Gå till innehåll
söndag 28 april 2024

nicke_C

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om nicke_C

  • Placering
    Kadett
  1. Hahaha..ärlighet varar längst brukar man ju säga! Jag tycker det är helt OK, det är ju inte en Princess V65 vi snackar om här direkt. Senast ändrad av nicke_C | 30 juli 2009 | 22:31
  2. Hej! Jag bytte impeller på min Mercury 80hk och satte tillbaka växelhuset igår, en kort guide på det ligger här: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=302745 Det är hyffsat simpelt om man bara vet hur man gör (som med det mesta) . Oljan ligger kvar om det inte blivit en reva just där (mellan skruvarna längst ner på babordsidan föröver på växelhuset). Annars är det bara att lossa 2 bultar och 5 muttrar och dra växelhuset rakt neråt. Kom tillbaka om du har fler frågor. /Niklas
  3. Problemet löstes idag, puuh! Dock fick jag inte tillbaka växelhuset riktigt enligt beskrivningen ovan med framväxel i, utan endast med neutralläge i. Då gick växelföraraxeln från växelhuset upp och sedan var det bara att vrida någon centimeter uppe på svänghjulet så att även splinsen på drivaxeln kom rätt. Fick verkligen titta hur splinesen var riktade på växelföraraxeln och sedan splinsen i hålet där den ska in samt finjustera med växelreglaget för att det skulle passa exakt. Riktigt pilligt eftersom jag misstänker att växelnföraraxeln (dvs växeln i drevet) inte stod i rätt läge från början när jag tog isär det hela. Så först fick jag vrida växelföraraxeln (nr. 39 i sprängskiss) till neutralläge (ganska trögt), sedan fick jag lyfta upp den snedskurna hylsan (nr. 46 i sprängskiss) som sitter på växelföraraxeln (som skall trycka upp stången till backspärren) och vrida den rätt, dvs så att den precis skjuter upp stången till backspärren i neutralläget och således bara släpper backspärren när växeln är i framläge. Själva bytet av impeller var dock relativt enkelt, bara att lossa 4 bultar/muttrar till impellerhuset, trä huset och en packning av drivaxeln, ta ur impellern ur huset (om den inte stannar kvar på drivaxeln vill säga) och trycka in den nya, lite fett på underlättar. En viktig sak till dock, impellern hålls fast av en lös metallkil med ett spår som bara ligger an löst mot drivaxeln, denna är lätt att glömma eller tappa bort så håll koll på den! Till sist, använd vattenfast fett och fetta in alla detaljer, impeller, splines, bultar mm innan växelhuset sätts tillbaka. Lycka till!!
  4. Ok! Tackar för den snabba responsen, jag provar detta idag! /Niklas
  5. Hej! Har nu letat mig blodig på forumet efter ett svar på min fråga men hittar inget spot on, så därför skapar jag en ny tråd i ämnet som trots allt verkar vara relativt vanligt. Jag skulle byta impeller på min Mercury 80 HK 2-takt 4-cyl (-78 ?) och hade fått tips både här och av en serviceverkstad att framväxel skall vara i när man demonterar växelhuset. Sagt o gjort och allt går som på räls, får bort växelhus och rensar bort gamla impeller-rester och får dit den nya impellern utan större problem. Nu till problemen, när jag sedan ska föra tillbaka växelhuset så får jag dit allting till synes rätt, och får upp växelhuset nästan ända upp, men när ca 20-25 mm återstår så säger det klonk och något metalliskt slår i (helt tvärstopp). Jag gissar att det är den splinsade växelstången som tar emot men är inte helt 100%. Provar att försiktigt vicka lite på växelstången för att se om den kommit lite ur läge men får inte upp huset hur jag än försöker. Blir då desperat (står ute och det ösregnar) och testar att dra växelreglaget till back och sedan tillbaka till fram igen och då hoppar växelhuset upp på plats. När jag sedan testar att dra runt så verkar jag bara ha framväxel oavsett hur växelreglaget ställs, iaf är framväxel i när växelreglaget står rakt upp i neutral. Är det någon på detta forum som har koll på hur man får växlarna rätt? Mycket tacksam för alla svar! Mvh /Niklas
  6. Lösning på problemet finns här: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=296726
  7. Tackar för de snabba svaren! Gött, då kör jag på som planerat!
  8. tack för det snabba svaret, men jag har ett par funderingar till... Var/Vad kortsluter den laxfärgade kabeln? Om den svarta och laxfärgade kopplas samman vid Key Switch bryter jag då all ström till tändningsanordningen? Dvs tappar jag då spänningen mellan röd och vit (A-F)? Min tanke är att ha ett separat tändningslås där jag bara kopplar in/ur svart och laxfärgad, sedan ytterligare en tändningsswitch startknapp för röd, vit och gul. tacksam för all hjälp!
  9. Hej! Ställde denna fråga i mekforumet men den kanske ska vara här? Iaf, tändningslåset är sönderrostat och jag tänker ha en separat startanordning. Jag har hittat ett kopplingsschema på nätet (www.maxrules.com/oldmercs/Wiri...) men har en fråga gällande en av kopplingspunkterna. I bilden på kopplingsschemat finns en kabel med färgen Tan som ska kopplas ihop med svart (-) när tändningen skall vara OFF. Min fråga är nu - Vet någon vart Tan-kabeln tar vägen? Och vad är dess funktion? Mvh /Niklas
  10. Hej! Jag har införskaffat en 5-metersbåt där det sitter en gammal Mercury 800 bak. Tändningslåset var sönderrostat och jag tänker ha en separat startanordning. Jag har hittat ett kopplingsschema på nätet (http://www.maxrules.com/oldmercs/Wiring/1966ona/30.gif) men har en fråga gällande en av kopplingspunkterna. I bilden på kopplingsschemat som jag bifogar finns en kabel med färgen Tan som ska kopplas ihop med svart (-) när tändningen skall vara OFF. Min fråga är nu - Vet någon vart Tan-kabeln sedan tar vägen? Och vad är dess funktion? Mvh /Niklas Senast ändrad av nicke_C | 25 juni 2009 | 12:02
×
×
  • Skapa nytt...