Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

dc21an

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    30
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om dc21an

  • Placering
    Fänrik

Mina båtar

  • Båtens namn
    Uttern D55
  1. Tack så jättemycket för svaren,. Jo det kan faktiskt va skit bakom spakarna. Förstagångsbåtägare var det som köpte.Har inte hört nåt mer så det är nog lugnt.
  2. Kastar ut en fråga om en Mercury 50hk 4t. 99.a. Med ett problem som jag inte blir klok på. över ca 3000 varv med fart framåt hoppar växeln ur , sänker man farten så går den framåt igen. Har aldrig varit ute för det själv, sålde båten i veckan och så hörde dom av sig om problemet.
  3. Hej, Hoppar in i den här tråden för jag har också problem med en 50 hk 4t. Mercury från 1999. Problemet är att den går ojämt på tomgång som ni beskriver samt att den går ner på halvfart och ibland dör helt, senast under lite längre tur med bogsering hem, upplevde när jag kände uppe på motorn att den var lite för varm ( obekväm att lägga handen på). Pratade med några med erfarenhet av motorn att om det med största sannolikhet är en bussning som sitter på kylröret inne i riggen som har svullnat så den inte får tillräckligt med kylning. Så jag skaffade delarna och tog isär den , men det var inget fel på den , så nu tillbaka på ruta 1. Skruvade ur dräneringsskruvarna på förgasarna och där kom det ut småskräp som såg ut som fina sandkorn lite grönaktigt. Så nu tänkte jag montera ner förgasarna och göra ren dom. När det är klart ska dom synkroniseras, och det finns ett synkroniseringsverktyg för Mercury med en cm-skala enl. servicemanualen.Verkar inte lätt att få tag på.Tänkte att det kanske någon i den här tråden vet, funkar väl med någon annan vacummätare och i så fall hur många bar? Har aldrig gjort det. Janne.IMG_9475.HEICIMG_9476.HEIC
  4. Javisst helt rätt, det låter när drevet är i helt utsvängt i ändlägena.Rakt fram tyst och fint. Då e' frågan om man kan köra med det denna sommaren eller om den ska upp ur sjön och fixas Hmmmm.
  5. Tack för era tips, ska kolla på detta till helgen. mvh Janne
  6. dc21an

    Penta V8

    Hej , Har just sjösatt och har provkört motorn ( VP 5,8 FL) , som har gått 400 tim. Den har alltid fungerat helt utmärkt och startar direkt., men vid ca 1800-2000 varv uppstår ett knackande ljud som försvinner när jag ökar varvtalet. Den spinner som en katt på tomgång, har inte tänkt på det tidigare, undrar bara vad det kan vara och om de är någon som har koll på vad de kan va. mvh/ Janne
  7. Hej, Jag har en VP V8. Den är lite tjurig när jag har bytt bränslefilter. Funkar bra med lite extrahjälp med startgas i förgasarna. Som redan sagts # Inte lufta #. mvh Janne
  8. 'Aha' tack för de', då har jag kommit en bit på väg. Tidigare ägare har sågat hål i durken för att dra igenom slangen till motorumsfläkten plus lite uppsågat på andra ställen som gör att det rinner ner i motorrummet. De ska jag fixa till att börja med. janne
  9. tack för svar Lufintagen sitter i akterspegeln ca. 10cm under badplattformen idiotisk placering och det är ovala hål 10cm breda och 5cm höga. Frågan är om dom behövs för det finns ju ordentligt tilltaget med luftintag för motorrumsventilation på sidorna på skrovet.Svanhals en bra ide' ska jobba på de, under vintern. janne
  10. Hej! Min Fjord 21 Holiday har 2 luftintag i aktern för motorumsventilation 1 uttag för utblås till motorumsfläkten, när jag t.ex. har fart och slår av farten kommer sjön in genom hålen . Det sitter dessutom luftintag för motorumsventilation på skrovsidorna både över och under relingslisten som också tar in vatten när det går lite sjö. De blir en hel del vatten som ligger och skvalpar under motorn,har naturligtvis länspump men jag vill helst inte ha vatten inne i båten. Om de finns nån som har något tips för att lösa problemet så är jag mycket tacksam för svar. janne
  11. Om jag hade kunnat se var de läckte hade jag inte behövt ta ut motorn, kan ju vara bra att veta om någon får samma problem. Men nu är hon i alla fall tillbaka i sjön igen tät och fin, så nu är de bara att vänta på bättre väder.
  12. Ja de é ju självklart en bra synpunkt. Läckage vid vattenintaget i skölden.Där sitter en gummibussning som var otät. Att en sån liten rackare kan ställa till med så mycke jobb. Trvelig helg på er alla!
  13. Motorn är ute och jag har hittat var dé läcker. Tur att sommarn dröjer.
  14. Äh, tryckte på fel tangent och vips gick min fråga iväg med bara rubriken. Jag har ett SX-S drev med en Volvo Penta 5,8 FL. Det läcker in vatten när motorn är igång, längs ner där avgasröret går ut genom skölden och det är extremt svårt att se exakt var det läcker, för det är väldigt trångt mellen motor och sköld.Tänkte bara kolla om de är någon som varit med om liknande läckage och i såfall vad det kan vara. Har en känsla av att jag får ta upp båten och lyfta ut motorn för att komma åt och fixa felet. Fasen oxå, nu när den är så välputsad och i ordning och vi bara vill ut på sjön.
  15. Hej igen, Verkar inte helt lätt att få tag på, får väl klara mej utan, men det finns ju ett antal olika beteckningar på SX drev,vilket jag glömde skriva. Drevet är alltså ett SX-S drev. mvh/janne
×
×
  • Skapa nytt...