Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
Gäst Efraem

WALLAS, bränsle,sprit, kvalité och sort

Rekommendera Poster

Gäst Efraem

Hittade en skrynklig lapp om Wallas 1300. Det har ju förekommit funderingar om Wallasen. Jag tror att kanske alla andra utom dieselversionen skall ha samma bränsle och sprit. På lappen där står det: Bränsle ska va ren lysfotogen med sotpunktshöjd över 35 mm. I finland och sverige borde finnas Esso blu ( det funkar säkert, kört i många år)eller Exol D60 (D180-220) Ytterligare finns det i finland Shells superset erikois petroli samtNestes lyspetrolium och Liav 230. England Pink and Blu Nåting står det till då om Premium grad paraffin smoke point of 35 mm. Spriten Skall va av ISO-PROPANOL / ISOPROPYL kvalite. Etyl /metyl blandningar får absolut inte användas. Själv har jag och många andra här ute på Nabben använt Esso blu och cirka 4 % sprit i många många år och ettdera spolat apparaten på hösten eller kört den varm några ggr per vinter. ( även varma somrar har vi kört Wallasen då och då) Aldrig har vi haft problem annat än när strömmen varit slut i batteriet. Överårigt bränsle blandar vi alltid sprit i. Även om vi föreg. år skulle ha blandat i 4% så blandar vi i ytterligare 4 % följande år ty vi här ute har den tron att spriten dunstar och det onyttiga bliva kvar. Hälsn. o hopp om många varma båtturer. Efraem med byssbona.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Josef.S

Så sant, så sant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Ulf Karlsson

Hej vad för sorts sprit och blandförhållande gäller det min wallas 1600 också MVH ULF

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Det här var 1300 men det borde gälla alla fotogendrivna Wallas skulle jag tippa. Diesel Wallasen har andra föreskrifter. Karburator spriten skall vara till nära 99% isopropyl eller propanol. Det står i almänhet på flaskan vad den är tillverkad av. Mängden sprit kan nog knappast skilja heller skulle jag tänka mig. I alla fall så kör dom andra gossarna ungefär efter detta recept nere vid Nabben. Alla värmare funkar klanderfritt år efter år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders

Hej Efraem, Fick äntligen igång min gamla Wallas efter renovering hos Värmedoktorn i Spånga. Det här med sprit låter intressant, det sa han också var bra. Men han sa bara K-sprit och la inte till något om några krav på K-spriten. Hällde i lite K-sprit från Statoil, på den flaskan står det Etanol/Isopropanol. Hur vet jag om det är ok? Och var kan jag annars hitta ren Isopropanol eller Isopropyl-sprit? /Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Patrik H

Hej Ren isopropanol kan man köpa på apoteket. På min flaska står det isopropanylalkohol, eller liknande, men tror jag beställde isopropanol och fick detta. Hoppas ni inte behöver köra värmaren så mycket i sommar. Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Efraem

Hej Anders ! Det är nog viktigt att du slutar använda etanol. Det kanske inte gör nåt om man provar som hastigast men det är viktigt att du spolar igenom den så att den blir ren från etanolen. Prova som Anders från apoteket om macken inte har. Det skall heta nåt med Isopropanpl eller propyl. Enl. anvisningar från Wallas verken så får etanol absolut inte användas men man skall använda karboratorsprit med ovannämnda spritsorter. Själv inhandlar jag karboratorspriten från Åland, Där heter det bla Anti ise eller nåt sånt och det finns varudeklaration på flaskan. Begär man karboratorsprit på macken på ÅLand så brukar dom där ungarna klia sig i huvudet och se frånvarande ut. Dom gillar väl engelska bättre så det funkar med Anti Ice. Förövrigt var det roligt att höra att du fått igång Wallasen. Var rädd om den, det är bra grejer bara man blir du med dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Efraem.

Hej Anders igen Skrev lite fel . Du kan gå till apoteket som Patrik menade jag givetvis. Hade lite körigt men tänkte ändå svara dig, skall på semester, blir borta nån vecka, Ha det så bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fiskar Elis

I mina Wallas papper står det: 3-5% karburatorsprit dvs Iso-propyl/Propanol motoralkohol. När det gäller genomkörning för att spola ur den så står det med svartas bokstäver; Spriten skall vara av Iso-propyl/ Isopropanol -kvalitet. Etyl / Metyl blandningar får ej användas. Såg nånstans i spalterna att Josef.S gått på semester, oturligt nog. Han brukar ju lägga sig i alla Wallas grejer och han brukar ha rätt. Han gjorde mig också uppmärksam på det här med spritens betydelse. ( Även i Wallasvärmarn)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders

Hej kollegor, Tack för hjälpen, nu vet jag vad som gäller! Hälsningar Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Efraem

Såg i spalterna på marinan.com att Josef.S har kommit tillbaks från semestern. Han försöker bli av med skrivklådan verkar det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...