Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

per_anders_p

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om per_anders_p

  • Placering
    Kadett
  1. TenZer, jag tror nog att du missat poängen lite med mitt gnäll på RIB-båtarna. Självklart finns det mycket värre miljövidriga båtar på sjön än RIB-båtarna, men just RIB-båtarna, större och törstigare än någonsin tog väldigt mycket plats på båtmässan i år, samtidigt som branschen säger sig ha ett miljöfokus. RIB-båten i mitt inlägg tidigare fick(kanske orättvist?) stå bild för en utveckling som precis går på tvärs mot ett miljövänligare båtliv. De som vill dra sitt strå till stacken och bli mer miljömedvetna riskerar nog tappa motivationen när de ser att utvecklingen av båtar och motorer samtdigt utvecklas åt helt motsatt håll ur miljösynpunkt. Vem skulle motiveras att slita med att få ner bränsleförbrukningen på sin gamla tvåtaktare med några enstaka liter och välja en mindre effektiv båtfärg, när båtarna som maknadsförs hårdast på mässan drar 250-300 liter/timmen (säljarnas uppgift). Det riskerar att skapa samma känsla av hopplöshet, som när löntagare manas hålla igen för den Svenska ekonomins skull, samtidigt som storbolagens direktörer höjer sina redan skyhöga löner med 100% (och dessutom ibland försöker smita från skatten). Sen har du alldeles rätt i att det absolut viktigaste är att var och en försöker göra sitt (även om andra inte gör det). Själv har jag minskat min soppaförbrukning från ett par hundra liter per säsong till 50 liter (köpt elmotor), använder inte bottenfärg längre (funkar överraskande bra) och mycket mycket mer genom hela vardagen. Att inte gnälla på andra är oftast en god egenskap som jag själv försöker praktisera, men i detta fall ansåg jag själv att jag lyfte fram problemet med dubbla budskap som absolut inte gynnar miljön. //Per Anders
  2. Du har också rätt Sparre, man måste sätta allt i sitt sammanhang och skilja på smått och stort. Givetvis skall de största miljöinsatserna sättas in på de områden där de gör mest nytta, och givetvis är det (antagligen) värre om alla båtmänniskor väljer att flyga till Thailand istället för att ta en båtsemester (men varför skulle de det?). Grundproblemet är att om fritidsbåtssektorn ses av båtägare som en frizon för miljöförstöring, så vill de som är bilintresserade se bilarna som en frizon och de som flyger på semester vill ha flyget som frizon osv, osv, osv, till miljön kollapsar eller att staten sätter ner foten i skrovet. Fritidsbåtarnas miljöförstöring är mycket liten i det stora hela (inklusive RIB-båtarna), men vill man komma åt miljöproblemen på allvar så är det primärt inställningen till miljöförstöringen generellt som måste ändras. Inställningen måste vara att det är fel att förstöra miljön, semester eller inte, i alla branscher båtbranschen inkluderad. Det är i detta sammanhang som tyvärr RIB-båtarna sätter nivån på vad som är accepterad nedskitning, när de tar en så stor plats på båtmässan samtidigt som branschen säger att de har fokus på miljön. Trovärdighet blir obefintlig för branschen i miljöfrågan och miljöpratet framstår mest som ett bedrägligt sätt hänga på miljötrenden. Men valet är i slutändan alltid båtfolkets, ser man sig som ett miljöfrälse utan ansvar så följer inte andra branscher heller frivilligt med i båten (bokstavligt talat), blir det allmänt fult och förknippat med en looser-status att smutsa ner sin marina miljö så kommer också andra branscher att följa efter (och RIB-båtarna och andra miljömonster hamna på historiens soptipp).Folk gör inte som du säger åt dem att göra, de gör precis samma sak som grannen gör, fast helst lite mer eller lite dyrare, detta gäller hus, bilar, båtar och även visad miljöhänsyn.
  3. Vice Amiral, du har nog rätt. Båtliv är semester och då vill man inte bry sig med miljösnack och sånt som är jobbigt. På jobbet skall man ju jobba, så då har man inte tid och betalt för miljösnack. Efter jobbet skall man handla, gå på sina övriga fritidsaktiviteter, se om huset, träffa kompisar, shoppa, gå ut med hunden eller passa och skjutsa barnen hit och dit, så då hinner man med jobbiga tråkigheter som miljösnack och sen är tiden slut....
