Gå till innehåll
måndag 29 april 2024

Strebern

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    24
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Strebern

  • Placering
    Kadett
  1. En 80-kärra måste ha bromsar. en USA-kärra har oftast fjädrar och inga bromsar, dvs det blir en typ av eftervagn, max 30. Går ej att registrera som 80-fordon utan kraftig ombyggnad. En riktigt 30-kärra får inte ha fjädring.
  2. Går det med vilken diod som helst som klarar spänningen?
  3. Du vet inte var man kan köpa sådana dioder förutom på elfa? Kjell&co? Vad ska man söka efter? vad är det specifika med dessa dioder?
  4. Har en Maxum (typ samma som bayliner), och har därmed dubbelskrov med trä (balsa?) imellan. Är det någon som lyckats montera ekolod inombords i buken på dessa UTAN att ta bort insida dubbelskrov MED gott resultat? Samt: har ni tips på var man EJ bör montera dessa? Kan även meddela att båten inte kommer gå på djupare vatten än 20 meter, så om djupgången försvinner så är det helt ok ändå. Mvh Patrik
  5. Exakt hur har du kopplat in diskanterna? Spelar basen knappt eller inte alls? Ibland kan man tro att basen spelar, men endast svänger med i övriga högtalares luftfladder. Är säkeringen hel på steget? Har du kopplat dem direkt på steget (parallellt) så sänker du impedansen genom steget = dom kanaler med diskanterna spelar mycket högre = du behöver inte vrida på volymen för att få högre ljud = basen låter mindre då volymen är mindre påvriden. Du måste åstadkomma en koppling som ger mellan 2-8 ohm över varje kanal, men samtidigt inte ger obalans i ohmet mellan höger vänster. Återkom om du vill ha kopplingstips. Mvh Patrik Senast ändrad av Strebern | 24 juni 2011 | 10:56
  6. Sålänge du har motorn på i mer än tomgång så är det nog inga problem. (generatorn laddar sannolikt inte förrän dryga 1000 varv på den motorn) Problemet är om du får för dig att spela med motorn avstängd. En bil klarar väl upp till en halvtimme av dunkadunka om batteriet är fräscht. En båt är väl något liknande innan man får problem med motorstart.
  7. Det där med battery brain verkade intressant. Någon med erfarenhet av den?
  8. HUR har du kopplat in den? Antar att usabåtar inte har isokabel? Se till att du har ström till den när du slår på tändningen. Kolla så du inte råkat bränna säkringen, finns säkert 1 st på stereon och 1 st på båtens säkringshållare. Kolla även så du har jord. Enklast är att mäta med en multimeter mellan vad du tror är ström och vad du tror är jord. har du ström=inga problem.
  9. Har du tiltat ner drevet ordentligt så du inte gräver ner båten?
  10. Jag har båten i storhjälmaren, behöver jag då alltså inte slussa för att komma till småbåtshamnen?
  11. småbåtshamnen, den måste man väl slussa för att komma åt? Den på vinön verkar nedlagd... Andra tips?
  12. Hej, har inget direkt svar på din fråga men istället en motfråga då jag inte riktigt förstod frågeställningen. Menar du ett 12-voltsbatteri typ plocka med hem och ladda hemma mellan gångerna och som ska driva ett bilslutsteg? (har jag faktiskt aldrig sett). Ett batteri som klarar ett slutsteg behöver ha rätt bra med kräm och klara snabba strömmar, typ fritidsbatteri, och ett 12V ackpack eller dyl tror jag inte kan leverera. Kanske bäst att montera dubbla batterier?
  13. Har varit ute och kört nu med båten. När man ligger på tomgång så laddar inte generatorn fullt (enligt instruktionsboken så ska den inte heller göra det på tomgång), och då fladdrar både soppamätaren och oljetryck? tror jag det var med ca 5 sek intervaller, alla mätare stabiliserar sig när man gasar på, utom soppamätaren. Kan det vara dålig jord, och i så fall, vad ska man jorda mot? Tänkte kolla bakom mätartavlan om det ärgat eller nåt. Sen angående tankmätare generellt: Ska dom fladdra eller ska dom vara still? Min visar full tank (fladdrande) när man lyfter nosen, och halvtank när man ligger plant... Alla idéer och synpukter är välkomna!
  14. Har äntligen varit ute och kört med båten - Hur kul som helst - och testat styrningen ordentligt. Det är nog inget fel, utan det är när man gasar på som styrningen stumnar, och det är väl inte så konstigt när man inte har servo och 100 hästar vrider på. Tack för alla synpunkter till en okunnig nybörjare! Mvh Patrik
  15. Vet att det finns en soppatråd, men den är ju helt out-of-date och ej underhållen. så jag frågar här: Var tanka i hjälmaren utan att behöva slussa in till örebro? /Patrik
×
×
  • Skapa nytt...