Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

simme_90

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om simme_90

  • Placering
    Kadett
  1. Ursäkta att jag inte svarat tidigare, har varit bortrest till varmare breddgrader. Ja, jag känner i skottens längsled, då märker man att skottet inte är fäst i rufftaket. Tycker mig på vissa bilder av Ohlson 8:8 se någon form av fästanordning vid mastgenomföringen som fäster ena huvudskottet i rufftaket, men det är svårt att se exakt hur det förhåller sig. Var iaf nere vid båten när jag kom hem och tog lite bilder, får se om de hjälper dig något.
  2. Det är som alltid svårt att se på bilder men om du misstänker att det faktiskt är huvudskottet som lyft sig har du nog inget val utan du måste börja kapa bort stuvfacken och få åtkomst till skottets fästpunkt mot skrovet. Det är här skottet sitter fast och får sin stabilitet från. Dessutom sitter ju en del av röstjärnen fästa i detta skott så man vill ju att det sitter fast ordentligt. Har det lyft sig måste det dessutom ha lossat i denna plastning, det enda alternativet är annars att hela skrovet deformeras och buktar in vilket känns lite långsökt. Du kan givetvis snygga till det och dra in nya skruvar i flänsen (där de andra skruvarna sitter) men detta kommer inte att ge speciellt myckt stabilitet till huvudskottet. Det viktiga här är skottets inplastning mot skrovet.. Jag pratade med en gubbe förra året som kom förbi i hamnen som berättade att han ägt en Ohlson 8:8 för några år sedan. På denna hade han förstärkt infästningen för samtliga skott i båten och berättade att han märkte stor skillnad i styvhet. Så det verkar som båten kanske är lite klen i detta avseende. Du skriver att du har en spricka på några centimeter mella salong och toa. Plastinsatsen består av flera sektioner och en av skarvarna går här. Att den blir större när du spänner riggen känns inte så bra, hur mycket rör det sig om? Jag skulle passa på att vilja fråga dig en sak som jag har lite oro kring på min båt, i förlängningen kan det eventuellt vara en del i ditt problem också. Samtliga skott i min båt saknar infästning mot rufftakets insida och det ser inte ut som det har funnits ngn heller. Skotten ligger alltså löst mot rufftaket och om jag drar i skotten flexar dem i den regionen. Detta tror jag är anledningen till att hela däcket reser sig ngn centimeter när jag spänner riggen, speciellt babystaget bidrar till deformationen. Det bildas alltså ett glapp mellan samtliga skott och innertaket när riggen är spänd. Detta avlastar givetvis skotten i båten men det känns som att designen borde vara sådan att dessa krafter borde tas upp av skotten. Hur ser det ut på din båt? Är dina skott fästa mot insidan av rufftaket? Är dem det kan ju det vara förklaringen till att huvudskottet lossnat lite och lyfts upp. Upplever du någon deformation i däcket lika den som jag har? Min båt ligger i Höganäs, själv befinner jag mig i Kalmar men åker ofta ner till Höganäs på helger.
  3. Hej Jag har också en Ohlson 8:8 och kan informera dig om att det inte sitter glasfiber kloss an mot skottet (nu är min iof en av de tidiga exemplaren byggd i Karlskrona men borde inte skilja sig kan man ju tycka). Det plastade stuvfacket är bara en plastad skål med några millimeters väggtjocklek. Själv har jag kapat bort dessa plastfack så jag får åtkomst till skrovets insida, mer stuvutrymme också. Har även förstärkt fastsättningen av skottet med epoxi. När du säger att skottet har lyft sig några cm hur menar du då? Skottet är ju nämligen plastat mot båtens skrov och om det har lyft sig måste det ha lossnat här, känns skottet löst om du rycker lite i det? Hur se det ut på andra sidan, toalettens plastinsatts sitter ju också skruvad i detta skott och om det lyft sig ngn cm borde denna deformerats. Jag har också sprickor vid någon av plastinsatsens skruvhål men dessa misstänker jag uppstått pga att ngn hoppat på bänken då jag inte kan se några andra skador. Tror tom att min spricka finns vid samma skruvhål som den på din båt.
