Gå till innehåll
fredag 26 april 2024

TT-65

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    19
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om TT-65

  • Placering
    Kadett

Mina båtar

  • Båtens namn
    Oxelö 26, Saltö 31, Nimbus 4000

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Kunde du ha kvar dina gamla instrument, dvs kopplade du in konvertern paralellt med instrumenten? Har dubbelmontage och vill kunna se intrumenten i plottern på fly
  2. TT-65

    AQ 171 limpa

    Halloj i snö Sverige Jag har en limpa från Union som jag köpte förra sommaren. Fick inte båten att gå riktigt bra, hade problem med avgas lekage mm. Tänkte bit i det sura äpplet och skaffa en VP original. Nån som vet var man hittar det till bästa priset? Hittade en firma i UK som var 1500:- billigare Drevia. Alla tips motttages tacksamt. Finns alltså en nästa ny rostfri limpa till en AQ 171 till ett bra pris! //Tomas
  3. Som jag skrev så drog jag av en av pinnbultarna, vilket h-vete det var att få loss den. Flera timmar i ruffen med glada tillrop från kamrarter som tipsade om en splince-pinne som man skulle kancka in efter att ha borrat i pinnbulten. Det gick inte alls så till slut bet jag i det sura äpplet och tog bort toppen för andra gången och lämnade in den till killarna som slipat den tidigare, dom slet i över två timmar med två man. Så lärdommen är att inte ha för hårt stål i bulten. Har nu bytt ut alla mod vanliga bultar som någon av er rekomenderade. Nya packning och det blev tätt till slut efter några efterdragningar. Så nu borde man nästan kunna kalla sig erfaren topplocks bytare....:-) Har sedan varit ute och kört över 100 dist. och det verkar hålla bra. Har nog inte så mycket att klaga på själva passformen. Fick endast lite högre tomgång pga (tror jag ) fel monterad gas vire så sb-motor drar lite väl mycket mer än bb, men man ska väl ha något att göra till nästa säsong.......... Vill passa på att tacka www.drevdelar.se (inte drevia.se) för helshysst service!!!!!! Man har prylarna dagen efter om man ringer på förmiddagen, det kallar jag service. Att det sedan är bra priser gör ju inget heller...... :-)
  4. Hej Jag kör på 95 okt och det har gått bra hittils. Jag kollade vattnet i soppan men det såg bra ut. Gjorde en tur och det var skönt att komma ut några minuter och känna fartvinden men sedan var det dax att vända hem igen för dimman låg tät som tusan i akterruffen= SB motor läcker........ Tog bort limpan igen och packningen så ut att ha fått en törn, beställde ny i går på drevdelar.se. Ska borra ur den bult som gick sönder, hoppas svinpitt funkar! Fan va surt med all detta mekande, det skulle man ju gjort i vintras......... //Tomas
  5. Hej Jag ska ned och kolla vatnnet i soppan i kväll. Betr. bultarna så är godset i mon limpa 16mm så då blir det inte mycket kvar men man kanske ska prova det om fler bultar går av. //Tomas
  6. Har varit och justerat remmen nu och motorn går mycket bättre. Det enda som står mig nu är att den helt plötsligt går upp i varv en liten stund och sedan tillbaka igen, den är också lite tjurig att starta måste ha fullgas för att den sak komma igång. Kan kanske vara tjuvluft som kommer in eller är det någon som har en teori. Om ventilerna har fått stryk så hade det nog mäkts på ljudet och det är det inget fel på. //Tomas
  7. Hej Jag vet inte hur hårt man ska dra, jag lyckades dra av en pinnbult i går när jag skulle efterdra den sitter i mitten på neder sidan så jag skiter nog i att bytta den nu. Vet du vad du har för kvailite på dina pinnbultar? Jag har inte varit ut med båten ännu, har lite problem med att den inte går riktigt jämt, ska ta en provtur och se om det är något som har hängt sig efter rivningen och monteringen. Återkommer med resultat. //Tomas
  8. Svar till BjornF Det gick väldigt dåligt och när jag tittade bakom skölden så låg inte ena kammens märkning på rätt ställe, måste väl ha slarvat lite.......
  9. Tack för tipsen. Ska ned till båten i kväll när det blivit lite svalare Vad drar era båtar och hur mycket väger dom? Min Saltö 31:a väger ca 4 ton , tycker att den borde gå å få ner i förbrukning, ligger i dag runt 2,5 -3 liter/dist. //Tomas
  10. Hmmm liten novis fråga, vad menar du med att den även ska vara i komprision? //Tomas
  11. Hej Kul å höra fler som kör med deras limpor. Hur löste du inloppet för fylvattnet till limpan? Själv så kapade jag det gamla röret och monterade en slangbit mellan den och vinkeln i limpan som jag dock fick skarva på för att det skulle mindre böjar på slangen. Har du någon bild på ditt montage?
  12. Tack för tipsen, jag ska kolla om man kan se märkningen på vevaxeln utan att behöva plocka bort remskivan. Har hört att det kan vara svårt att få bort den. //Tomas
  13. Hej Tack för snabbt svar! Jo tack det är samma manual som jag har. Jag har inga problem med att hitta märkningarna på kammaran med det kluriga är att se om vevaxeln står i rätt läge. För precis som bilden visar så ser det ju enkelt ut men i vekligheten är det lite svårare. Vad tror du om min teori om att 0 grader på skölden borde vara samma läge som bilden visar i manualen? //Tomas
  14. TT-65

    AQ 171 Kamrem

    Hej där ute. Jag har just renoverat min aq171:a och tyckte att jag var noga med att få kamremmen på rätt ställe. Men det verakr som jag misslyckats en del. Min fråga är hur ska vevaxeln stå i förhållande till kammarna, det finns en markering på blocket en verkstadshanboken (volvos) men det är så svårt att se om man hamnat rätt. Jag har dubbelmontage och när jag tittar på den andra motorn när jag fått kammarna på rätt ställe så visar vevaxelskivan 4 grader och inte noll, så är den också felställd? Min teori är att när allt är monterat så ska vevaxelskivan peka på 0 grader och kammarna ska stå på sina markeringar mot toppkåpan, eller är jag ute och cyklar? //Tomas
×
×
  • Skapa nytt...