Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

hanse1

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    25
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

8 Neutral

Om hanse1

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Nu har jag pratat med förrförra motorägaren som berättade att han hade samma problem med rullningar. Han hade motorn hos Iveco som inte lyckades lösa problemet. Pumpen är även körd i bänk och där hittade man inga fel. Ett mycket mystiskt problem! Jag tror fortfarande att variatorn är felkällan. Skulle gärna vilja prova att ta bort variatorfunktionen men då kanske det blir andra problem?
  2. Jo det kan det vara. Sedan finns det en variator som är kopplad mellan pumpen och dreven i transmissionskåpan (bröstkåpan). Dess funktion är tydligen att automatiskt ändra "tändningen" när det finns behov. Det finns dessutom ett glapp mellan pumpen och variatorn som jag undrar över. Blir väl att ta bort pumpen och få den testad som en första felsökning. Tyvärr kostar det ju skjortan att få pumpen testkörd! Motorns konstruktion har en stor nackdel, till skillnad från min tidigare motor Volvo TD60, eftersom det inte går att demontera transmissionskåpan utan att demontera remskivan som sitter på vevaxeln. Remskivan är konisk med en kil och sitter som berget. Knäckte flera avdragare när jag demonterade motorn.
  3. Sommarens testkörning var inte helt problemfri. Vid varvtal runt 900-1000 rpm rullar motorn kraftigt så hela båten rycker i fart. Höjer jag varvtalet försvinner rullningen helt. Mycket konstigt. Lite andra problem: Det ryker lite från vevhuset vilket märks när jag skruvar av påfyllningslocket på ventilkåpan. Dessutom ryker motorn en del innan den blir varm. Så var inte fallet när jag testkörde den i bänk. I intercoolern finns lite olja som måste komma från turbon. Det finns dock inget glapp i turbon som brukar vara fallet när en turbo behöver nya lager. Är det möjligt att en turbo släpper genom olja trots att lagren känns bra? Tyvärr verkar det inte gå att hitta en utbytesturbo Holset 3FJ3. Det borde väl gå att hitta en ersättningsturbo (nyare modell) kan man tycka, om det nu är turbon som genererar rökutvecklingen.
  4. I dag var det dags för provkörning. Felet med oljetrycksgivaren och instrumentet var att jag kopplat fel kablar till fel givare. Oljetrycket är nästan 4 kg så det är mer än bra. Inga stora läckor förutom att ett av dieselfiltren läckte lite diesel. Till en början var det lite rök i avgaserna vilket väl beror på att jag oljade in kolvar och ringar genom att låta de stå i ett oljebad innan montering. Efter några minuter var avgaserna helt fria från rök. Jag har motorn på en s.k. Hörbyvagn så nu ska jag rulla ut motorn från verkstaden och koppla på "sjövatten" från en tunna och låta motorn gå en stund så den blir varm. Av olika skäl kommer jag inte att hinna med ett motorbyte nu i vår så den gamla motorn, en Volvo TD60A, får hänga med en säsong till innan den byts ut. Måste erkänna att det känns skönt att allt fungerar som jag hade hoppats på. Än återstår lite provkörning så jag kanske inte ska ropa hej än:-) IMG_0351.mp4
  5. Ja, jag är nöjd med renoveringen. Är väl ett gränsfall avseende årsmodell för om något går sönder så är inte utbudet av reservdelar så stort. Jag fick ju tips om Rodahl Marin och det kanske är går att få fram delar via dem om det nu skulle uppstå ett sådant behov.
  6. Nu har jag kontrollerat oljefiltren och det syns att de har haft olja i sig när man lyser in i filtret. Däremot verkar givaren ha hängt sig så nu har jag blåst med tryckluft och knackar på den. Tyvärr hände något med oljetrycksmätaren när jag blåste i givaren. Så fort jag slår på ström på panelen slår mätaren i botten. Får hämta mätaren som jag har sitter i båten och prova med den men som det ser ut så finns det oljetryck tack och lov.
  7. Oljepumpen drivs via drev i transmissionskåpan så den går inte att dra runt för hand tyvärr.
