Gå till innehåll
fredag 26 april 2024

Blixten80

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    40
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Blixten80

  • Placering
    Fänrik
  1. Det är förvånansvärt lätt att starta motorn så länge man inte tiltat upp motorn så att bensinen runnit ur förgasarna, och därför tiltar jag inte upp helt när jag är ute på öar. Max 2 drag i snöret, sen är den igång, har inte behövt prima den. Men en burk spenat hör oxå till nödförfarandet;-) Startkablar är ju en lösning, ingen dum idé att ha med sig. Nej jag öppnade inte solenoiden, risken var för stor att ha sönder den. Har inte mätt spänningsfallet över kontakterna, kan försöka göra det idag, intressant. Jag tänkte inte så långt, hade ju väldigt lite resistans, 0,2ohm över kontakterna så borde vara försumbart eller? Jag vet inte hur mycket startmotorn drar, annars är det ju enkelt att räkna ut. /Blixt
  2. Då är allt åter på plats, lyckas inte få fram felet igen. Om det kommer tillbaka så får jag byta solenoid. Tror att tungan svetsats fast i slutet läge, kanske händer igen, kanske inte. Mätte styrspänningen, 0V när jag släppte tillbaka nyckeln till tändningsläge, så inga problem där. Jag kan ju alltid koppla ur startmotorn och dra igång motorn för hand om felet uppstår ute på någon ö. Har provat detta en gång bara för att öva, kan rekommendera detta om alternativet finns, inte bra om första gången man behöver starta manuellt är på riktigt... MVH Blixt
  3. Hej! Är på jakt efter sjökortet över sjön Boren, det enda sättet att köpa det är att köpa båtsportkortet för hela Göta kanal, vilket jag inte är intresserad av. Är det någon som har detta sjökort inscannat/digitalt? MVH Blixt
  4. Man ska alltid vara övertydlig, som sagt finns andra som kan ha nytta av det. Fastsättningen av bottenplattan (rostfritt) innebär ingen risk för skjuvning/klämning, det är inte den gråa cylindern man ser på bilden som rör sig, detta är endast ett skyddande rör av plast. Kärnan ligger inuti, försöker visa med bilder, på den översta är den opåverkad, den undre är den i sitt slutna läge. Den rör sig ca 5mm i längsled, rör sig lätt och med ett glapp i sidled ca 1mm, så ingen chans att den kärvar. Är nog lite skeptisk till att olja in kärnan när den löper lätt och utan hugg, skulle kanske våga som en sista åtgärd om kärnan fastnat. Visst är lösningen av de uppvikta plåtflikarna en billig och enkel lösning och inget man skulle vilja ha i längden om man ska öppna den många gånger, men det är nog inte meningen att man ska öppna dom. Vad skulle aftermarket då tjäna pengar på om man själv kunde byta ut dom minsta komponenterna? Jag hade gärna sett skruvar som höll ihop solenoiden, den var åtminstone inte igengjuten. /Blixt
  5. Hej! Bara för att klargöra, det går inte ens att varva i friläge? /Blixt
  6. Lite uppdatering: Har kört solenoiden utan att få fram problemet med att den inte bryter kontakten när man tar bort spänning. Plockade isär så att jag kunde se undersidan på spolen, inga tecken på fukt eller korrosion, det jag kunde se var fint och magneten rörde sig utan motstånd. Men kom inte åt själva tungan. Lägger upp bilder om det är till hjälp för någon. Det var bara att vika ner plåtflikarna för att få av bottenplattan. Funderingar: Kan tungan svetsas fast i slutet läge om man har maximal otur? Det är ju trots allt stora strömmar. Eller kan felet ligga i tändningslåset, är detta möjligt när felet fortsatte även fast jag tog ur nyckeln? Ska mäta styr spänningen till solenoiden för att vara säker på att det är 0V, då startmotorn ej skall gå. Annars kommer jag nog betrakta detta som en en-gångs-företeelse tills felet uppstår igen... /Blixt Senast ändrad av Blixten80 | 06 juli 2009 | 17:32
  7. Tack för informationen! Har hittat schema på solenoiden, så ska montera ur den och köra den hemma på bänk några gånger (förmodligen 100-tal) för att se om jag kan återskapa felet. Någon som har erfarenhet av vad som kan slitas eller kärva i dessa? Någon som har bilder på innandömmet? Edit: Ja det sitter ett bendixdrev på startmotorn. MVH Blixt Senast ändrad av Blixten80 | 05 juli 2009 | 21:28
