Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

PantellicA

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    24
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om PantellicA

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hmm, kanske är enklare och billigare att bara komplettera med ett renodlat ekolod.
  2. Hej, funderar på uppdatering till Ekolod/plotter och behöver sälja av min 182C med stockholm/mälaren kort samt extern antenn. Vad är rimligt att begära skulle ni säga? Med vänlig hälsning, Sevve
  3. Hej, jag köpte regulatorn som jag länkade till ovan och monterade in. Funkar perfekt! Skönt att det inte vart så dyrt. mvh Sev
  4. Morsning! Råkade ut för problem under säsongens första båttur. Motorn började gå dåligt och dö vid tomgång, men funkade fint med lite gaspådrag. Noterade under resans gång hur spänningen på batterierna sjönk stadigt. Stannade motorn, lyfte på kåpan och möts av plaströk/värme. Hittade dock inte källan och efter ett tag vågade jag provstarta igen för att ta mig hem till hamnen vilket gick bra. Efter att ha läst på nätet så förstår jag att brunna regulatorer på dessa Yammor är ganska vanligt, så jag for ner till båten idag och rev ner plastkåporna som täcker denna. Mycket riktigt, det har minsann varit en liten eldsvåda där bakom. Kabelhärvan från regulatorn har brunnit av vilket förklarar ett och annat. Följdfrågor till er: 1. CDI boxen som sitter ovanför har fått smaka lite på värmen också, men om den har tagit funktionell skada vet jag inte. Kablarna ser hela ut. Hur vet jag om denna behöver bytas eller inte? Den är inte direkt gratis. 2. Batterierna börjar bli dåliga, men jag tror att dom går att rädda fortfarande. Är det risky att stoppa tillbaka dom i båten efter att jag laddat upp dom igen? Tänkte om det kan ha varit orsak till att regulatorn blivit överhettad. 3. Måste man riva hela insuget av plast, och därmed även gasreglaget, för att komma åt den inre fästbulten till regulatorn? Monterade loss genom att jag bröt loss kylflänsarna på den brunna regulatorn med en spetstång så att jag kom åt med en liten ringnyckel. 4. Vågar man köpa https://www.marineparts.se/reservdelar/utombordare/yamaha/motordelar/produkter/laddningsregulator-yamaha-mercury-rec67f-81960-12/ Den är inte original. Tips på andra ställen som har billiga reservdelar? Tack för ev. hjälp!!
  5. Morsning! Råkade ut för problem under säsongens första båttur. Motorn började gå dåligt och dö vid tomgång, men funkade fint med lite gaspådrag. Noterade under resans gång hur spänningen på batterierna sjönk stadigt. Stannade motorn, lyfte på kåpan och möts av plaströk/värme. Hittade dock inte källan och efter ett tag vågade jag provstarta igen för att ta mig hem till hamnen vilket gick bra. Efter att ha läst på nätet så förstår jag att brunna regulatorer på dessa Yammor är ganska vanligt, så jag for ner till båten idag och rev ner plastkåporna som täcker denna. Mycket riktigt, det har minsann varit en liten eldsvåda där bakom. Kabelhärvan från regulatorn har brunnit av vilket förklarar ett och annat. Följdfrågor till er: 1. CDI boxen som sitter ovanför har fått smaka lite på värmen också, men om den har tagit funktionell skada vet jag inte. Kablarna ser hela ut. Hur vet jag om denna behöver bytas eller inte? Den är inte direkt gratis. 2. Batterierna börjar bli dåliga, men jag tror att dom går att rädda fortfarande. Är det risky att stoppa tillbaka dom i båten efter att jag laddat upp dom igen? Tänkte om det kan ha varit orsak till att regulatorn blivit överhettad. 3. Måste man riva hela insuget av plast, och därmed även gasreglaget, för att komma åt den inre fästbulten till regulatorn? Monterade loss genom att jag bröt loss kylflänsarna på den brunna regulatorn med en spetstång så att jag kom åt med en liten ringnyckel. 4. Vågar man köpa https://www.marineparts.se/reservdelar/utombordare/yamaha/motordelar/produkter/laddningsregulator-yamaha-mercury-rec67f-81960-12/ Den är inte original. Tips på andra ställen som har billiga reservdelar? Tack för ev. hjälp!!
