Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

Spiut

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    14
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Spiut

  • Placering
    Kadett
  1. Hej, bytte blåsa igår. Det verkar som att backventilen är paj i den gamla. På vilket sätt skulle en sliten trasig blåsa kunna påverka .... kan felet vara fixat iom detta? Min teori är att motorn suger så mycket soppa i hög fart att den trasiga backventilen på något sätt lägger sig i ett propp -läge.....långsökt??
  2. Hej, bra skrivet. Mycket hjärta i ditt språk - bra! Tyvärr är vattenskoteråkarna nog lite överrepresenterade när det gäller höga farter och överträdelser varför ni nog tyvärr får finna er lite i att man kopplar samman extremt höga farter med fara. Nu är det dock ingen undanflykt från dåligt uppträdande från omgivningen eller som damen i din berättelse hade. Men jag kan tipsa er som vill se galna och idiotiska båt och skoter-människor, att bege er till Lännerstasundet i Nacka. Polisens och Kustbevakningens favoritplats och för oss boende en utmärkt gladiato-rarena. Vi sitter på våra bryggor med en öl, skrattar och har vadslagning om vilka som åker dit. Jättekul faktiskt. Gärna en fredag eller helg kväll och allra bäst föreställning ges i anslutning till event eller semesterns slut eller början. Lännerstasundet och Baggenstäket är det ställe i Sthls skärgård som har värst/mest fartsyndare. 5 knop är i nio fall av tio (ej segelbåter) 15-30 knop. Fråga kustbevakningen, dem vet. Vad gäller vattenskotrar ska vi inte tala om det - det går i 50 knop i synnerhet på kvällen. Grannen hade häromkvällen en motorbåt som var uppe och vände bland trädgårdsmöblerna !! och krossade bryggan påväg ner igen för att sen försvinna. Det ligger många privata brygor och tre båtklubbar i det smala sundet som varje år får skador för stora belopp pga att så stora svall dras upp. Dock inte av vattenskotrar utan främst av dem som kör 25-50 fots motorbåtar. Nåja, vart ville jag komma med detta .......... inget mer än att instämma i föregående att det skulle inte skada med lite respekt, även för boende utmed farlederna. Simma lugnt!
  3. Hej, tack. Då betyder det kanske att filtret är igensatt? Jag testar nu att byta blåsa och koppla förbi filtret. To be continued
  4. Hej, Jag har en Evinrude 150V6 -89 som går bra. Men när jag kör på hög fart och framförallt efter en stunds körning, så stanna motorn. Startar sedan igen efter en liten stunds vila men stannar igen då jag drar på. Går däremot fint på lågt varv (under 2000) Det intressanta är att blåsan blir platt och det verkar som att motorn inte får den soppa den vill ha. Jag har bytt slangar, satt i ett vattenavskiljarfilter, men inte bytt blåsa och rengjort tanken (150 l fast rostfri) Fråga 1 Kan backventilen i Blåsan spöka? Fråga 2 Rengöra tank utan att bryta upp durk? Andra tips? Mvh /Tomas
  5. Aha...jag var faktiskt så långt i processen att jag lossat saxsprinten, men sen vågade jag inte mer. Om man drar ut den växelarmen,...hur låser den växelstången? Såg att det sitter en skriv uppe på huvet till växelstången så jag misstänker att det är den som låser och att det är den man skall släppa på. (trångt som f...n) Får testa. Återkommer.
  6. Sitter just med en Evinrude fr 89 och har svårt att få drevet att lossa. Det släpper en bit men sen är det stopp. Är det splints upe i motorn och våld som gäller eler kan man lösgöra växelaxeln på annat sätt?
  7. Hej Jag sitter i klistret. Har följt alla instruktioner jag fått men uppenbart missat ngt. När alla bultar i nedre delen av drevet är loss, så släpper det bara ett par cm, sen är det stopp. Jag misstänker att jag måste lossa på ngt till växelföraren upp i drevet eller i motorn för att det hela skall gå att släppa ner. Kan någon hjälpa mig så vore jag mycket tacksam. Motorn är en Evinrude/Johnson 150 V6 -89
  8. Ok, tack. Då är det bara at kavla upp ärmarna och börja meka. Börjar med pumpen och försöker blåsa rent i munstycke och så. Maskinen kanske börjar bli gammal och trött. Tackl för alla tips! Mvh /tomas
  9. Felet uppstod när jag var ute och åkte häromdagen. Bara plötsligt så märkte jag att varvtalet började avta. Därefter bytte jag bränslefilter till ett bättre med vattenavskiljare samt tog bot det lilla på motorn eftersom det inte behövs. Det kluriga är varför det uppkommer efter en liten stund? Ser heller inget vatten i glaskoppen från avskiljaren? Det här med stiften då, kan det vara något?
  10. Hejoch tack! Jag var inne på det här med bränslepumpen också men det känns konstigt eftersom den funkar korekt de första fem tio minutrarna. Men det där med stiften...kan det vara stiften alltså?
  11. Jag har en äldre Evinrude V150 fr 1989. Den har gått klanderfritt fam till nu då den plötsligt då jag körde i ca 25 knop började gå ojämt och var påväg att stanna. Då drog jag av på farten och den gick jämt och fint igen men bara på låg fart och låga varv. Tänkte att jag fått vatten i tanken eller nåt men det verkar inte så. Jag har nu satt dit ett (svindyrt) bränslefilet med vattenseparator och bytt/tagit bort det lilla filtret men det går fortfarande på samma sätt. Alltså: Börjar gå ojämt efter en stund på högt varv (ca 2800-3500) men funkar att puttra fram på låga varv. Vad kan det vara? Mvh //tomas . Senast ändrad av Spiut | 08 juli 2009 | 20:02
  12. Söker efter nya självläns till min Chris Craft WA -90. Behöver inte vara orginal, gärna i metall istället för de i plast. Hursom helst, är det ngn som vet hur man får tag i sådana detaljer ? Hittar inte nåt på seasea eller erlandssons..... //Tomas
×
×
  • Skapa nytt...