

Jurre
Medlemmar-
Innehålls Antal
5 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Jurre
-
Placering
Kadett
-
Det låter bra det du skriver. Ett tillägg kan vara att isolera de skrovytor som inte används att torka inluften. Solcellventilatorer är kanske bra, men bättre är riktiga Doradeventiler som finns i olika storlekar. Somliga har en rund burk under tratten, men jag gillar de som har en låda med två kammare varav den ena med skapligt stort dräneringshål. Snyggast är i teak eller lackad mahogny förstås :-) . Dom höga fiskar lättare skot etc. I vilket fall får man tänka sig för var dom ska sitta så att dom är ur vägen någorlunda. I värsta fall måste skotavvisare i rf-rör skaffas och det kostar. Köp inte för små. Två i rufftaket. Trattarna kan riktas så att en vänds mot fören (trycker in luft) och en vänds akterut (suger ut luft) så får du bra ventilation. Man ställer dom mot och från den vanligaste vindriktningen i hemmahamn. Akterhytt bör ha egna Dorade. Mina Dorade håller båten torr och fräsch och det har aldrig tagit in vatten i ruffen. Det finns lock att sätta för i hårt väder men dom har jag aldrig använt trots några rätt blåsiga seglingar. Tycker Dorade är snygga också. S&S, Sparkman & Stephens, dvs Olin och brodern Rod Stephens gjorde allt rätt. Yawlen Dorade (som ventilens namn kommer från) vinner fortfarande race på handikapp. http://www.boatinternational.com/2012/02/20/restored-classic-yacht-dorade-prepares-to-return-to-ocean-racing/ http://www.google.se/search?q=yacht dorade&hl=sv&prmd=imvns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=ZzGVT_CoKK7a4QTd6sHQDw&sqi=2&ved=0CF8QsAQ&biw=1159&bih=702&sei=5zGVT6LjDYni4QSRxuXQDw Det finns mycket på nätet att läsa om 1900-talets bästa konstruktör-par. Själv seglar jag sedan 30 år samma vackra S&S-båt, en IW 31 från Orust jurre - 70 bast vid pinn PS Nä jag är ingen landkrabba. Har bara inte skrivit så många inlägg här Senast ändrad av Jurre | 23 april 2012 | 12:45
-
Eftersom du tänker montera själv, finns det ingen anledning att köpa en färdig sats om du är rädd om pengarna. Har du tid så finns sparpengar på inköpen av separata grejor Sex/åtta block, d:o antal fästöglor (om du ska reglera fr sittbrunn) och bra lina i rätt längd, torde inte kosta som en sats. Monelnitar mot aluminium skall isoleras med TefGel (Townshend Trade säljer) . Det struntar Benns i. i sin riggverkstad vilket jag kritiserat dem för, men inte möts av med argument som håller. Utan TefGel blir inte bra i längden, speciellt i saltvatten. Kolla Benns hemsida ser du hur det ska göras. Klart att det är bekvämare att köpa en påse med det mesta, men du får lägga till för nerdragningen grejor i alla fall. Har gjort egen lazy till kortare bom än din, för en struntsumma jämförelsevis. Inkl gummistroppar som håller ut linorna så de inte nöter på seglets sömmar. Viktigt är block utan skarpa kanter mot seglet. Lycka till - med bebisen också.
-
Ett svar till zeven Nog tusan lämnar jag många bryggor. Personangrepp ska du inte ägna dig åt. Inte minst för att du inte vet ett skit om mig. Kan nämna att jag seglat New Foundland till Newport. SanDiego runt Baha till Loreto i Cortez hav och det vet du väl knappast var det ligger ens. Hyrt vingelbaljor i Turkiet och åter igen i Loreto (Hunter skräpbåt). Norge från Fröja till Oslo i April. Med infödingskanot från södra Senegal via Gambia till Dakar. Till shetland, Fair Isle, Skottland och med bara den båt jag har nu sedan 29 år nästan 40.000 M. Jag är 70 år och började i farsans båt 1942. Var har du seglat? Kom igen. F ö är jag riksmästare i pistol och revolver med Free card till SM. Hojen är en 1400 cc Intruder för jag har bytt ner mig från en R1. Mina synpunkter om båtar delar jag med Bjelke/Shapiro som jag åhörde och pratade med häromdagen på OSKs möte. Om du inte respekterar mig, så kanske du respekterar våra delade åsikter om vad som duger på sjön. Ett exempel. Förr var det havererade riggar som var nr 1 i listan av farligheter. Nu är det just frihängade roder som är värsta åkomman i överhavsseglingar. Kolla ARC får du se. Oförskämdheter tål jag inte.