  6. Någon som vet om modellen är törstig? Hittar inget om detta. Läste dock att den har Indirekt insprutning vilket ger högre verkningsgrad än direkt insprutning. Kanske därför den sotar mindre än ex penta?
  7. Låter bra! Var handlar du delar? Känner du till någon bra onlinesida?
  8. Där ser man, å jag som trodde mercruiser var amerikanskt. Hur tror du att reservdelsmarknaden förhåller sig gentemot T.ex penta?
  9. Hej, jag är spekulant på en båt som har en mercruiser från -93 med modellbeteckning "D254 T". Google ger inte mycket info om motorn. Någon som vet om den är något att ha? Med vänlig hälsning, Sevve
  10. Hej! Kort om problemet; Nya bilstereo, netonnet, inga konstigheter. Kopplat gul röd till pluspol och svart till minuspol enligt anvisningar via min säkringspanel. Larmdioden blinkar som den ska men när jag trycker igång den så lyser displayen upp 1-2 sekunder innan den slocknar igen, ytterst frustrerande. Någon som har en aning om vad som kan vara fel? Elsystemet är ett isolerat system i en segelbåt med utombordare (som ej är ansluten till systemet). Kan det vara något jordningsfel? Hur jordar man i en segelbåt annars, inte som i en bil direkt? Krämen i batteribanken är tillräcklig. Väldigt tacksam för input här! MVH /Sevve
  11. Okej, sladdstumpen är kanske 10 cm lång och panelen sitter så nära batterierna man kan komma. Då skulle jag egentligen kunna dra den här lilla 1,5 mm tåten direkt till batteripolen isåfall om jag då ändå reducerar 25 mm kabeln efter skruvplinten (med min jättekraftiga huvudbrytare emellan). Då fyller 25 mm2 kabeln ingen funktion längre känns det som. Bifogar hur jag har förstått dig.
  12. Jag känner mig hur korkad som helst nu...bear whith me on this Flertrådig kabel används, 2,5 mm2 generellt och plintar är jag med på. Men återigen, du har ritat in 25 mm2 pluskabel rakt in i kopplingspanelen. På min kopplingspanel från Erlandssons (lika alla andra jag har sett) finns en förberedd kabel ut från säkringssidan på ynka ca 1,5 mm2 och det är den enda röda tråden man kan koppla in, mao helt omöjligt att försöka ansluta en 25 mm2 pluskabel enligt dina ritningar in i den delikata lilla panelen. Jag förstår att denna sladd måste vara avsedd för endast lamporna i knapparna och inte försörja hela båtens förbrukare. Varje knapp på panelen har sedan bara en svart tråd ut....det är som att det fattas en inkopplingspunkt för varje knapp så jag tycker också att det känns som att jag inte lyckas gå via säkringarna. I min värld borde vardera förbrukare få 12 volt från en kraftig samlingsplint som försörjs av en 25 mm2 kabel.... MVH/sev
  13. och istället dra plus till switcharna i panelen? Då borde det bli rätt va? /Sev
  14. Hej, det är alltså en enda kabel som försörjer alla förbrukarna med 12 volt, den enda röda typ 1,5 mm2 kabeln som kommer ut från panelen? Blir inte denna extremt överbelastad om alla förbrukare slås på samtidigt? Jag kan inte komma runt den funderingen, känns som att alla förbrukares plus borde skruvas fast i en rejäl kopplingsplint som är ständigt påkopplad batteriet. Vardera minus till switcharna...men detta är ju uppenbarligen fel. Såhär har jag kopplat idag och det funkar inte. Kan någon förklara hur den lilla plustråden inte kan brinna av, och varför en plusplint om bara en tråd går från den till panelen, den borde kunna gå direkt till pluspol väl? Varför dimensionera batterikablar med 25 mm2 area när den endå reduceras till typ 1,5 mm när den ska in i panelen? Tackar för att ni hjälper en förvirrad själ!
×
×
  • Skapa nytt...