Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Ormen_Lange

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Ormen_Lange

  • Placering
    Kadett
  1. Håller med om att Bavarior inte är dom vackraste båtarna eller kanske dom bästa, man får lite vad man betalar för som med bilen... Men det klingar lite falsk att hacka på en ny/nyare båt när du själv seglar en 70- talare, vad vet du om utmattningsskador i tex masten när den är närmare 30 år gammal? Eller utmattning i röstjärnsinfästningar. kör du din båt i röntgen så du vågar ge dig ut på havet? Det finns inget som säger att din båt i befintligt skick är på något sätt säkrare än en bavaria från ex 07 det är som att köra med en Volvo 740 och klaga på dom som kör nyare skoda. S
  2. frågan är om du inte förtar dig, det är inte ett så litet jobb som det verkar att göra det och få ett bra resultat. Sprickorna är förmodligen eg inget problem hållfasthetsmässigt (kosmetik), det är ju inte precis en ny båt så lite skvanker finns ju alltid. Du kommer förmodligen inte heller kunna förstärka det underifrån eftersom det väl är sandwitch i rufftaket, då måste du riva ut distansmaterialet först o sen bygga upp nytt... Eftersom det är under sprayhooden så är det inget jag skulle lägga särskilt mycket vikt vid, få timmar på vattnet istället, det är mycket roligare
  3. Ormen_Lange

    Inredning

    Slipat ner inredningen (Teak) o tänkte olja den med något, vad rekomenderas? ej klibbigt och gärna en lite mörkare ton. Har ni några erfarenheter o tips om vad man bör tänka på tex vid applicering mm snake
  4. Någon som provat biltemas epoxiprimer? plast o metall primer Art nr: 36-531 Något betyg på den? kan den vara värd att prova eller ska man köra med väl beprövade primers som dock är dyrare? Även lamineringsepoxin är den ok tror ni?
  5. Läste om ditt problem, tråkigt när sånt händer på våren o seglingen blir lidande...Men det är nog inte ett helt ovanligt problem som drabbar dom flesta alla vet inte om det bara. Mitt liknar det ganska mycket men hade bara omkring 12mm plywood under plasten, tänkte plasta allt i en smäll, men vad är exotermvärme, för en som inte är så insatt i alla termer?
  6. Upptäcke i slutet på säsongen att mitt rufftak gav efter lite när jag satte riggen för något hårdare än 0-4 m/s, funderade inte så mycket mer på det då men när jag tog upp fick jag för mig att jag skulle borra upp under mastfoten innifrån och som jag misstänkte kom det ut fuktiga borrspån. Nästa åtgärd blev att ta fram kapen och öppna ett hål under mastfoten efter att jag tagit bort den. Som jag trodde hittade jag en sur bit plywood som var alldeles mjuk, jag högg ur den tillsammans med en del vattensjukt spackel och det håller på att torka nu. Till mina undringar: Varför valde tillverkaren att lägga en bitt plywood där, varför inte plasta upp alltihop? Finns det ngt logiskt svar på detta eller är den bara dumsnålhet? Har det ngt att göra med komprissionen? Fattade dom inte hur viktigt det var att det blir helt tätt när det finns obehandlat trä där? Båten är från 86. Kan jag bara bygga på med polyester och hackad matta (ca 20mm tjockt) eller måste jag tänka på ngt mer? Klarar det lasterna, jag vill ju ha ett alldeles stumt rufftak som klarar lasterna utan att svikta. Hoppas ngn vet nått// Ormen i paradiset =)
×
×
  • Skapa nytt...