Gå till innehåll
måndag 28 juli 2025
Fourstroker

Dålig drivning Volvo Penta 280 drev

Rekommendera Poster

Hej!Jag har en Alfa 24 med en dieselmotor på 75 hk,när jag har halvgas gör den ca 5 knop och när jag lägger på fullgas ökar den till bara till 7 knop!Har bytt propeller från 14*17 V till 14*19 H och det gjorde ingen skillnad.Båten är 24 fots aluminium båt och väger 1600 kilo och planande enl info ,har även trimplan.Kan det vara gummibussning i propellern som är dålig eller något annat känt problem som någon kan tänkas känna till.Tacksam för tips om detta problem,Mvh Ubbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Que? Båten är nyinköpt (billigt), eller? En Alfa 24 med en 75 hk diesel och skall plana. Båten väger över 1500kg troligen över 1600. Det hjälper nog inte att trimma och byta propeller, byt motor till AQ 31 eller helst 41. Så får du de fartresurser som du eftersträvar./mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Nitro!En kompis har en likadan båt som jag med en 40 hk perkins diesel och den får han upp i 13 knop,då planar den redan i 8-9 knop,verkar ju besynnerligt om inte jag kan komma upp i den farten ,har skaffat en annan propp jag ska testa,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God morgon! Ja, säger du det så är det väl så. Utan att veta men med en viss erfarenhet av båtar, motorer och båtliv så är jag ganska skeptiskt till uppgifterna. Men som sagt, säger du det så är det väl så. /mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Ubbe!!

En kompis till mig hade en alfa 24 med en MD 29 i och den gjorde på topp ca 17 knop......

Jag tror att du har fel utväxling på den nedre delen på drevet!!

Kan ju inte svära på det men...

Om du sätter på den största propellern som går att sätta på 280 drevet så märker du det direkt...

Men om du vill kolla vilken underdel du har så står utväxlingen under offeranoden på drevet!!

Vad har du för motor??

// Morgan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå Morgan!Det satt en B20 motor innan och den som sitter i nu är en marinkonverterad peugeot 205 D ,utväxlingen i en B20 och om man nu kan jämföra denna motor med en typ MD 21 så ska utväxlingen vara sammma 2:15.

Har satt på en annan propeller( 14*17 V) nu men ej kommit ut för test.

Ha det gött,//Ubbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...