-
Skottland, Norska kusten och Shetland med en Svea? Gör inte det. Svea är en kustkryssare, en skärgårdsbåt. Visst kan det gå bra, men chansa inte. Nordsjön är inte att leka med. Angöra vid Peter Head eller hemåt vid Utsira-Lindesnäs i västlig kuling, det gör man inte med en Svea eller helst inte alls. Men segla upp längs västkusten och ta skyddade Blindleia fram och åter. Det går säkert bra. Hamnavgifter och mat är DYRT i Norge. Bara Farsund är gratis i hamn. Norsk vädertjänst är suverän. Du har väl VHF? Förbi Stattlandet (500 m rakt upp ur havet) söder om Ålösund måste man gå i konvoj med sjöräddningen under sommarn. Farlig ställe. Och vackert. Hela Atlanten ligger på med ström. Ingenstans att gömma sig och en djävla sjö. Ska man undvika det och gå längre ut i djuprännan blir sträckan Målöy- Sandshamn ca 70 M. Rogaland radio, Rogaland radio.... Den rösten känns bra att höra. Senast ändrad av Jurre | 02 februari 2012 | 22:02
-
Hej Mats Långsegling? Ska du till fjärran länder och över stora vatten bör du noga förbereda dig och båten. Att ge sig av ändå är våghalsigt och du kommer att möta förhållanden som du antagligen inte anar idag. Rekommenderar Oceanseglingsklubbens kurser och ett medlemskap där. Du måste kunna tidvattenberäkning och s a säga övat med kortare överseglingar t ex Östersjön runt, upp till Norge och över till exempelvis Skottland, Shetland och tillbaks hem igen. Tidvatten i Engelska kanelen och runt England, Skottland, Franska kusten bl a är upp till 6 m och har strömförhållanden (roots) som kan bryta ner mycket större båtar än din. Om du utbildar dig och förstår allvaret i det du vill göra, så kommer du att långsegla först om ett par år och kunna njuta av den säkerhet som förberedelser ger dig. Du ska inte ha en båt med frihängade roder eller smal fenköl och platt botten som ger stötig gång. Sånt orkar man inte med i längden. Liten sittbrunn är bäst och självlänsar ska kunna tömma på kort tid. Öppen akterspegel? Nej !!! Du kommer att se sådana, men det är inte rekommendabelt att skeppa in ett ton vatten. Rodret måste skyddas av lång köl eller skeg av skälet att det är så mycket skräp, stockar och träd, fiske- och lastnät mm i havet. Propeller ska var fast och kunna mekaniskt spärras så den inte roterar vid segling. Bottengenomföringar ska vara så få som möjligt och av marin brons. Inte de billiga mässingskranar man säljer i båtbutikerna. Sånt duger bara i pannrummet hemma. Vattentäta skott är viktigt då det flyter hundratals tappade 40-fots containers i marvatten och dom ser man knappt. En plastbåt med stort hål sjunker snabbt. Ankarspel ska överdimensioneras och tro inte på säljarsnack om vad som är lagom. Välj minst nästa storlek större. Ankarrulle över peke är uteslutet. Det håller inte. Din 55-fotare kräver tunga och flera ankare, minst 80 m kätting, ankarvikt och ankarbojar. Livflotte är självklart och den ska inte vara stor för det är bättre att ligga trångt. Alla ombord måste träna att med kläder ta sig upp i livflotte och det är INTE lätt. Kvinnor med stor barm eller överviktiga personer med mage klarar inte ta sig upp med kläderna fyllda med vatten dessutom. Revsystem måste vara utprovade och besättningen samtrimmad för att klara hårt väder. Du kommer att råka ut för hårt väder. Kutterstag och stormsegel ska finnas och vara utprovade, liksom skotpunkterna. Fall och skot i Spectra. Segla aldrig med bara rullförsegel. Hakbeslag för vanten är kasst. Du bör ta kortvågslicens och skaffa den radioutrustning som krävs (Ham-radio, ATU, akterstagsantenn, sintrat jordplan under båten, HF-spärrar mm) för att tanka ner gribfiler d v s väderprognoser till en laptop. Södertörns Radioamatörer har bra kurser. AIS klass B är nödvändigt att ha. Klass A är dyrt med mycket bättre. Fartygstrafiken är enorm. Du kommer att bli övervakat av kustbevakning i bl a Engelska kanelen och det är djävligt dyrt att göra fel i dessa vatten. Om du gör 8 knop och ett mötande fartyg gör 25, vilket är vanlig, så har du 12 minuter från det fartyget dyker upp vid horisonten till ni möts. Utkik horisonten runt var 5 min MÅSTE göras. Vakten får inte slappa eller somna. På havet körs fartyg ofta utan en enda man på bryggan i timmar. Kan du ta hand om benbrott, hjärtinfarkt, gallsten- njur eller blindtarmsinflammation eller t ex allvarliga brännskador ombord? Kan du sätta en kateter mot urinträngning? Inte det? Urinträngning innebär döden inom 24 timmar om inte urinen tappas ur. Ett skeppsapotek och hur man använder det, alltså en riktigt bra sjukvårdskurs, är ett måste. Kan du brandbekämpning? Är alla luckor täta? Finns det sjökojer som är trånga och har säkerhetsbälte så man ligger kvar? Hur klarar du sjösjuka? Om någon är sjösjuk innebär det stor ansträngning på övriga ombord. Utmattning är det farligaste. Man måste äta mycket eftersom det går åt mycket energi. kan ni laga bra mat under gång i hårt väder. Sitter kastrullerna fast om det hoppar? Ett tätt förkläde med avrinningsficka ska kocken ha på sig. Autopilot havererar ofta och då förstås i hårt väder. Rekommenderar vindstyrare typ servopendel som styr med båtens roder. Sailomat, Monitor och Windpilot funkar. Dock ej tidiga Windpilot s k vindroder. Alla myndighetspapper och försäkring mm är bara det ett projekt för sig. Det här är bara några exempel och ett kort inlägg. Mer finns. Listan är lång. Sikta på att allt ska funka i worst case. Sikta på segling 2014. Du kanske tycker jag målar fan på väggen och visst har folk seglat utan allt detta. Ibland går det, men ofta blir det stora och farliga problem. Allt som kan gå sönder, kommer att göra det. Var inte naiv. Jurre