Gå till innehåll
onsdag 14 maj 2025
johan_sjobjorn

Sting 485S eller Yamarin Cross 54 BR

Rekommendera Poster

Hejsan,

Jag kommer byta ner mig till en mindre båt som jag tänker använda främst i finväder samt för kortare transporter till och från sommarstugan samt vattenlek. De två modeller jag spanat in är Yamarin Cross 54 BR samt Sting 485 S. Jag kommer försöka hitta en nästan ny båt, Yamarin kostar något mer men jag tror att den skillanden består även efter några år så summa summa summarum blir det ingen större skillnad.

Båtarna är av ungefär samma storlek har lite olika koncept där den ena erbjuder bättre skydd i busväder en centrerad körposition som ger lite bättre överblick som jag också ser fördelar med för mitt användningsområde.

Vad jag kan läsa mig till går Yamarin Cross 54 väldigt bra i sjön för sin storlek, mkt tack en lite skarpare bottenvinkel. Jag är mer osäker på Sting 485, någon här som har erfarenhet från just hur Sting går i sjön? Kan den mäta sig med Yamarinen här?

När det gäller kvalite så tittat på Sting och tycker den verkar vara rejält byggd, Yamarin Cross vet jag sedan tidigare håller hög kvalite. Kanske snäppet över Sting - någon som har koll på hur det står till med detta?

Oavsett båt kommer den förvaras på trailer, här undrar jag om det kan vara ett problem med glasfiberbåt som lite känsligar för repor och skador. Detta med tanke på att den skall i och upp flera gånger per säsong vilket kanske lättare sätter sina spår. Även erfarenheter kring detta efterfrågas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...