Gå till innehåll
torsdag 15 januari 2026
No_jah

Baystar compact - längd på hornen?

Rekommendera Poster

Jag har funderingar att montera Baystar Compact hydraulstyrning, men jag hittar inte riktigt någon information om hur mycket plats om krävs i motorbrunnen för att kunna göra det.

Så är det någon som vet hur mycket plats som krävs på vardera sida om motorn för att man ska kunna trä i själva hornen i motorns styrrör utan att behöva montera av motorn, dvs. hur långa hornen är?

För måtten som är angivna på bilden nedan är väl när delarna är monterade på motorn?

image.png.e5c65abbe9d3b02ad02546c8ba251a39.png

Motorn sitter på en Ryds 510 mc där motorbrunnen ser ut enligt bilden nedan. Jag har dock inte riktigt koll på vad det är för bredd, men den har ju en begränsad bredd.

image.png.bf3028a4c129b8a7c28f23a4fd766f20.png

Redigerad av No_jah

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag mailade Comstedt, och fick svar ganska snabbt att längden på hornen ser ut såhär, alltså 221,3mm

Och är det inte ganska konstigt att detta högst väsentliga mått inte är med i den förövrigt väldigt tydliga installationsanvisningen. För det måste väl vara ganska vanligt att folk monterar denna styrning med motorn redan monterad på akterspegeln?

Så nu gäller det bara att komma till båten och mäta...

image.thumb.png.007936cf60d3d29e0d94ac7b621a83ce.png

Redigerad av No_jah

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag mätt, och det är ca. 27 cm tillgodo på var sida om styrröret, så det ska inte var något problem att få i hornen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...