Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

motorbatstok

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om motorbatstok

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej, Jag har hittat en motorbåt (70 hk 30 knop) från 2013 till ett bra pris men båten är bottenmålad, av båthandlare vid leverans, för västkusten, själv kommer jag endast att traila och dessutom bara köra i sötvatten. Vad jag läser mig till förlorar jag fart pga bottenfärgen men hur mycket? En del säger att man måste måla om varje år så fort man börjat med bottenfärg, men måste jag det om jag inte behöver bottenfärgens effekt? Ska jag undvika att köpa denna båt och leta efter en omålad? Kunskap i ämnet välkomnas!
  2. Jag tar upp tråden här då jag är på jakt efter 5-5,5m båt också, igår var jag ute och provkörde 4 olika båtar HR 532, Ryds 528 WA, Yamarin 53BR och en Buster Magnum äldre modell, alla med priser mellan 150´och 200´ sek. Provkörningarna skedde på västkusten i 6-7 m/s. Slutsats, provkör det är jätteviktigt, det skiljer mycket mer än du tror mellan båtarna och du upptäcker saker du inte tänkt på tidigare! Själv fick jag helt revidera mina köp-planer jag var helt inne på att köpa en Bow Rider men insåg att väl på sjön sitter man för lågt, för långt fram och för långt ut åt sidan => stötigt och hoppigt, tillsammans med rutor som lutar så mycket att man inget ser när det stängt lite vatten på dem blir det ingen trevlig körupplevelse. 20 knop var jobbigt att hålla genom sjön med Yamarin 53 BR. HR 532 överraskade däremot väldigt positivt jag upplevde en helt annan kontroll och därmed körglädje och skrovet tog faktiskt sjön bättre än Yamarinen (som ju är kända för att ha de bästa skroven)! 20 knop gick att hålla genom sjön och känna kontroll och körglädje. Nästa båt var Buster Magnum 2001 en fantastisk båt som gick att köra med 30 knop rakt genom vågorna visst slog det men det kändes säkert och var vansinnigt roligt men för att få en Buster med en relativt ny motor så kostar det 350.000 det är för mycket pengar för mig för att kunna köra 10 knop fortare de dagar det blåser. Sist ut var Ryds 528 WA Mercury 75 Optimax motorn stank av oljerök och lät mycket, skrovet är bra minst i nivå med HR men styrpulpeten var för liten och båten känns trång och att man måste köpa Mercury motor till gör den ointressant säljaren erkände själv att Merc 4-takt var för tunga och en stinkande och skränig optimax, bra acceleration hade den visserligen, vill jag inte ha.
  3. Hej, Jag har tittat på att köpa en bowrider och har fått ett riktigt bra erbjudande på en Finnmaster 53BR (tidigare hette den 5300BR) med en 100hk Yamaha, ngn som har erfarenhet av den båten? Framförallt är jag intresserad av hur den går i sjön jämfört med tex Yamarin 53 BR.
  4. Jag har en Sandström 460 med 25 hk Tohatsu och rorkult, den är sannolikt stötigare än 495 men lättare 200kg och billigare 25ksek och går som ett spjut 27 knop med en 25hk Tohatsu 4t. 5-6 m/s på Vänern är för mycket för 460an om man ska hålla planingsfart men för mindre vatten eller lugnare väder är den helt perfekt. I dagsläget har jag ingen styrpulpet men funderar på att montera det då det känns väldigt osäkert över 20 knop med rorkult särkilt när det lite hårdare sjö så man riskerar att halka runt på aktertoften och få med sig rorkulten... Generellt kan jag varmt rekomendera Sandström (har även en Sandström 425 i familjen) bra kvalitet, går relativt liknande båtar bra i sjön och är väldigt rimligt prissatta. (Jag har erfarenhet av Crescent, Ryds och Flipper sedan tidigare)
×
×
  • Skapa nytt...