  8. Hej! Har en Mercury 90hk från '90. Igår när jag skulle starta motorn hände något märkligt, jag vred nyckeln för att starta, när motorn tände släppte jag tillbaka nyckeln. Men motorn hade bara tänt och inte gått igång (detta är ju inte ovanligt när motorn stått några dagar), så kugghjulet på startmotorn åkt ner. Men till min förvåning fortsatte startmotorn att snurra, jag tog ur nyckeln helt men den fortsatte ändå. Jag fick lite brottom att bryta strömmen, eftersom jag inte ville elda upp startmotorn. Men först ville jag felsöka lite, så jag knackade på elekrtoniken i motorn utan att den la av. Därefter bröt jag strömmen. Så fort jag kopplade på strömmen gick startmotorn igång. Men andra gången jag kopplade på strömmen så hände det ingenting. Därefter gick det att starta som vanligt. Är det någon som vet vad som orsakar något sånt här? Finns det något annat inblandat i startmotorkretsen än tändningslåset (nyckeln)? Är det där det har hängt sig? Nu har jag som rutin att alltid kolla att startmotorn stannat när motorn startat. MVH Blixt EDIT: Stavning Senast ändrad av Blixten80 | 04 juli 2009 | 10:56
  9. Hej! Något liknande kanske? http://www.maringuiden.se/forum/;thread=296682 /Blixt
  10. Ja, det låter som något liknande. Själv har jag en motor med primer, men rent tekniskt fungerar väl inte primer och choke efter samma principer? Är det inte så att en choke utnyttjar ett högre vakum, genom att stänga spjälen, för att suga ur mer bensin ur förgasaren? I gårdagens fall var teorin att detta vakum sugit ut skiten som satt i vägen. Medans primern bara sprutar in mer bensin och således inte är lika bra på att spola rent förgasarna? Vi hade denna diskussionen i båten igår, men som glada amatörer kunde vi bara spekulera. /Blixt
  11. Hej! Hjälpte en kompis meka med en Evinrude 70hk, tidigt 80-tal, igår. Motorn stannade på halvgas och ville inte varva upp. Sökte på forumet och hittade massor av erfarenheter på just detta problemet. Den blev inte några djupare ingrepp i motorn förrän vi löste det genom att vid körning på max gasutslag trycka in choken. Då hoppade motorn till liv och problemet kom aldrig igen. Nu är frågan, har vi behandlat symptomet istället för felet? Min gissning är att det har varit skit i någon av förgasarna som sugits rent vid chokningen, eller kan detta vara ett symptom på något annat?. Det sitter inget filter, förutom silen i bensinpumpen, på bränslesystemet. Går det att köra med ett billigt filter från macken för 30:-, finns det risk att detta bjuder på för stort motstånd? Fritt för spekulationer! /Blixt
  12. Hej! Grattis till båtplatsen, hoppas din dröm går i uppfyllelse. Själv åkte jag omkring i en Virbosnipa 21, se min sjöbod, en bra snipa med en väldigt bra lösning på motorns placering då man slipper den klassiska motorlådan mitt i båten, men kanske för liten båt för dig. Håller med föregående talare om att köpa lite större, men var försiktig. Ett tipps är att gå in på fliken medlemmarnas båtar, där kan du söka på olika modeller och läsa omdömme. Jag förstår dig ang. avståndet, men man kommer inte ifrån att man begränsar sig till de närliggande objekten. Kan vara bökigt att åka och titta, planera transport (får ju inte köras på motorvägar), lyft av båten osv... Man får helt enkelt gå på magkänsla. Bäst är det ju om man hittar något objekt i närheten. tex: http://www.blocket.se/blekinge/Adec_630__Familjebleka_21731870.htm?ca=22&w=1 Lycka till!
  13. Här hittar du bra sprängskisser på de olika modellerna, du kan nog använda dessa för att identifiera motorn. http://lidingomarin.bai.nu/ /B
  14. Tjena! Svårt att säga utifrån bilden, man måste nog titta uppifrån för att se hur bränslepumpen ser ut. Titta på länken, detta kanske hjälper dig. Annars kan du nog få hjälp från Yamnar om du har serienr. Själv har jag haft en YSB 8G (se bild) http://nf.broach.se/motorer/yanmar /Blixt
×
×
  • Skapa nytt...