  4. Brattberg finns också, företaget som ursprungligen utvecklade den moderna kabelgenomföringstekniken och snäppet bättre än roxtec (marginellt dock). Båda dessa tillverkares genomföringar används i svåra och tuffa miljöer. Brattberg är dessutom stora ute på oljeriggar där vissa av dessa genomföringar är monterade under vatten med höga krav på trycktålighet och täthet. De används dessutom vid genomföringar i brandskott och har hög brandsäkerhetsklassning. Dyra, men väljer du någon av dessa behöver du aldrig oroa dig för att de börjar läcka, se bara till att du förstår hur de ska monteras. Behöver du hjälp kan både roxtec och brattberg visa hur de ska monteras om du besöker dem i Karlskrona respektive Lyckeåborg. Fördelen med dessa är dessutom att du enkelt kan lägga till och ta bort kablar utan att behöva ta bort stelnat tätningsmassa och kludda med att få det tätt igen. Egentligen kanske både brattberg och roxtec är overkill så det stänker om det. Genomföringarnas täthet, trycktålighet samt brandsäkerhet är så hög att det troligen blir din båt som ger upp långt innan genomföringen gör det. Men du frågade om den ultimata lösningen.
  5. Tack för alla tips. Har letat runt och läst ännu mer samt varit och kollat på några båtar. Dock inget napp ännu Båtplats och uppläggning ser ut att ha löst sig då jag fått erbjudande från flera håll, så något av dem ska väl passa. Har också börjat kolla på Misil II och Jasmine 25 som båda verkar intressanta. Jasmine 25 hittar man dock väldigt lite info om. Finns det någon här som vet lite mer om den?
  6. Ja, det är mycket att tänka på, och lättare blir det ju inte när man märker att man hittar nya alternativ. Kollat lite på Granada 24 också nu. Hittar dock väldigt lite info om den på nätet, någon här kanske kan upplysa om det är en bra seglare och hur den beter sig? RJ85an som jag tidigare varit mest sugen på börjar jag känna mig lite avskräckt ifrån. Dess ojämna kvalité tillsammans med min okunskap att bedömma skicket på en båt känns lite riskabelt. När det gäller utfymme i ruffen hur stor skillnad är det egentligen mellan de olika båtarna?
  7. Tack för snabba svar. Ja sailguide.com är en bra sida, tyvärr har jag nog tömt den helt på samtlig info om de båtar jag är interesserad av, läser så ögonen blöder Tyvärr har jag inte lyckats hitta någon maxi 77 för runt 30000, där brukar 68orna ligga, men det kan ju hända att det kommer. Som jag har fått för mig (vilket kanske är helt åt skogen fel) så är det att RJ85an är lite i en annan klass än de andra. Jag menar den är ca 1,5 meter längre, betydligt tyngre, högre LYS osv. Hur spelar detta in på seglingsegenskaperna? Vill ju gärna ha en båt man kan gå ut med även när det är lite sämre väder. Peter_K du skriver att originalsegel går bort, det är jag med på, dem skulle ju isf vara över 30 år gamla. Men hur gamla segel är acceptabelt, när börjar dem försämras märkbart? Bortsett från uppenbara skador som hål och trasiga sömmar, vad ska man då kolla på för att få en fingervisning om hur använda seglen är?
  8. Har länge varit sugen på en båt men inte riktigt kommit till skott tidigare. Sitter nu och tittar igenom olika båtar i 25 000 till 30 000:- klassen och letar efter en som är hyfsat rolig att segla men där man även kan trycka in 3 pers (kanske 4 i extremt nödfall) under kortare tid, någon dag eller så. Framförallt ska den vara lämplig för en nybörjare inom segling. Kommer segla på västkusten. Det jag lyckats hitta bland de vanligare båtarna som verkar interessant är RJ85, Karlskrona/Albin Viggen, Maxi 68 och Ohlsson 22. Men jag kan ju ha missat någon Den som känns mest lockande är RJ85. Det som oroar mig är att det verkar vara väldigt ont om plats i den men det kanske inte är mycket mer i någon av dem andra, RJ85an är ju trots allt lite längre. Frågan är om detta kan vara ett bra alternativ för en nybörjare eller om man kanske ska välja någon annan. Någon med kunskap får gärna göra mig lite visare.
×
×
  • Skapa nytt...