Gå till innehåll
tisdag 30 april 2024

Batagaren

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    44
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om Batagaren

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tackar för input. Nu har jag bestämt mig för en två stegs raket. Jag börjar omgående med ett expansionskärl så att vi har en chans att köra värmaren under säsongen. Till nästa år blir det att bygga en sekundärkrets!
  2. Som jag misstänkte. Systemets konstruktion är original med varmvattenberedare och förvärmning av motorn. Dock har det alltid inneburit en hel del tålamod vid luftningen. Dock borde ett expansionskärl efter värmaren förbättra systemet och då stänga ventilerna till motorn.
  3. Jag gav mig den ”lätta” uppgiften att byta min värme till mitt vattenburna system i båten i våras. En Ardic byttes mot en Eberspächer Hydronic. Elen var knepigast men et är nu löst och den kör som den ska. Dock får jag inte tillräcklig cirkulation i systemet och min misstanke är luft i systemet. (Ja, systemet har pump och den snurrar). Jag har inget expansionskärl efter värmaren som beskrivs i instruktionen utan det går en avluftning till motorns expansionskärl som tidigare. Min misstanke är att det statiska trycket från motorns expansionskärl inte räcker till . Jag vet att det finns utbytes kärl att köpa från VP. Frågan är vad som är bästa lösningen. Köp det dyra stora kärlet från Penta och kanske montera det befintliga efter värmaren. Tips och idéer mottas gärna från en som är frustrerad och frusen.
  4. Jag bestämde mig vid upptagningen i höstas att det nu är dags att åtgärda botten. Befintlig bottenfärg är mycket spröd och torr och mycket försvann med hjälp av högtryckstvätten. Jag planerar att påbörja arbetet nu och sedan epoxibehandla till våren. Jag har provat att skrapa bort färgen med en kraftigare skrapa med två handtag (BAHCO) och det mesta av bottenfärgen går att få bort även om det kräver sin insats. Kvar blir också den gamla epoxibehandlingen även om den givetvis inte blir helt oskadd. Jag har läst en del på detta forum om hur man bäst får bort färgen och känner att jag har en känsla för detta. Frågan jag dock inte lyckats få ett bra svar på, varken här eller via färgleverantörer, är om även den gamla epoxin behöver bort eller om det fungerar att slipa den så att all bottenfärg är borta. Någon som har ett bra svar på detta? Jag funderar också hur grovt slippapper som ni har använt.
  5. Färskvattenpumpen i båten har betett sig märkligt sedan i våras. Nu går den hela tiden utan att det är något vattenuttag. När man sedan öppnar kranen så varvar den upp men det blir inget vidare flöde. Jag tycker mig hör ett sugande ljud från den när den går... Jag hittar inget vatten läckage och den ser inte heller konstig ut inuti... Vad kan vara fel?
  6. Vid värmaren (vattenburet system) har jag en gammal avluftning som jag aldrig har använt. Den har en ballofixventil i en änden och är "pluggad" i andra änden med ett borr(?). Igår när vi körde hem från sjön kollade jag som vanligt att värmen i motorn går upp och stabiliseras. Jag kör om några båtar och efter någon minut noterar jag att temperaturmätaren slagit i taket (120 grader). Jag stannar öppnar motorluckan och noterar att det kommer blå rök ur vevhusventilationen. Jag stoppar motorn (TAMD41). Vi har tur och blir bärgade hem (ca 15 min). I hamn är tempen nere på 80 grader. Jag noterar då att det är ovannämnd ballofixventil som står öppen, antagligen efter det att vi packat ner saker i stuvfacket. Jag fyller på ca 6-7 liter glykolblandning och kör motorn en stund. Utan rök eller missljud. Frågan är nu vad kan ha skett med motorn? Jag funderar på att byta all olja och sedan köra en tur för att se hur den beter sig. En fråga jag också ställer mig är varför den inte larmade. Ingen lampa eller ljud. Snäll - inte bara skräckhistorier. med värsta tänkbara scenarier Jag vill vet vad jag behöver göra.