  8. Nu är motorn ihopskruvad och det är dags för provkörning. Har kört runt startmotorn men får inget oljetryck på instrumentet. Är lite osäker på hur lång tid det tar att bygga upp oljetrycket på en nyrenoverad motor. Är det någon i forumet som vet? Ska kolla oljetrycksgivaren så den är ok. Tydligen kan givare bäcka ihop så man måste blåsa ur den med lite tryckluft. Alternativet är att ta bort givaren och se om det kommer upp olja vid anslutningen när man kör med startmotorn. Dessutom måste jag klura ut var avluftningen sitter på dieselpumpen så att systemet kan luftas. Nu har jag provat med att lossa på anslutningarna till spridarna men handpumpen kan inte bygga upp något tryck.
  9. Jag köpte motorn och kunde konstatera att värmeväxlaren var full av impellervingar vilket sannolikt gjort att motorn inte fått ordentlig kylning. Nu är alla delar rengjorda och lackade. Cylinderloppen är henade och "reporna" bestod mest av aluminium från den kolv som var trasig. Det finns några få repor kvar men de bör inte påverka kompressionen nämnvärt. Tyvärr var motorn, förutom en cylinder som skurit eller nypit, inte i bästa skicka. Vevaxeln var krökt, topplocket skevt, ventilsätena lösa (sannolikt av varmgången) och samtliga spridare utslitna. Nu är vevaxeln rak, nya ventilsäten monterade, inslipade ventiler, nya spridare, nya kolvar, nya vev- och ramlager och topplocket planat. Motordelarna är grund- och ytmålade (naturligtvis i ferrariröd färg). Snart är det dags för provkörning vilket kommer bli nervöst. Drog jag alla moment rätt eller glömde jag dra någon bult? Det som retar mig mest med hela denna affär är fullpackningssatsen som kostade drygt 9000 kr där inte ens transmissionskåpans packning fanns med. Dessutom saknades ett antal kopparbrickor! Sammanfattningsvis får jag förhoppningsvis nu en motor som ger båten en prestanda som den inte haft sedan sjösättningen våren 1982. Båten, Bahama 27, väger ca 4 ton, byggd i aluminium, är 8.90 lång och 3 meter bred. Med den nya motorn uppskattar jag att marschfarten bör bli ca. 18-20 knop och toppfarten till ca 26 knop. Skrovet är halvplanande och ganska lättdrivet. Återkommer med en rapport efter provkörning!
  10. Tack för tipset! Jag ska ringa till dem och höra vad de tror. HBE
  11. Jag har blivit erbjuden att köpa en Iveco 8061, 220 hkr, årsmodell 1984. Motorn har lyfts ur en båt p.g.a. att en cylinder har skurit. Ägaren upptäckte att det plötsligt kom mycket vit rök genom avgasröret varför han återvände till bryggan. När sedan toppen lyftes upptäcktes att en cylinder hade skador i loppet. Ägaren tror att den vita röken var oförbränd diesel p.g.a. att kompressionen i cylindern försvann. Min fundering är varför cylindern har skurit? Det är iofs inga jättepengar att ersätta cylinderfoder, kolv och ringar men finns orsaken i själva cylindern eller är det något annat, en spridare t.ex. som är orsaken? Det är ju naturligtivs en gammal motor men det har trots det inte så många förbrukningstimmar. Dessutom är både cylindertopp och dieselpump renoverat för några hundra timmar sedan. Motorn skulle passa min båt bra. Avgasutsläppet på babords sida, inte alltför högvarvig, max 3400 rpm, samt en vikt som är ca 200 kg mindre än min Volvo 60-motor, som sitter i båten just nu. Men frågan är om jag vågar köpa den defekta Ivecon och kosta på en renovering?
  12. Jag håller med. Min nästa motor blir sannolikt en färdig marinmotor, förhoppningsvis en bättre begagnad 41-motor. Man kan kanske få en något lägre kostnad att konvertering själv men det blir marginellt.
  13. I marinmotorn kan det bl.a. sitta andra kamaxlar som ger kraft på andra varvtal än vad bilmotorn kräver. Det kan även vara en annan dieselpump som är mer lasttålig (motorn svarar bättre och stannar inte när man lägger i växeln på tomgångsvarv). Jag har konverterat en Volvo 60-motor från lastbilsversion till marint bruk. Jämför jag verstadshandböckerna på lastbil- och marin version är det andra kolvar, kamaxel, ventiler och dieselpump på marinversionen. Jag blev tvungen att byta dieselpump eftersom motorn stannade när jag la i växeln på tomgång. Var något stressande när jag skulle lägga till och motorn stannade. Böt pump som suttit i en grävare vilket innebär att den svarar direkt på last. Efter att jag bytt dieselpump går motorn klockrent trots att jag inte bytt något annat. Jag har köpt Volvos värmeväxlare och laddluftkylare (begagnat för 4000 kr/st) samt tillverkat en avgaslimpa och vattenkylt turbon med en kopparmantel. Vattenpumpen har jag monterat i drivningen där kompressorn tidigare varit monterad.
×
×
  • Skapa nytt...