Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Jazzselect

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    19
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Jazzselect

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej! Jag har köpt en gammal Yamaha 60HK från 1989. Förstår inte riktigt hur gas och växelvajrar hålls på plats i motorn. Jag har dom röda teleflexkablarna och änden på höljet vid motorn kläms fast med en gummikudde med hål i som vajrarna löper igenom. Problemet är att det är inga spår i gummit som förhindrar vajer-höljet åker fram och tillbaka vid gaspådrag, utan allt kläms ihop av metallplattan på gummikudden. Jag kan lösa detta genom att lägga något emellan plattan och kudden för att få mer tryck på höljet men skall det vara så? Halvbra konstruktion eller har jag något som inte är original? Sjukt tacksam för svar!
  2. Ok kanon, tack för förklaringen till en novis! -Skall montera flamskyddet omgående
  3. Hej, är inte så haj på detta men när jag köpte min båt så satt inte flamskyddet påmonterat. Jag har kört utan detta i flera år utan problem men har sett att slangen från vevhusventilationen skall gå in i flamskyddsburken. Just nu går röken från vevhuset ut i motorrummet och luktar apa. vad har flamskyddet för funktion förrutom just flamskydd och vevhusventilation? Finns det någon nackdel med flamskyddet, tänker på om förgasarna fungerar sämre med det på eller så? Tack på förhand
  4. Hej har en AQ130 B20 och försöker skaffa nya tändkablar till den. VP tar 2089:- för dessa, tom killen på reservdelsavdelningen skrattade... Min fråga är, kan man köpa nya till B20 på mekonomen eller biltema, är långden samma där? mina nuvarande tändhattar är vinklade, funkar det lika bra med raka? (är ingen höjdare på detta, förlåt mina dumma frågor)
  5. tack för svaren, behöver lite tips om vart man skall börja leta. avgasern ser fina ut och även oljan. du tände ett ljus, kan ju helt klart vara att nån cylinder inte gå då den dunkar, så komptest får det bli. vilka värden skall man gå efter? har man tur kanske endast nått stift eller tändkabel är kass? endast blocket är väl bytt, allt annat är nytt/genomgånget enligt mekanikern. har bara pröjsat hälften så mer blir får han inte.. Grymt tack för tipsen!
  6. måste man ha en hub om man kopplar ihop tex ett ekolod med en plotter, går det inte att skarva ihop direkt mellan enheterna?
  7. uppdatering: har fyllt på olja idag, hittar dock inget läckage och motorn går lika kasst ändå. det känns som om att den inte orkar varva mer än 2600-2800rpm = 8kn och det hörs några dunk-dunk nånstans ganska lågt
  8. Hej! Har fått min B20 AQ130 utbytt till en nyrenoverad med samma specs. Den nya motorn är en utbytesmotor ca 10år gammal enligt mekanikern, kan detta stämma? Drevet är ett 270 drev som varit i gott skick och servat varje år. Under premiärturen orkade den först inte upp i planing, men strax därefter funkade det och båten gick som aldrig förr. Men efter att jag dragit av på gasen helt och stannat har den aldrig planat igen. Nu orkar båten inte upp i mer än ca 8kn, orkar inte varva upp mera. När jag dock ej har växeln i varvar den upp som vanligt. Motorn blir aldrig för varm, utan verkar helt normal. Inget ser ovanligt ut på drevet eller prop. (utsidan) Dock har motorn ingen olja kvar; det ser ut som att läckage uppstått, troligtvis undertill. Jag minns att min gamla utombordare endast gick på tomgång när oljenivån var för låg. Är det samma på en gammal B20? Får ej tag på mekanikern längre, så alla tips är guld värda. Vad kan detta vara? ha d gott!
  9. Tackar, kanon tips! -hittade denna pdf-filen som istortsett förklarar allt: http://www.mandmmarine.com/Volvo Penta Prop Guide.pdf
  10. ok, tack för tipset! Startade motorn och lade i växeln framåt, såg då att axeln snurrar moturs. Kanske en dum fråga, men betyder det att jag skall ha en 'Left' propeller ? Mätte oxå hur långt axeln sticker ut ifrån 'drevgodset', alltså innanför sinkringen, den var ca 13cm, är det då en 'kort' eller 'lång' typ av propeller? Tack återigen!
  11. Japp, så har man blivit av med sin propeller. Tråkigt att det finns oärliga båtmänniskor som vill göra livet surt för andra genom att stjäla. Jag hade ingen aning vad jag hade för typ av propeller innan och undrar om nån kan hjälpa mig. Jag har en aq130 B20 med VP270 drev, hur skall jag kunn ta reda på om det är en L, R kort nav eller långt nav, storlek? Mkt tacksam om nån kan visa mig vägen
  12. körde helvitt på min förra året, dessutom var det en blank färg. har inte stört mig det minsta på att den bländat mig
  13. japp bottenfärgerna skall bli mkt intressant att se hur de funkat. Vågar dock inte testa själv haha
  14. detta är en evig diskussion om BT. Själv köper jag mindre viktiga saker på BT och mer viktiga i skeppshandeln. Men trots att BT har funnits i många år nu så fortsätter ju folk att köpa dessa skit-saker där.
  15. Ok, kanon. Då skall jag kolla. Lämnade in oljekylen för renovering idag, han trodde att o-ringen kunde pressas över jacket på kanten och orsaka läckage in i oljan. Skall komptesta i morgon. tack för att du kollat upp!
×
×
  • Skapa nytt...