Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

krypsocken

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    23
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om krypsocken

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej Min (för mig nya) Webasto Airtop 3500, installerad 2013, indikerade imorse felkod 3, 3 långsamma blink. Tolkar det som över eller underspänning, sannolikt underspänning då plottern visade 14,7v. Är det vanligt, kan jag nollställa genom att bryta strömmen(via säkringen) under gång och testa igen? Kristoffer
  2. Hej Jag får leverans av vår "nya" begagnade Arronet 20 5 CS på fredag morgon och försöker förbereda mig på "alla" eventualiteter för att det skall gå så smidigt som möjligt från det att transportören sjösätter tills det att jag ligger vid vår båtplats. Ni vi inspekterade både tittade jag inte efter var batterierna är placerade utan endast var huvudbrytaren sitter. Är det någon som har en bild eller vet var de är placerade och om det går att lätt komma åt dem om jag skulle få problem på fredag morgon? MVH Kristoffer
  3. Vatten är/var det inte förra året utan gammal bensin, löste sig med iblandade av ny. (Etanolen som numera alltid finns i löser/tar upp vattnet på samma sätt som ”K-sprit” användes förr. Årets problem verkats ha varit ett eller flera dåliga stift men tack för tipset med filtret.
  4. Stiften är utbytta, går som en klocka. hoppas det håller i sig :-). Ingen synlig skillnad på stiften(som ser helt OK ut). tack för hjälpen
  5. Skall tillägga att när jag förra säsongen hade problem så testade jag med lös tank vilket funkade "perfekt" => sannolikt bränsleproblem vid det tillfället
  6. Tack Luft / filter är definitivt kvar på misstankelistan men inte bränslet i sig. Tömde tanken på våren och fyllde på 92 liter från en landbaserad mack innan sjösättning. Det var problem förra våren som försvann efter 3 tankningar vilket jag tolkade som dåligt bränsle men då stannade motorn helt. Återkopplar när jag har bytt stift imorgon( blåsigt på västkusten idag).
  7. Hej Jag har precis sjösatt min Uttern D55 med en Suzuki DF140 från 2008. Vid belastning, ca4000 rpm så tappar den momentant ca 500 rpm och vibrationerna i båt en blir markant annorlunda. det hela är över på några sekunder och syns inte på den analoga mätaren. Kikar man i plottern(jag har kopplat in motorn på NMEE) så syns det tydligt. Har idag provkört ca 20 min och det blev mkt bättre mot slutet efter att jag stannade och manuellt pumpade fram bränsle. Min tolkning baserat på att vibrationerna blir helt annorlunda är att det kan vara tändstift/kablage relaterat. alternativt brist på bränsle äv n om det känns osannolikt. någon som har någon idé om vad man kan testa?
  8. Hej Gissar att problemet är löst... 🙂 Kopplade in en extern tank med ny bensin från en "landmack"... går som en klocka:- Mycket väsen (och ångest) för ingenting... Nu återstår bara att ta beslut på om man skall pumpa ut 50liter halvtaskig bensin eller fylla på ny... Tack för all hjälp och ideer!
  9. Hej Det finns ingen flottör i det interna filtret. Det finns lite rost på en bult men det är inte mycket och med tanke på att den lever på västkusten är det inget jag oroar mig för. K
  10. Hej VST dränerad, inga synliga spår av främmande ämnen. Startade försiktigt och lyssnar man uppmärksamt (svårt att höra på filmen) så går den helt klart ojämt och varvtalet fluktuerar något. Vid ett eller ett par tillfällen så steg det sakta 500rpm! upplever också att små rörelser på gasreglaget får stor inverkan. Skall testa med extern tank i veckan. IMG_6107.MOV
  11. Hej Vädret på västkusten har inte varit speciellt bra så båten har legat stilla fram till idag. Körade en sväng nu på em och problemet har inte självläkt 😞 I marschfart på 4000 varv så ”tappar” den ” orken” men stannar inte, sker med intervall/ stötvis. Men där emellan går den som den skall och den går inte ojämt på ngt sätt. Fortfarande samma blandning av ny och gammal bensin, vill köra tanken så tom som möjligt. Jag har som sagt bytt det externa filtret, kan det vara så att den drar ”tjuvluft” eller att filtret på motorn är dåligt? Det är luft längst upp på filtret som sitter under kåpan men det har det alltid varit så vitt jag minns. IMG_6102.MOV
  12. Det externa filtret är bytt innan sjösättningen. Hällde i en flask k-sprit (även om jag vet att BF95 innehåller etanol) och fyllde tanken med 45 liter ny bensin. Drog upp den i 36 kn, viss tvekan vid ett tillfälle men inte stopp
  13. Jag har ett nytt 10 micron filter innan motorn, det borde väl hantera vatten eller har jag missförstått det?
×
×
  • Skapa nytt...