Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

zacko

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    57
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om zacko

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Har inte sett att nivån har ökat, vatten pumpen som sitter där är ny, men mäta hur många grader de tål var ingen dum ide. tack så mycket
  2. Hej Jag har en mercruiser 4,3L år 2000, bytte motorblock och toppar föregående säsong pga att jag blev lurad när jag köpte den (vatten i motor oljan) Beställde ett fabriksrenoverat block inkl toppar från usa med nytt inomäte och flyttade över mina gamla grejer. Bytte limpor och knän i samma veva. även impeller. Och konverterade om den till sötvattenskyling (san Juan), ny termostat mm Körde tills slutet av sommaren föregående år då jag märkte att det samlats en beläggning på insidan av slangen som går från expansionskärlet och värmeväxlaren och även i kärlet, såg ut som nåt rostliknande och glykolen var inte blå längre utan genomskinlig, hade haft koll på vatten tempmätaren och olje trycksmätaren under hela säsongen och dom skötte sig fint. Efter vintern hade de läckt ut lite vatten under motorn och det smakade glycol, upptäckte även en liten spricka i vattenpumpen. Köpte ny vatten pump innan denna säsongen och fyllde upp med ny blå glyckol (biltemas), när ja hade tatt mig första svängen i helgen såg jag att vattnet i slangen mellan skärlet och värmeväxlaren hade ändrat lite färg igen mot genomskinlig/rost? Insuget flyttades över från den gamla motorn i samma veva som blockbytet, och där i såg man att det var lite rost, men glyckolen var ju blå nästan hela förra säsongen. högra knät är lite varmare än det vänstra. Någon som vet vad detta beror på? Någon kemisk reaktion vid för dålig kylning? som gör att den ändrar färg till genomskinligt? Vågar man köra ändå? Jag har inte efterdratt, topparna och insuget, kan det ha med det att göra? Tacksam för svar, önskar man kunde få njuta lite med istället för att bara mecka
  3. Hej! Jag har en mercruiser 4.3l vortec trån -00 Har fått hem ett renoverat utbytesblock med topparna monterade, så nu hade jag tänkt att flytta över alla delar från det gamla. Minn fråga är hur man får i hop tändningen på rätt sett så allt klaffar. Någon som vet hur den ska monteras och ställas in? Skickar lite bilder
  4. Ingen som har koll på momentdragningen? Tänkte ja skulle skruva lite i mon, ska ja beställa en bok tar de över en vecka, sen e ja inte så duktig på engelska, mvh//johan
  5. zacko

    Momentdragning

    Hej! Jag har en mercruiser 4.3 vortec från 2000 Blev lurad när jag köpte ny båt, vatten i motoroljan. Så nu har jag fått hem ett nytt block med toppar och tänkte flytta över alla delar till detta så jag tänkte höra om någon har koll på vad man ska dra allt med för moment? Någon speciell ordning man skall montera allt i? Några viktiga saker att tänka på? mvh//johan
  6. tackar//då kör vi på de
  7. zacko

    Vilket block?

    Hej jag har en mercruiser 4,3L vortec från år 2000, tänkte beställa ett nytt block från usa och då undrar jag om jag ska ha ett shortblock eller ett longblock with heads, vad medas med shortblock/longblock? With heads får man med topparna då? Finns det nån sida från mercruiser man kan slå in motor nummret och få reda på detta? Tacksam för svar// mvh johan
  8. Hej! tackar för svaret. Har du något knep på hur man gör för att provtrycka limporna, på min maskin hänger dom ihop med knäa tror ja? stiften var svarta och fina Bytte olja 2 ggr efter att ja kommit hem och startade upp och körde me vatten i en kvart 20 min å avslutade med glycol sen pumpade ja ur ca 5,5l oboj sen bytte ja olja 2ggr till så de såg hyvsat ut
  9. Tackar för svaret!! Motorn är sjövatten kyld, kollade stiften å alla såg ok ut, fyllde upp limporna å ingen av dom läckte (trycksatte dock ej men de behöv väl inte i och med att dom brukar rosta invändigt va?) komp testade den i lördags å fick 10 bar på 3 av cylindrarna och 12 bar på de andra tre. Har kontaktat säljaren och väntar på svar, har ställt några krav. Annars blir det att kolla topplockspackningen. E den hel så e de bara att beställa nytt block va? Vet du va en felsökning på verksta kan kosta? mvh//johan
  10. Hej! köpte mig en ny båt i förrgår, kom hen och skulle börja kika igenom grejerna, dum som ja va missade ja att kolla olje stickan , då säljaren redan hade startat upp båten när ja kom och de va kålsvart ute. Dagen efter började ja kolla på grejerna o då visade de sig att motor oljan var alldeles mjölkig på stickan, lossade påfyllningslocket på oljan och såg att de va vatten droppar där. Motorn är en mercruiser 4,3l från 2000 Kan det vara så att det har blivit så mycket kondens under vintern när båten har stått ute att oljan kan bli mjölkig elller är det något annat fel? Typ limpor, topplockspackning, spricka block eller något annat? Min fråga är hur man felsöker detta fel steg för steg!!! Vart börjar man??? mvh//johan Jätte tacksam för svar // mvh johan
  11. Tjena! Ja brukar skrapa bort alla skal först sen slipa av de med ett hyffsat fint papper sen använder ja en grundfärg som heter Prop o drev primer från (international) e de första gången du ska måla drevet så kör 2 gånger ped primern. Sen använder ja Trilux prop o drev färg (international) som finns i både svart och grå. Dessa färger hittar du bla hos seasea.se Lycka till//johan
  12. Året innan klädde ja om en del av sidopanelen från mörkblått med guld list till helsvart Lite taskig bild före
  13. fick ett ryck och klädde om lite delar i sidopanelerna me, burkhållare i polerat rostfritt gjorde susen
×
×
  • Skapa nytt...