Gå till innehåll
tisdag 12 augusti 2025
williamsparon

Yahama 150 till 250 - Samma kabelstam?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej, 

Hoppas på svar och vägledning då jag hamnat i en tråkig sits.

Jag köpte nyligen en Yamaha F250 (2006) som jag med hjälp av båtmekaniker monterade. Motorn som satt på tidigare var en Yamaha F150 (2011) och då kabelstam och instrument hade identiska kopplingar återanvände vi dessa istället för att dra om allt med kablaget som följde med 250. 

Vid test på land gick motorn igång direkt och jag väntade med spänning på kommande veckas båtiläggning. När båten väl var i vattnet gick den inte igång. Startmotorn går men det är som att den inte får bensin eller liknande. Fick efter många försök igång den och kunde köra den till min bryggplats. 

Efter det har jag fått igång den någon gång men då går den bara 15 sekunder, sedan samma sak. 

Nämner detta för säljaren och han är bombsäker på att det faktum att vi inte använde kablaget som följde med motorn har mekanikern pajat något och att det är deras fel. Mekaniker är väldigt hjälpsam men har svårt att se att detta skulle vara orsaken. Det tråkiga nu är att jag sitter mellan två parter som anser att de gjort rätt (även om mekanikern och säljaren är måna om att lösa problemet)

Det som dubbelkollats av mekanikern är:

Kontroll installation = ok

Kontroll dödmans grepp = ok

Kontroll elsystem. 

Bränslepump pumpar inte. 

Testat brygga direktström till bränslepump = pumpar. 

Kontrollerat ingående ström till ECU = ok

Utgående ström = ingen ström. 

Ingen ström till relä bränsle. 

Ingen ström till säkring bränsle.

En lång harang men min fråga, är det någon vet om man kan köra samma kabelstam/instrument? Har också kontaktat Yamaha men har inte fått svar.

Tacksam för svar. Och om det finns någon i Stockholm som har en felkodsläsare att hyra ut är jag väldigt intresserad av att låna. 

Redigerad av williamsparon

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...