Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024

Johan77

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    25
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Johan77

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. De skickar inte med extra kol utan de säljer det som reservdel.. Så jag tänkte isf passa på att köpa det i samma veva.. Bortslöst är 'naturligtvis' väldigt trevligt, men ofta dyrt som du skriver
  2. Jag har aldrig haft en polermaskin, så kan bara jämföra med handpolering.. Och förväntar mig att nästan vilken maskin som helst kommer göra jobbet både bättre och snabbare.. Men för att det ska gå snabbare och vara någorlunda trevligt så bör den framförallt vara 'lätt' och 'ergonomiskt bra' och inte alltför högljudd och med vibrationer som ligger runt 3m/s2 snarare än från 5m/s2 och uppåt.. Jag tänker att runt 1500kr (exkl tillbehör) kan jag tänka mig att ge.. Gärna då en maskin där man kan köpa extra kol redan när man köper maskinen, som i fallet med Pela-maskinen.. Jag ringde förresten till firman i Borås (som tydligen tagit fram Pela i samarbete med en, tyvärr, kinesisk fabrik) och nämnde testet i Praktiskt Båtägare från 2013.. Och hon visste precis vad jag pratade om när jag nämnde att testet tyckte att den rasslade lite väl mycket.. 'Svaret' blev att den version som säljs numera inte ska rassla på det sättet..
  3. Tack för tipset :).. Men bortsett från högt pris (säkert hög kvalitet) så ser det ut att vara otroligt högt lägsta-varvtal på en dylik..? 5.500vpm..
  4. Tack för tipset om framförallt slaglängd :).. Men blir det inte ännu knepigare med stor slaglängd när man är nära olika 'hinder'? 🤔
  5. Hej, Läste ett test av polermaskiner från 2013 i praktiskt båtägande, där oscillerande polermaskin av märket Pela (från Borås?) för ca 1000kr (på den tiden) vann. Den enda negativa synpunkten i testet var att den rasslade en del.. Är det någon som innehar denna maskin (eller 'efterföljare', t ex den enl länk nedan för 1600kr) och vill dela med sig av lite erfarenheter? Hur är det med rasslandet t ex.. Och hur är det med tillbehören, är de bra eller mindre bra.. https://verktygsboden.se/hand-elverktyg/natanslutna-elverktyg/polermaskiner/polermaskin-oscillerande-inklusive-vaggfaste Mvh.
  6. Hej Gripen, Den andra varianten, som jag har lite svårt att förklara, är i princip en sockerbit, men utan att skruven har kontakt med (och trasar sönder) kardelerna.. Skruven trycker istället på en 'fot'..
  7. Jag var nog lite otydlig.. Jag tänkte ha en 'snabbkoppling' som strömbrytare, mellan solpanel och regulator.. Anledningen är att regulatorns anslutningsplintar är så pillriga.. Det är visserligen inte ofta man behöver klippa strömmen där, men tydligen ska man göra det när man kopplar in/ur batteriet, för att skydda regulatorn har jag förstått det som..
  8. Hej Christer, I ett av mina fall så gäller det solcellspanel till dess regulator.. Jag skulle vilja ha en 'strömbrytare' emellan dem, men utan att behöva köpa en stor marin-kluns med vred eller kopplingsplint för ringskor.. Wago används flitigt av elektriker, både i bostäder och i till viss del inom 'industrin'.. I min bostadsel ser jag hellre wagoklämmor än de traditionella 'toppklämmorna' (som inte har någon klämning alls, trots namnet), för att förbinda två ledare där plint inte är möjligt..
  9. Hej, Jag funderar på vilken elkontaktslösning som är bäst på en båt med avseende på vibrationer (och möjligen även med avseende på korrosion, även om kontakterna i mitt fall kommer sitta väl skyddade nere i kajutan). Wagoklämmor eller vanliga förskruvningar med 'tättslutande pressfot' inuti..? Vore intressant att få höra lite erfarenheter..
  10. Hej, Jag funderar på vilken elkontaktslösning som är bäst på en båt med avseende på vibrationer (och möjligen även med avseende på korrosion, även om kontakterna i mitt fall kommer sitta väl skyddade nere i kajutan). Wagoklämmor eller vanliga förskruvningar med 'tättslutande pressfot' inuti..? Vore intressant att få höra lite erfarenheter..
  11. Hej, Har plockat loss växelhuset på min Tohatsu 8hk 2006 för att byta impeller, men kommer 'såklart' inte ihåg i vilket läge växeln var i vid demonteringen.. Kan det orsaka något problem vid monteringen?
  12. Hej och tack för de varierande svaren.. Det är mycket möjligt att seglet är nyare än båten.. Alternativt att det inte använts så mycket innan jag köpte den.. Jag anser att det absolut har många år kvar att ge.. Har 'bytt ut' ett antal sömmar (sytt för hand med vaxad segeltråd) för att hålla det i skick.. Där revorna är, så är det dubbel duk, en upptill och en nedtill (uv-tyget där mantåget tar i ibland).. Av den anledningen så kör jag numera utan mantåg Hursomhelst, har nu köpt Mylar-tejp på Hjertmans då de sa att det torde fungera även på 'vanligt segel'.. Men det återstår ju att se..
  13. Hej, Har ett par revor i förseglet (antagligen original från -76) och funderar på lagningstejp.. Helst vill jag ha transparent tejp eftersom ena revan är i det grå uv-tyget och den andra i själva segelduken.. Och har även en spricka i sprayhoodfönstret.. Så vore toppen om tejpen fungerar bra till allt.. * Mylar-segel-tejp känns som en kanditat, men har inte fått svar från Hjertmans om de kan rekommendera den till 'vanliga segel'.. * Gorilla clear tejp låter käckt, men får mig att tänka på tv-shop-reklam och det står inte att den rekommenderas till någon sorts segelkvalitet överhuvudtaget.. Vidhäftning och sol-/vädertålighet är ju såklart en viktig parameter.. Och även 'elasticiteten' tänker jag..? 'Vanliga segel' har ju mer 'stretch' i sig jämfört med sprayhoodfönster och segelkvaliteter som Mylar och Kevlar etc..
  14. Vad tror ni om Epifanes undervattensprimer? För mig är det nämligen inte noga att 'hålet' fylls upp utan vill bara att det ska bli vattentätt och övermålningsbart med grundfärg. https://www.paintpro.se/farg-ytbehandling/bottenfarg-och-batfarg/epifanes-under-water-primer?att=MCw3NUw=&gclid=EAIaIQobChMIsbS29Iyj8AIVT_gYCh3jTgOWEAQYESABEgIMCvD_BwE
×
×
  • Skapa nytt...