Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

curry

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    14
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

3 Neutral

Om curry

  • Placering
    Kadett
  1. Jag ska se om jag kan lägga upp några bilder! Det finns ingen beteckning på växlaren men den är inte stor: ca 50 mm dim och 500 mm lång! Alldeles för liten för mitt projekt förstår jag!
  2. Jo, naturligtvis vore det bättre med ett 290 drev men 200 drevet hade jag redan så det fick bli det!Kanske kan byta framöver!
  3. Tack för svar! Den värmeväxlare jag har tror jag är på tok för liten men ville mest veta vad det var för skillnad! Jag har en Rover V8 som jag har konverterat till marin! Den är monterad ihop med ett Penta 200 drev, kanske inte det optimala drevet men jag börjar där! Motorn är ju inte på mer än ca 135 hkr och väger ungefär som en B20! Jag har även byggt egna avgaslimpor i rostfritt!
  4. curry

    Värmeväxlare

    Jag planerar att montera sötvattenkylning till min inombordare! Jag har en Martec värmeväxlare som jag tror är en återvinningsväxlare! Kan jag använda den till sötvattenkylning? Vad är det för skillnad på värmeväxlare och återvinningsväxlare? Tacksam för svar! mvh curry
  5. Tack för tipset men jag har en motor som är i princip färdig för montering i båten! Jag håller på med det sista på avgaslimporna och sötvattenkylningen!
  6. Jag ska ha sötvattenkylning på motorn men inte på limporna! Jag håller på att tillverka egna avgaslimpor i rostfritt och tänkte släppa ut kylvattnet i framkant på limporna! Är det okej att göra så och låta det rinna fritt ut! Tacksam för tips!
  7. Jag har varit inne på att driva pumpen med rem men var lite osäker på varvtalet! Det verkar vara enklaste alternativet! Tack för tipsen!
  8. Okej, jag ska kolla detta! Jag vill ju ha det som behövs för montering också! Tack för tipsen Gelis!
  9. Tack för svaren Gelis! Har ett par frågor till om det går bra! Sitter pumpen skruvad direkt på remskivan när den är vevaxeldriven? Om den är driven med rem hur högt varvtal kan man ha?
  10. Är det ungefär samma sjövattenpump som på B20?
  11. Har ändrat tänket om kylningen på min Rover V8 så jag kommer att ha sötvattenkylning på den! Behöver jag tänka på någon särskild utväxling på sjövattenpumpen? VPs pump sitter ju på kamaxeln och en pump med remskiva kommer ju att varva mera!
  12. Har inte bestämt än om jag ska ha 200 drevet men effekten på Rovermotorn jag ska använda är ju ca 130 hk så marginellt något mer än Volvon! Visserligen har Rovern lite bättre vridmoment!
  13. Tack för alla synpunkter på mitt Roverprojekt! Den här kommer aldrig att gå i saltvatten så det var därför jag tänkte ha sjövattenkylning. Inte bestämt än. Montering motor-drev har jag löst och limporna tänkte jag tillverka i rostfritt. Det jag är osäker på är kylningen: räcker impellerpumpen som sitter på Volvo 120 och kan original vattenpump vara kvar? Behöver det ändras något i termostathuset? Tacksam för synpunkter
  14. Hej! Detta är ju en tråd med några år på nacken men jag bygger på den ändå. Undrar hur det har gått med marinkonvertering av Rover åttan? Jag håller på med en konvertering av Rover V8 själv och skulle vilja ha en del tips. Vad använder jag för sjövattenpump? Räcker pumpen som sitter på VP 120? Är lite osäker på hur jag leder vattnet från pumpen! Tänkte jag skulle ha vanlig sjövattenkylning! Vad behöver modifieras på motorn? Kan jag ha kvar även motorns vattenpump? Jag har löst monteringen ihop med drevet (200 drev som har varit monterat ihop med B18) genom adapter! Mycket frågor har jag och hoppas på tips och synpunkter!
×
×
  • Skapa nytt...