Johan77
Medlemmar-
Innehålls Antal
54 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
3 NeutralOm Johan77
-
Placering
Löjtnant
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Ok tack för svaret Pär!
-
Hej, Jag ska byta lite packningar i förgasaren, bl a o-ring mellan förgasarhalvorna och gummipackningar till 'lågfartssystemet'.. Ska/bör man fetta in dylika gummipackningar med något för att få extra täthet, eller ska de alltid monteras torra? Om man ska/bör fetta in (för bästa täthet), vad ska man använda för smörja i så fall? (Jag tänker på att bensin ihop med t ex vanligt silikonfett inte är kompatibelt..? Och mineralfetter är generellt inte att rekommendera ihop med gummi eller plast..) Motorn är en Tohatsu M8B XF 2006. Mvh Johan.
-
Gomorron.. Angående att lyckas vrida 10Nm med bara hand och en klassik 10mm-hylsa är nog väldigt svårt ja, men kanske inte omöjligt, för några få, jag vet inte.. Poängen var mest att det tydligen är ett väldigt lågt vridmoment (eller snarare låg axialkraft) som ska hålla ihop lock och block.. Och 'dessutom' hålla tätt 🤗
-
Är det någon som kan redogöra för hur ett så lågt erforderligt åtdragningsmoment kan vara möjligt..? Man skulle ju i princip kunna åstadkomma momentet genom att vrida en hylsa för hand om man har starka nypor.. Är det en packning som 'sväller' t ex?
-
Ja packningen får garanterat bytas, även om den känns oförskämt dyr, precis som termostaten. En annan grej angående moment.. Många verkar tro att man kan känna vilket moment man dragit åt en skruv med / alternativt momentdra tills man är nära slutmomentet och sen göra omtag.. Men det går ju inte, eftersom det är skillnad på rörelsefriktion och 'startfriktion' (som är högre)..
-
Hej, Jag funderar på att byta termostaten (som dumt nog sitter mellan topplock och huvudblock, så, topplocket måste tas loss) på min Tohatsu m8b (8hk förgasarmotor från 2006).. Jag brukar försöka ligga steget före när jag ger mig in på nya områden, i detta fallet t ex försöka ta reda på åtdragningsmoment för topplocksbultarna.. Enligt 'verkstadsmanualen' (som jag fått från Bergshamra Varv) så ska de (M6) dras med blott 8-10Nm.. Kan det verkligen stämma att det ska vara så lågt moment? Samt, man måste väl anta att det gäller rena o torra ytor/gängor (?)
-
Jag ser nu att packningen nog kanske inte är så dålig, men det måtte vara något undertryck under, som gör att den är bananformad (eller hängmatteformad passar bättre), den syns 'på högkant' på bilden.. Är det ett tecken på att någon kanal är trång? Angående 'pluggen', är det normalt att den glappar aningens i sidled?
-
Hej igen Pär, Jag har nu börjat plocka isär förgasaren.. Innan jag ger mig på rengöring av kanaler, så undrar jag kring det som finns under plåten på ovansidan, vad har 32 och 33 för funktion? 33 ser ut att vara 'frisk' (om man nu kan se det?), men 32 (något slags filter?) ser lite dassigare ut (lite torr och lätt 'bananböjd').. Hälsningar Johan.
-
Hej, Ja vad ska man välja, om man inte vill ha trälaminatplatta? POM, nylon eller något annat? Tänkte isf köpa en bit och beatbeta själv.. Har en befintlig 'motorhiss' som jag inte vill byta, men vill byta träplattan..
-
Tack, ja jag hade en burk vatten med lite diskmedel i 🙂
- 11 svar
-
- 1
-
-
Ja det var ju konstigt.. Är det samma sort, 291i ?
-
Ja, idag hade de iaf rätt här, väldigt bra jobbväder här på västkusten, dock i skugga.. Men då slapp man iaf få den lågt stående solen rätt i ögonen 😇.. Och så lärde jag mig en sak idag, bättre sent i livet än aldrig.. När man lagt 'strängen' med tätningsmassa, så ska man därefter inte försöka 'peta in' den längre in med ett verktyg, i vart fall inte så som jag gjorde.. Det blev vaniljvisp, visade det sig.. Dvs mängder med luftbubblor poppade upp efter att man skapat en snygg rak/platt fog.. Det blev en hel del merarbete minst sagt, men nu är det klart, dock inte lika snyggt som efter 'första omgången' (bortsett från bubblorna), p g a att när maskeringstejpen skulle bort, så visade det sig att massan börjat lösa upp den (relativt dyra) maskeringstejpen 😬, så det tog också sin tid 😅. Hälsningar Johan.
-
Jag ringde Sika precis.. Och fick ett snabbt och bra svar.. Det är inga problem så länge det inte är 'frost'.. Går temperaturen under 'nollan' så avbryts härdningen och kommer därtill inte 'kicka igång' igen när temperaturen ökar.. Så i mitt fall ska det gå fint :).. om nu meteorologin gissat rätt förstås ;)..
- 11 svar
-
- 2
-
-
Hej, Står i valet och kvalet att täta en båtruta (uppe på däck) med sikaflex 291i, idag.. Det ska bli +10C idag och 6-8C under natten, följt av 4-5 dagar med regn (=milt, 10-12 dygnet runt).. Det står inget om temperaturer under 10C, så man undrar ju förstås vad man riskerar om den dippar nedåt 5C i några timmar under en natt.. 'Återupptas' härdningen därefter, eller är den permanent avstannad? Fogen torde inte bli tjockare än 5mm någonstans.. Hälsningar Johan.
-
Tack Pär för det utförliga svaret (Är det månne 'AI' som du utgått ifrån?) Ja det är väl bara att försiktigt ge sig på förgasaren.. Det låter ju väldigt troligt att det är lågfartssystemets kanaler som blivit trängre och trängre 👍.. (har tyvärr faktiskt aldrig dränerat förgasaren och då ökar väl risken för avlagringar? ) Mvh Johan.