  7. I min båt har jag en Ardic-värmare (vattenburen) som antagligen är lika gammal som båten (-95). Värmaren har blivit väldigt knepig att starta de senaste två säsongerna. Den luftar och tänder och kör några minuter för att sedan stanna. Den fortsätter sedan med jämna mellanrum att köra kortare stunder. Det jag har kommit fram till är att anledningen till att den stoppar är att det blir övertemp i vattensystemet i anslutning till värmaren. Denna värme är endast "lokal" och den transporteras inte vidare. Anledningen till detta är att det står en luftficka någonstans i systemet. Efter ca 45 mins tixande med öppnande och stängande av ventilerna till slangen som förvärmer motorn så bubblar det till och det blir cirkulation och äntligen kommer värmen ut i båten. Det jag inte förstår är hur det kan bli luft i systemet mellan gångerna. Luftningen har nog varit ett problem tidigare i båtens liv eftersom en avluftning är monterad till motorns expansionskärl. Är det någon som haft liknanden problem eller en aning kring hur jag kan lösa detta problem.
  8. Som tilläggsinformation kan nämnas att turbon byttes förra året så den bör inte vara problemet.
  9. Jag har lite över 1000 h på den. Leakdown test? Kan du beskriv mer?
  10. Jag har under denna säsong (hittills 270 M) noterat att det kommer olja ur oljepåfyllningshålet på min TAMD 41 D. Inga stora mängder men lagom för att det skall bli svart och kladdigt runt det. Jag har också fyllt på ca 3 l olja efter ca 170 körda distans och jag har noterat att det sjunkit nu också. Jag har på samtliga mina båtar fyllt på olja vid något tillfälle under säsongen, men blev plötsligt osäker på om detta är en normal mängd. Båten går i övrigt bra och når minst 3800 rpm. Lite blå rök vid uppstart men det började efter min senaste tankning (med fetare bränsle) och jag har inte sett det tidigare. Är detta något jag behöver åtgärda? Om nej, när blir det så allvarligt att man behöver åtgärda det? Är det någon som är erfarenhet av ungefärliga kostnader för vad en eventuell kostnad är för att byta kolvringar på min maskin? Batagren
  11. Mitt minner sviker mig var toaletten sitter på en 28a, styrbord eller babord? Var har du dragit slangen?
  12. Det är en Nimbus 31 Ultima. Kabinen på babordssidan stoppar eventuella slangar åt det hållet.
  13. Jag har börjat planera vinterns projekt med att montera däckstömning samt ny septitank i min nimbus. Tips och idéer om hur man skall montera slangar och ventiler finns i mängder att hitta så det skall nog gå vägen. Den enda fundering jag har är placeringen av däckstömningsventilen på skarndäck. Enda platsen som det är någorlunda praktiskt att placera den är nära ventilen för påfyllning av färskvatten vilket instinktivt inte känns inte så trevligt. Är detta ett problem? Eller räcker det med att vara noggrann vid tömning? Har ingen erfarenhet om det finns risk för "kladd".
  14. Visade sig vara en dålig o-ring till bottenpluggen som gjorde att det kom mycket luft in i systemet.
  15. Genomlever just nu första säsongen med nya båten och man lär sig ständigt nya saker och nya problem dyker lika ständigt upp. I båten sitter en TAMD41 D. Motorn har fram till helgen startat som en klocka utan minsta bekymmer. Vid helgens resa kunde jag dock konstatera att det startmotorn får gå en stund innan maskinen startar. Har provat att starta både med och utan glödning men kan inte säga att jag upptäckt någon större skillnad. Om jag stoppar motorn direkt och provar att starta går den igång direkt. Vad är det som orsakar problemet? Vad kan jag göra mer tester för att komma fram till vad det är?
×
×
  • Skapa nytt...