  4. Läste i DN att båtmässan i år hade fokus på miljön. Åkte därför dit med större tillförsikt än tidigare år, men blev rejält besviken. Gick runt på hela mässan och försökte hitta information och miljönyheter, men måste ha missat något väsentligt eller så var jag på fel mässa. Sjöfartsverket delade ut en liten broschyr om alkylatbensin och Sweboat en liten checklista om ett miljövänligare liv på sjön (gammal skåpmat), det var allt jag hittade som kunde kopplas till bättre miljöhänsyn på sjön. Ingen synlig marknadsföring, inga nyheter, inga försäljare som visste ett enda något om miljövänliga produkter eller närmare uppgifter om motorers miljöpåverkan (förutom att just deras maskin lever upp till alla miljökrav, miljökrav som inte en enda av 10 säljare kunde förklara innebörden av eller kunde hänvisa någonstans om mer information). Det enda på mässan som visade på att miljöhänsyn faktiskt är lite på väg in i branschen är att 2-3 försäljare faktiskt verkade ha förberett sig för miljömedvetna kunder och försökt trimma sina miljöargument lite för just sin produkt. Alltid något, men å andra sidan tror jag det aldrig har funnits så många båtar med så enormt många hästkrafter där bak. Om man skulle jämföra de miljövinster man gör genom att byta ut sina gamla tvåtaktare mot de nya bättre motorer, jämfört med att de nya blir allt större, så skulle nog nettoutsläppen ändå öka med tiden, frågan är om inte mässan ur miljösynpunkt faktiskt närmast kan betraktas som en miljökatastrofen, snarare än att den satte de marina miljöfrågorna fokus. Måste citera en försäljare av ett stort utombordarmärke som oväntat och på följande sätt kommenterade min fråga om vad en av de största RIB-båtarna i hallen hade för bränsleförbruktning, med fullt pådrag drygt 300 liter/timmen. Helt sinnesjukt, men vill du ha en så skall du få ett bra pris!. Ett rätt kul skämt som det bara går att hålla med på, men det är väl därför RIB-båtar kallas just för RIB = Ridiculous Insane Boats. Någon som kan tipsa mig om miljönyheterna jag missade på mässan?
  5. Många smutsiga bäckar små, blir stor och skitig å…och förr eller senare når ån alltid fram till en allt mer förorenat sjö eller ett hav. Även om fritidsbåtägare och andra i sitt arbetsliv och vardagsliv troligen förorenar betydligt mer än när de just är på sjön (bla för att ha råd med en fritid på sjön), så leder även olika energislösande aktiviteter i samband med båtlivet till många typer av miljöföroreningar, det faktumet kan man inte trolla bort. Båtfolkets lilla bäck med föroreningar blir också med tiden allt mer lik en flod av dynga med dagens utveckling av båtlivet. Det finns fram för allt ca 1,3 miljoner båtmotorer som är mer eller mindre smutsiga. Dessutom sker en mycket långsam teknisk utveckling för båtmotorer när det gäller miljöprestanda, till skillnad mot den snabba utveckling när det gäller båtmotorernas styrka och effektivitet för att nå högsta möjliga hastighet. Detta skall jämföras med den utveckling mot miljövänligare lösningar som ständigt utvecklas för bilar eller andra typer av motorer. En ganska normal båt för familjen Svensson med 50-70 hk 4-taktare drar idag, drar ca 20-35 liter/timme, att jämföra med en modern mellanstor bil som klarar sig med 7 liter/timme (anta att man kör 10 tim båt per år, detta motsvarar då 250-400 mil med bil). Svenssons båtar går ju förstås inte att jämföra med miljömonster som tex RIB-båtar eller olika jakter, men dess stora antal ger att den totala utsläppsvolymen definitivt inte är försumbar. Fortfarande släpper båtmotorer också ut en rad olika giftiga ämnen som exempelvis på bilar har reducerats kraftigt eller helt tagits bort redan för 10-15 år sedan. Det positiva i kråksången är ändå att om vi människor (båtägare eller inte), en gång lyckats skita ner bäcken, så går den också att få den relativt ren igen, bara man folk bestämmer sig för att börja. Personligen har jag bestämt mig för att försöka göra miljön mindre skitig på de sätt jag kan i detta fall, jag planerar körandet och utflyktstillfällena på sjön, tankar miljöbensin och inte minst så stänger jag av motorn ofta för att åter igen börja njuta mera av lugnet och naturen (det som en gång var själva iden med rekreationen på sjön). Tyvärr går det idag inte att hitta något egentligt miljövänligt motoralternativ (möjligen en liten svag elsnurra) och båtbranschen verkar fullständigt ointresserade och totalt offside när det gäller miljöansvar. Mycket enkla och billiga åtgärder att börja med ovan, men jag vill gärna ha många fler förslag på vad som kan vara ett bra sätt att minimera de föroreningar som fritidslivet på sjön genererar. Alla seriösa förslag, små som stora mottas tacksamt. Mvh Per Anders Senast ändrad av per_anders_p | 31 december 2007 | 13:22
