Gå till innehåll
lördag 01 juni 2024

tomme42

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om tomme42

  • Placering
    Landkrabba
  1. På Sterlings egen webbshop säljs en Alternator-to-Battery charger för 80A (alternator) för ca 385 ¤. Plus frakt antar jag. Inte krångligt att koppla in alls, en sladd från alternatorn till laddare, och två därifrån till respektive förbrukning och startbatteri. Probar för att mäta temp på resp batteri och på alternatorn ingår om man vill koppla in dem, och det var ju en av ursprungsfrågan. Det finns en fjärrdisplay som tillbehör och vill ha med den och också mäta strömmen som kommer från alt och som går i resp batterisida så blir det ju mera inkopplingar förstås. Tycker det låter som den bästa lösningen hittills i nej-tack-jag-vill-inte-experimentera-med-pottar-dioder-och-effektmotstånd-själv-kategorin.
  2. Har ingen båt än men är på G att slå till på en som har dubbla VP 5.7:or. Och på den är det läge att byta/uppgradera ackarna och jag har skissat på AGM:s. Då snubblade jag också in på detta med nya och bättre regulatorer till generatorerna. Jag modellflyger en hel del också och bara elflyg och har sett och vet hur mycket modern teknik kan göra för att optimera ladd- och batteriekapacitet och livslängd. Så jag har dreglat ett tag över en regulator som heter MaxCharge MC-612 från Balmar. Ser verkligt ball ut med tempsensor som tillval både för batteriet och alternatorn, olika program för olika ack-typer anpassningsbar för det mesta. Men jag vet inte om den egentligen är värd pengarna. Mitt problem är också att med dubblemontage blir allt så mycket mera komplext, jag inte riktigt förstått än hur en nomal konfiguration ser ut med dubble alternatorer, laddregulatorer, landströmsladdare och olika kombinationer start- och förbrukningsackar. Någon som har några bra länkar att läsa in basics på? Senast ändrad av tomme42 | 23 november 2010 | 07:44
×
×
  • Skapa nytt...