Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

MickeEklund

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om MickeEklund

  • Placering
    Kadett
  1. Vill helst slippa trycktanken helt och köra direkt från de mindre alkylatdunkarna för att spara plats i gummibåten.
  2. Hej! Jag har en liten 6hp snurra jag brukar använda till en gummibåt på landet för trevliga kvällsfisketurer. Jag skulle gärna köra fullt ut på alkylatbensin och då helst direkt ur de smidiga 5 litersdunkarna man enkelt kan köpa på macken. Att de kostar mer gör inte så mycket då snurran drar extremt lite. Som det är nu så kör jag med en vanlig trycktank och blandar olja/bensin i denna och givetvis så står jag med en massa bensin kvar i denna tank efter semestern som jag oftast får lämna in till miljöstationen. Finns det någon smidig lösning för soppaslang/pumpblåsa samt luftskruv att bara skruva på en vanlig 5-liters alkylatdunk på marknaden? Eller finns det någon som tillverkat en egen lösning för detta ändamål och vill dela med sig av tips? Tacksam för alla tips o svar.. Med vänlig hälsning Micke E
  3. Provkört båten nu och motorn snurrar på bra... Är rätt nöjd med styrningen som den är, visst är det skillnad men den svänger bra åt höger också så jag kör på så här året ut och funderar på om jag ska åtgärda problemet när jag tagit upp den igen.
  4. Jo men då kommer jag väl bara att jämna ut svängradien? Dvs jag minskar två cm på vänster svängen och ökar två cm på höger svängen. Styrstaget kommer ju ändå slå i sidan på motorbrunnen, eller tänker jag helt fel nu? Jag ska sjösätta imorgon och om snurran hoppar igång och allt funkar som det ska så provar jag om jag är nöjd med svängradien åt höger. Skulle så vara så e de ju en kanon idé att korta staget och jämna ut styrningen och sätta en skyddsplast där det tar emot i motorbrunnen. Tack för tipset.
  5. Hej! Jag har en Tohatsu MD50a och där fick jag beställa ett styrstag för de hade en egen lösning på fäste i motorn (smalt som tusan). Vet inte om du har samma fäste på din motor men de skulle inte förvåna mig. Beställde mitt styrstag hos Båtmagneten de har reservdelar till Tohatsu. MvH Micke
  6. Tyvärr är det ej justerbart. Jag fick köpa ett Tohatsu orginal för att de har en speciallösning på fästet i motorn. det är smalt som tusan där man fäster det.
  7. Hej! Finns det någon här som har ett vettigt tips på hur jag ska lösa ett problematiskt styrprobroblem? Jag har under ett bra tag nu totalrenoverat (börjat i allafall) en gammal Örnvik 550 HT som var i ett mycket dåligt skick. Mycket återstår att göra men i morgon fredag 2/8 är det i alla fall dags att sjösätta och testa motorn jag köpt till den. Mitt problem är att att Tohatsu MD50A inte har fäster för styrstaget i mitten utan på ena sidan och att motorbrunnen inte riktigt räcker till för att svänga fullt höger. När jag har mätt upp så skiljer det ca 4 cm mellan styrutslag vänster och höger vilket jag anar är ganska mycket?. Problemet tänkte jag var lätt löst genom att borra upp ett 10cm hål på vänster sida av motorbrunnen så att det gick att styra lite längre men tyvärr visade det sig att jag kommer ta bort alldeles för mycket av trät i akterspegeln (se bifogad bild)... Tror ni att det blir en för svag punkt i detta område om jag gör som jag tänkt? Funkar det om jag plastar rejält från insidan? Att jag vill göra hålet 10 cm i diameter beror på att staget inte ska ta emot hur jag än tiltar motorn och skruven vrider sig. Någon som har ett annat bra tips på hur jag ska lösa detta eller tips på förbättringar av min lösning så vore jag otroligt tacksam. MvH Michael Eklund
  8. Tittade lite nogrannare igår på båten jag köpte för att renovera och insåg att en dyvika i aktern inte skulle göra någon större nytta. Längst bak i båten där soppatanken ska stå (bakom luckan) är ju lägre än inne i båten och det är själva botten på båten. Testade att höja trailern rejält i fören och då kom det fram vatten från ett litet hål i slutet av förhöjningen dvs starx innanför luckan. Har plockat hem lite akvarieluftslang från jobbet och tänkte peta in för att få igång en hävert och se hur mycket vatten jag får ut från hålet som båten står nu. Enda vettiga för att få det torrt i laminatet jag slipat ner ungefär mitt på skrovet torde väl vara att skära upp ett hål inne i båten strax över det skadade stället och köra ner en värme fläkt samt göra ett större avrinnings hål där soppa tanken ska vara. Skulle vara mycket intressant med ritningar på själva skrovet men jag har inte lyckats hitta några på nätet. Någon som vet var man kan få tag på dessa? Båten är en Örnvik 550HT årsmodell enligt tidigare ägare 74 - 76. MvH Michael Eklund
  9. Undrar samma sak då jag har vatten mellan skroven som jag inte får ut.
  10. Hej! Nyfiken på hur reparationen har gåtteftersom jag sitter i samma sits med en exakt likadan båt. Hade ett par dåliga lagningar i skrovet på vänstersida vilket resulterade i att skrovet var mjukt där. Har slipat nertill laminat en ca 2 meter lång och 1,5 decimeter bred yta längs med båten. Tog även en kniv och skar hål på ett par ställen för att torka ut området. Lagade sedan hålen med långtrådigt glasfiberspackel och slipade jämnt. Tänkte laminera (förstärka) skrovet i två etapper om 3 lager. Igår plastade jag (polyester och glasfiber remsa) 1,10 m från fören och akterut idag skulle jag plastat från aktern och förut om det inte hade regnat så förbaskat. Detta innebär att jag får en överlappning och i slutändan får jag 6 lager polyester/glasfiber vid det mest risiga stället. Synpunkter och tips mottages tacksamt.. MvH Michael Eklund
×
×
  • Skapa nytt...