  6. Som båtentusiast, sportfiskare och dykare har jag under en trettioårsperiod tillbringat månader över och under vattenytan på åar, sjöar och hav runt om i Sverige. Man kan lugnt påstå att livet vid sjön under denna tid har förändrats mycket och framförallt tre saker som dessutom verkar vara exponentiellt ökande. Som sportfiskare så konstaterar man för det första att fisket generellt har försämrats mycket eller tom blivit en katastrof på vissa håll, som dykare ser man för det andra en direkt och stor orsak till varför fisket blivit torsk så fort man kikar ner under ytan. Försurning, övergödning, syrebrist, miljögifter och andra miljöstörningar slår numera ut både växt och djurliv i omfattande skala och inte bara i havet utan även i sjöar, åar och mindre vattendrag. Och för det tredje, så går det inte att missa att främst motorbåtarna blivit allt fler, allt större, allt snabbare och allt mer resurskrävande, samt att båtfolket idag är många och ställer oerhört mycket högre krav på bekvämlighet, service och status än förr, när det gäller de nöjesaktiviteter som idag ofta hör båtlivet till, något som givetvis sliter hårt på den marina miljön både direkt och indirekt. Med en fortsatt utveckling i samma riktning som idag, så kommer med stor sannolikhet många som tillbringar fritid på sjön att ställas inför två tuffa alternativ i framtiden och som båda kommer att begränsa rätten till frihet på sjön dramatiskt. Det ena alternativet är att EU, stat eller myndighet kommer att stenhårt begränsa tillgången till sjöar och hav av miljöskäl eller pga krav från markägare och kustboende, Detta kommer säkert att gälla både för kommersiella och rekreativa syften (för allmänheten i första hand förstås, gräddfilerna kommer förstås alltid finnas för vissa utvalda)…eller så kommer den marina miljön att kollapsa (definitivt lokalt, men fan vet om det räcker, det är bara att se på Östersjön). Detta leder förstås till att möjligheten för rekreation i form av tex bad, fiske, dykning och andra aktiviteter som är beroende av en levande marin miljö, kommer att helt eller till stor del försvinna. Det finns förstås ett tredje alternativ, att kompromissa mellan människors och naturens behov och försöka skapa någon form av hållbar utveckling. Att förbjuda eller hårt begränsa olika extremt miljöförstörande och ofta kommersiella särintressens är antagligen ett måste, men detta blir en tandlös åtgärd om inte den stora massan av folk på sjön är beredda att dra sitt strå till stacken och bidra både med moraliskt stöd och egna uppoffringar för att skapa ett långsiktigt hållbart fritidsliv på sjön. En fråga inställer sig förstås om detta i praktiken skulle vara ett alternativ, och det är: vad är livet på sjön värt för båtfolket utan en levande marin miljö? Vilken betydelse har den marina miljön för en majoritet av båtfolk av idag och har livet under ytan fortfarande en roll att spela för fritidslivet på sjön, eller är det något som kan offras till förmån för människors olika lekar och förnöjelser ovan ytan. Detta skulle jag gärna vilja ha några kommentarer om på forumet. Senast ändrad av per_anders_p | 31 december 2007 | 13:19
  7. Jag saknar ett forum för att diskutera miljöfrågor. Som fiskare och dykare har jag mer eller mindre bott på sjön i 35 år och det som sker under ytan är en mardröm, inte bara i förorenade Östersjön utan även i allt fler insjöar, tom i vattendrag ute på rena landsbygden.Det finns miljoner båtintresserade, båtar och motorer i Sverige och man får hoppas att en hel del även fortsättningsvis är intresserade av att i framtiden färdas på sjöar och hav, som inte bara är en stinkande livlös sump. Jag tror definitivt att det borde finnas intresse för en plats på forumet där det går att diskutera miljöfrågorna (speciellt i dessa klimathysteriska tider), men livet under ytan kanske inte har så stor betydelse för båtfolk längre?
  8. Skall byta ut min nuvarande tvåtaktsnurra till en ny och försöker välja en med så liten miljöpåverkan som möjligt. Har pratat med 4-5 båthandlare för olika motormärken, men ingen verkar veta eller vill lämna ut någon information om olika utsläpp (de ser mest ut som man precis släpat in pesten i huset när man frågar). Har sett att vissa 4-taktare har sk CARB certifiering, men ingen säljare kan förklara vad kravmärkningen betyder. Vet någon vad CARB betyder i verkliga siffror, tex viktenhet koldioxid/liter bränsle (eller någon annan form av utsläppsvärden? Det som är det intressanta är att få fram någon form av riktvärden i siffror på vilka utsläpp som motorerna ger ifrån sig (tex verkliga utsläppsvärden eller någon form av gränsvärden, exempelvis enligt CARB), vad som helst som gör det möjligt att förstå vilken mängd skit man kan förvänta sig att motorn släpper ut (som sedan kan jämföras mellan märken, motorstyrkor eller varför inte jämfört med en bil eller motorcykel, som det finns en del fastställda utsläppssiffror på). Att bara veta att en fyrtaktare troligen släpper ut mindre skit än en tvåtaktare är rätt ointressant om allt under ytan stryker med oavsett motor (om man skall hårddra resonemanget).
×
×
  • Skapa nytt...