Gäst Andre Postad 25 Juli , 2005 Hello jag har en 73as evinrude 65 Hk. Denna har jag haft i ca 3 år på min båt. Den monterades dagarna innan en midsommar i vildpanik och jag tänkte inte så mycket på om den blev monterad på rätt höjt, eller skall jag säga om akterspegeln har rätt höjd i förhållande till denna motor. Nu till min fråga. Hur skall jag tareda på att eller få reda på vilken höjd den skall monteras på?. I Instruktions boken(jo originalet från 73 är kvar, Otroligt!?) står det att man skall flytta den upp och ner för att testa. Men den är ju bara fastbultad, flyttar man den då så har jag ju bara hål efter ettag. Det är ju också så att om jag flyttar upp den så hänger den ju inte på krokarna som skall ligga på akterspegeln. Jag skulle behöva någon riktlinje? Vad säger ni ? Andre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 25 Juli , 2005 Hej, Atikavitationsplattan, den avlånga plattan ovanför propellern, skall som utgångspunkt vara jäms med kölen vid akterspegeln(mittlinjen) när motorn hänger lodrätt ned. Se bilden. För lite bättre fart kan man sedan experimetera att höja motorn på akterspegeln ett eller två pinnhål på motorns infästningshål. Om din motor har 4 motorbultar gör det inget om krokarna inte hänger mot kanten på akterspegeln. Det viktiga är att den hänger ordentligt fastskruvad på de 4 motorbultarna (om din har det). Du skall ha låsmutter på motorbultarna, eller två muttrar som du låser mot varandra, så att motorvibrationer förhindrar att muttrarna gängar upp sig. Ha helst bultarna med gängan utåt så att muttrarna sitter på utsidan. Dels är det lättare att montera/avmontera motorn då dels kan du täta bultarna som går genom akterspegeln med sikaflex så det blir tätt och sen få lös motorn utan att du behöver förstöra den tätningen (bultarna kan alltså sitta kvar då med tätningen intakt). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Adnre Postad 25 Juli , 2005 Men! Vilket fantastisk svar. Tack så mycket!! :-D Nu blir det mek i morgon. Mvh Andre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Andre Postad 26 Juli , 2005 Hej igen Jag har nu varit ute och kollat lite. Det verkar som om jag har min motor ca 1,2-2 cm för högt. Jag kan tänka mig att detta är lika illa som att ha den för lågt eller? gällande förlorade av effekt. Jag har har tänkt byta den gamla skivan baktill på akter spegeln och funderar då på att justerat till höjden. Tror ni att det blir nån mätbar skillnad? Jag försöker lägga in 2 bilder så att ni kan se hur det ser ut. Mvh Andre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Andre Postad 26 Juli , 2005 Det gick ju bara med en bild per inlägg, här kommer bilden på fästet, som jag förövrigt tänkt måla om.... Andre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 15 Postad 26 Juli , 2005 grundregel nr 1...propellern ska va i vattnet.....nä skämt åsido...dina 1-2 cm det lilla märker du inte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 26 Juli , 2005 Hej, Jag tycker det ser bra ut som du har det monterat nu. Man kan råka ut för att propellern släpper lite lättare i (snäva) svängar om man har motorn för högt monterad på akterspegeln. Propellern suger då luft istället för att vispa vatten. Det är nog klokt att byta ut plywoodplattan mellan motorn och akterspegeln. Det gjorde jag på en båt jag hade förut. Jag tog sån byggplywood (som man använder till gjutformar) och såga till. Den var ca 20 mm tjock om jag minns rätt. Så slipa och måla jag den några gånger med 2-komponet epoxyfärg så den blev vattentät. Det blev bra. Det är ganska enkelt bara man har lite verktyg för ändamålet. Finns speciell marinplywood också, men sån plywood jag beskrev ovan som jag använde går bra också om man behandlar den med en bra vattentät färg. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Andre Postad 26 Juli , 2005 Citat Det är nog klokt att byta ut plywoodplattan mellan motorn och akterspegeln. Det gjorde jag på en båt jag hade förut. Jag tog sån byggplywood (som man använder till gjutformar) och såga till. Citat HEhe jo det var exakt så jag har tänkt göra, jag har kvar lite sedan jag gjorde locket till badtunnan jag byggde i vintras. Det var delvis behovet av att byta denna som fick mig att fundera på att flytta motorn, när den ändå var lös. Men tack så mycket för tipset ändå. Jag ska fixa det, innan den åker i sjön. Mvh Andre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Andre Postad 26 Juli , 2005 Ja som sagt delvis, Även jakten på knop ledde mig ju till att fundera på detta. Farsan hade en mercury 50hk på denna båt engång i tiden. Och enligt honom så gick den betydligt snabbare då. Den var kanske nått år yngre men ändå. Siffrorna som han pratat om, är jag inte ens nära idag. Om det beror på att han hade en gammeldagt knopmättare och jag gps vet jag inte 8-) Kanske det är fiskehistoria fenomenet - En gång fick jag en så här stor fisk. Sedan så växer den för varje gång historien berättas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 26 Juli , 2005 Att din båt inte går så fort kan ju beror på att du inte har en optimal propeller. Har du varvräknare? Varvar motorn nära det av tillverkaren rekommenderade max varvtalet på fullgas? Anta att det är 5500 varv/min (vanligt förekommande) då bör du på fullgas med normal last försöka ligga nära det varvtalet. Om inte kan man justera motorns varvtal med ändrad propellerstigning där tumregeln är 1 tum ändring i stigning på propellern ändrar varvtalet ca 200. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Andre Postad 31 Juli , 2005 Jo visst skulle det också vara en faktor, jag har även tidigare mixtrat lite med det. jag har dock ingen varvräknare. Jag hade lånat en grunka som man skulle stå där bak och hålla mot motorkåpan :shock: funka sådär.Finns det nånstans man kan köpa billiga varvräknare som funkar på 3cyl motorer? Andre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 31 Juli , 2005 Tiny Tach http://www.tinytach.com/tinytach/index.php Inte så jättedyr. Kanske nåt till nästa säsong om inte annat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokar 0 Postad 20 Februari , 2006 hur fungerar en sån? Och varvräknare i allmänhet, kan man köpa vad som helst? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M_Bergqvist 0 Postad 20 Februari , 2006 Den mäter antalet tändningar induktivt på entändkabel, således olika modeller för 2- eller 4-taktsmotorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokar 0 Postad 21 Februari , 2006 Ok, tack! Vart kan man köpa en bra o billig analog eller digital varvräknare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser