Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

az0932

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    33
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om az0932

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

636 profilvisningar
  1. Hej, vi äger Hydra nr 114, tillverkad 1977 och den har fortfarande samma rigg från Seldén som levererades med båten. Mätte masten igår och på vår båt har den en totallängd på 7,45 meter. Mätt från mastfot till masttopp. Mvh az0932
  2. Instrumentet jag letar efter liknar det som bilden visar. Skillnaden är att instrumentet i Nexus NX Start pack 1, förutom vindangivelser även kan visa båtens hastighet, vattentemperaturen och vattendjupet. Att allt är samlat i ett och samma kompakta instrument är en bra lösning i en Hydra eftersom platsen som står till förfogande trots allt är begränsad. Ett tips till Garmin är att de gör en nylansering...
  3. Hej, behöver ersätta instrumentet som visar temp, djup och vind till ett Nexus NX Start pack 1. Är det någon som eventuellt råkar har ett sådant instrument, oanvänt och liggandes på hyllan? Sannolikheten är ganska liten, men vem vet...... Med vänlig hälsning az0932
  4. Hej! Jodå, Hydra har självläns. Två stycken öppningar i sittbrunnsdurken. Hälsningar az0932
  5. Hej! Rekommenderar: - En otrolig seglats av Tristan Jones En ytterst ovanlig seglarskildring och en sällsynt fascinerande bok. Gör du om det som beskrivs i boken kommer du garanterat att få ditt livs upplevelse! Lycka till med läsningen och den kommande långseglingen. Hälsningar az0932
  6. Hej! Segelnumret är nog det enklaste sättet Ifall du inte kan få reda på din Hydras ålder via tidigare ägare. Bulben på kölen visar att din båt inte tillhör den lilla och mycket exklusiva serien på åtta stycken ”Ur-Hydror” som tillverkades av en privatperson innan Boo-Marin köpte ritningarna. I samband med övertaget ritade båtens konstruktör Heinz-Jürgen Sass om rodret och kölen. Det var då bulben dök upp och båten gick i serieproduktion. Under tillverkningstiden genomgick inte Hydran några större förändringar. Det vi har noterat är att ventilerna (fönstren) från börjar var tillverkade av skivor klar akrylplast. Någon gång efter 1977 ändrades dessa till skivor av mörk akrylplast. Vi har en notering om att spray-hood rännan på rufftaket lanserades 1976. Likaså har vi sett att det finns olika varianter av kompasser och lanternorna kan sitta monterade på push-piten eller på var sin sida av ruffen. Andra kännetecken är att vissa har en guldfärgad rigg medan andra har aluminiumrigg. Vår Hydra har segelnummer 114 och den tillverkades 1977 av Boo-Marin. Det har vi fått bekräftat av både en tidigare ägare och av Arcona yachts som företaget numera heter. På vår båt hittade vi ett klistermärke med ett namn och en tidigare registrering och via Sjöfartsverkets båtregister fick vi ett utdrag med en lista på tidigare ägare. Eftersom vi har en trailer som är godkänd för 80-km fick vi via bilregistret och bilprovningen reda på trailerns ålder, tidigare ägare och gjorda besiktningar. Första vintern var vi i kontakt med de tidigare ägarna och via dem har samlat på oss en intressant dokumentation. Vi har även träffat båtens konstruktör och det har gett oss en spännande helhetsbild av både vår egen båt och Hydran sett ur konstruktörens perspektiv. Mer att läsa finns i vår blogg här på MG. Både Bananaz och az0932 har lagt ut bilder på våra respektive Hydror här på MG. Grattis till Hydran och lycka till med dateringen. Hälsningar från az0932
  7. az0932

    Hydra-ägare

    Hej! Har lagt in några nytagna bilder på Hydran Våga i fotoalbumet. Hälsningar az0932
  8. Hej Bananaz! Vilken förbättring, en Hydra med en förpikslucka! Förutom att det kommer in mer dagsljus i hela salongen plus att det blir en förbättrad vädringsmöjlighet, så underlättar luckan både vid lastning och lossning. Sammanfattningsvis är det en riktig rejäl komforthöjare. En ny förpikslucka är ett omfattande ingrepp i en Hydra. Till Hydrans fördelar, vid alla former av förbättringar och förändringar, är båtens måttliga storlek och dess enkla konstruktion. Ett bra utgångsläge om man, förutom ett lyckat resultat, vill se rimliga nivåer på omfattning, tidsåtgång och kostnader. Ha en riktigt fin segling i sommar med en förbättrad och ännu häftigare Hydra! Hälsningar az0932
  9. az0932

    Hydra-ägare

    Hej! En som nog kan hjälpa dig med tips och svar är Bananaz i Hydraklubben. Vid vår träff på båtmässan i mars i Stockholm blev det en hel del Hydrasnack och då kom vi även in på det du beskriver. Den ursprungliga Seldénriggen är anpassad till att trä seglet i likrännan och byter du till travare blir resultatet precis som du beskriver det. Bananaz berättade att det finns ett tillbehör som placeras i den nedersta delen av likrännan. Vi har för egen del inte kollat upp detta tips eftersom vi seglar vidare med retrostuk när det gäller vår Hydra _/) Ha en fin sommar! Hälsningar az0932 Senast ändrad av az0932 | 20 maj 2012 | 19:27
  10. Hej! Ibland handlar det om att leta efter diverse orginaldelar till sin gamla båt och då är det perfekt att det finns verksamheter som sysslar med återvinning. Butiken på Skeppsholmen skall ha stort beröm för bra bemötande och god service. Däremot har det varit knapert när det gäller deras rutiner på att få ett svar på skickade mail och brev. Kanske en utvecklingspotential att ta tag i? Hälsningar az0932
  11. az0932

    Hydra-ägare

    Hej Bananaz och alla andra Hydraägare! Ja, artiklarna i Pratiskt Båtägande om en av de första Hydrorna som tillverkades är riktigt bra. Det vore kul om tidningen skrev en uppföljare. Alternativet är istället att du får in en artikel om det du gör med din Hydra; -Från ruffigaste ruffen till värsta salongen! Imponerande och vi ser fram emot att få ser fler bilder. Att få höra Jürgen med egna ord berätta om Hydrans tillkomsthistoria var mycket intressant. Det är kult att vardagsrummet i en sommarstuga har fått bestämma måtten på en välseglande båt. Det är tyvärr ofrånkomligt och det är med vemod som man tar upp sin Hydra på hösten. Vi gick igenom den pärsen för några helger sedan. Eller som man kanske kan uttrycka det; -Har du väl fått ditt på det torra, är det dags att börja längta igen.... Lycka till med vinterpysslet! Hälsningar az0932
  12. az0932

    Hydra-ägare

    Hej Bananaz! Intressanta bilder som du har lagt in. Nu har din Hydra fått röstjärnsförstärkningar som verkligen heter duga. Hälsningar az0932
  13. az0932

    Hydra-ägare

    Hej Ann! Roligt att det löste sig med stävstegen till din Hydra! Trevlig seglingssommar hälsar az0932
  14. az0932

    Färgfråga

    Hej! Är det någon som vet om färgen som beskrivs nedan fortfarande finns att få tag på? Det handlar om en kondenssugande och värmeisolerande färg till oljeplattformar och dylikt, men som även fungerar utmärkt i ruffen på en fritidsbåt. Någon finish har färgen inte men den håller kondensen i schack, under förutsättning att man ventilerar då och då så att den släpper ifrån sig fukten. Att den både fungerar och har sålts har bekräftats av en som använde färgen i sin båt och av skeppshandeln som sålde färgen. Dessvärre minns varken den som köpte färgen eller den som sålde färgen vad färgen kallas eller vad det är för fabrikat. Även om minnet är kort hos de flesta av oss, finns det kanske någon annan som har svaret och om färgen fortfarande finns att köpa..... Med vänlig hälsning az0932
  15. Hej Saphire! Tackel & Tåg, Råseglarhuset Slupskjulsvägen 42, Skeppsholmen 111 49 Stockholm kanske kan hjälpa Dig vidare. Det är samma personer som driver Båtskroten Sverige AB, med adress Lugnet, 148 95 Muskö. Andra alternativ är att Du kontaktar Din båts konstruktör Jürgen Sass eller Arcona yachts (fd Boo-Marin) som serietillverkade båten. Hur som helst, bingo för Din del blir det ju om Du verkligen får ett bra svar på Din fråga beträffande en snygg mässingsring. Att ersätta en murken träbit med en ny var kanske inte det Du tänkte göra i första hand. Lycka till, var kreativ och ibland dyker svaren upp på helt otippade platser. Think outside the box som det heter. Hälsningar az0932
×
×
  • Skapa nytt...