Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

puklars

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om puklars

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Edit: såg nu att det ingår en packning (7) till skruven i sprängskissen...
  2. Hejsan, Har en D1-13 där min impeller havererat på ett ovanligt sätt: impellerns lilla genomgående pinnbult har kommit ur sitt läge och börjat skava rejält i "kammen" (den mässingsdel som gör att pumphuset smalnar av mellan in- och utlopp). Ny kam verkar jag kunna hitta online. Jag är glad att inte bulten skar sönder hela pumphuset, sjövattenpumpar är dyra. Bifogar några bilder på haveriet. Men har ett par frågor: Kammen, VP artnr 827009, sitter med en M4-skruv som dras utifrån genom pumphusets vägg. Jag såg ingen packning när jag lossade det hela. Hur ser man till att det är tätt - Ska man ha Loctite i gängan? Vad som fick pinnbulten ur sitt läge är oklart - främmande objekt i pumpen kanske? Så för allmän trygghet - Vilket sjövattenfilter väljer man lämpligast till en D1-13? Tacksam för funderingar, raka svar och bra anekdoter! Ha det gott / puklars
  3. Låter bra, ChristerN. Jag satsar på ett litet expansionskärl och ser till att undvika överdrivna mängder biomassa i systemet Filter är bra, ja, men man vet när något dumt har åkt in och satt igen systemet, ingen kul lukt. Lurar på att försöka pilla dit något slags metallnät direkt vid bordgenomföringen som stoppar allt direkt vid skrovsidan istället för att det ska åka in och fastna.
  4. Hej, Jag har tryckvattenpumpar för färsk- och sjövatten till pentryt, och till färskvattnet sitter en ny flerkammarpump och dessutom ett expansionskärl så där är flödet väldigt jämnt och fint. Men på sjövattensidan sitter än äldre "remjohan"-pump som omnämns längre upp i denna tråd. Och där finns inget expansionskärl. Funderar nu på att sätta dit ett då det "spruttar" rätt bra om kranen. Ser ni några nackdelar med ett trycksatt sjövattensystem? Jag tycker nämligen mig ibland kunna känna en frän doft ur sjövattenkranen. Kan det möjligen vara så att det bildas gaser i trycksatt sjövatten som resultat av någon nedbrytning av biologiska material i havsvattnet? Någon mer som märkt något liknande? Ser det som att jag har två vägar att gå här, 1) att skaffa expansionskärl till sjövattnet eller att 2) byta sjövattenpumpen till en fotpump så man slipper onödig lagring av trycksatt sjövatten.
  5. En sak till: kompressorn mäter ca 2,2 ohm mellan alla tre pinnar, så fel på den utesluter jag just nu.
  6. Hej på er igen, jag upptäckte att det fanns en gammal hemsk salt/smutsavlagring i den svarta modulen. Det har troligtvis byggts upp över lång tid och slutligen har smutsen bildat kortslutning. Jag ska försiktigt försöka rengöra kretskortet i förhoppning om att modulen ändå kan vara OK - om kortisen har skett genom själva smutsen kan det med lite tur betyda att ingen komponent behövt sätta livet till av överströmmen... Man kan tycka att kretskortet i den svarta modulen är dåligt skyddat mot båtens fuktiga omgivning. En annan liknade Isotherm-modul jag bytte i en portabel kylbox av senare årsmodell en gång hade hela kretskortet doppat i någon brunaktig skyddande lack. Så kanske var det något som blev ”uppdaterat” efter 2001 då min nuvarande ASU-aggregat tillverkades. Vidare lossnade fläktens pluskabel ur sin kabelsko när jag undersökte det hela, kabeln hade i stort sett ärgat av och hängt på en skör tråd. Gissar att kompressorn vägrar starta utan inkopplad fläkt, så den ska också fixas innan nästa provstart.
  7. Hejsan, bumpar en gammal tråd så här 8 år senare. Min Isotherm ASU har vid första tillkopplingen i vår ett nytt "beteende": säkringen går direkt. Det är en 15A säkring och omkring 2x2,5 m 2,5mm2 kabel som försörjer mitt ASU-aggregat. Jag skulle kalla det en "bra" kortslutning, eftersom säkringen blåser omedelbart när man försöker sätta in den i hållaren Kortslutningen upphör när jag drar ur plus- eller minuskabeln ur elektronikdelen, så felet bör ligga internt på kretskortet eller om t ex kopplingsplintarna ligger emot varandra. Startar en felsökning snart och postar mer info här. Tänkte ta ut den orangea ASU-enheten och den svarta modulen på bänken och mäta lite. Samt ohmmäta mellan kompressorns faser. Vi hörs!
  8. Tack!! precis vad jag letade efter. vi hörs om hur det gick :-)
  9. fjollberg: Ja, tanken står tvärställd i akterstuven, enda sättet att få plats med den. Därför kan det rinna ut när man kränger.. Allt annat i anslutningsväg verkar tätt, så min tanke var att stänga luftskruven för gott och sätta på en backventil i ett hål i tankens ovansida, på den lite högre änden, om ni vet hur tanken ser ut. Borde ju fungera att borra lämpligt hål och använda sikaflex eller motsvarande bränslebeständig tätning när man skruvar dit backventilen. Backventilen skulle alltså då se ut som en bordgenomföring i miniatyr, tror ni att något sådant går att få tag i, med den typ av fjäder och membran som ni beskriver? En tanke är säkerhetsventilen från en klassisk moka-bryggare, den som visslar när man packat espressopulvret för hårt ;-). Fast ut och in monterad, då.
  10. Hej! Har en segelbåt med 6hk Mercury från 2005. Motorn har en Quicksilver original plasttank på 12l (vanlig modell med luftskruv i locket). Luftskruven är ju alltid ett bekymmer, särskilt vid de få tillfällen man glömt stänga den när man kommit ut ur hamnen och börjar kryssa = bensinen rinner ut när båten kränger. Dessutom är luftskruven hård och obekväm att dra åt och verkar kunna gänga snett om man är ovarsam, vilket också leder till läckage. Ni får gärna tycka att jag är lat, men: Finns det möjlighet att ersätta luftskruven med en backventil, som ser till att luft släpps in i tanken när motorn körs (men aldrig ut)? Jag vet att det finns tankar med denna funktion, min gamla motorbåt med OMC 70hk saknade luftskruv på sin 22l tank. Jag tror att den luftade tanken via något slags stift som trycktes in när man anslöt bränsleslangen. Den slangen satt emellertid alltid i, och bensinen rann aldrig någonsin ut. Har någon annan ersatt luftskruven på liknande sätt? Jag vill kunna glömma att glömma luftskruven! :-) Tacksam för alla tips! Mikael
×
×
  • Skapa nytt...