waccas
Medlemmar-
Innehålls Antal
137 -
Gick med
-
Besökte senast
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av waccas
-
hej igen Jag har en b-30 170 i min båt ockelbo dc 21 sötkyld Har lite tankar att byta motor vad skulle vara perfekt för denna båt tänkte mer begagnat vad kan det vara värt att satsa på . Jag tänkte prisklass10.000:- och uppåt.Min tanke är att ha den hemma för att renovera osv kanske på ett 2års projekt
-
Hej. Har en fråga agående termostat,har hört att det verkligen måste vara ett 55 gradigt termostat till b-30 170.Stämmmer det var är det som gör att det är så viktigt just på den här motorn,det gammla som satt i va på 82 grader någon som har lust att förklara tack på förhand
-
Hej på dig. Presic som du förklarar är mitt problem kollade alla grejer efter ditt inlägg,funkar kanonfunderar att sätta slangklämmor på båda rören där sjövatten filtret sitter ha de gött...............
-
Hej,har en fråga angående sötvattnets väg att gå när man har varmvattenberedare från min cirkpump går ett koppar rör till beredaren och det röret är kallt men röret som går tillbaka till motorn från beredaren är varmt kan man ha luft i systemet så att det kan påverka hela sötkylningen
-
Hej på dig jag köpte en båt för ett tag sen bensinpump satt på men utan bakelitpackningen vuilket resulterade i att vipp armen på pumpen gick av
-
Hej på er alla.Har en fråga angående min b-30 motorn kokar efter ett tag jag har bytt till rätt termostat 82 grader ny tempgivare har sötvatten kylning på motorn.Känner på impeller huset så är det varmt efter ett tag så blir det kallt stänger av motorn och startar den efter ett litet tag,och då blir impeller huset varmt igen vad kan detta bero på.Har även haft bort locket på impellerhuset och sett så det kommer fram sjövatten och det gör det impellern snurrar,kan jag ha gjort något annat fel vid montering av ny impeller.Blir orolig när sjöpumpen ena gången är varm och nästa gång kall
-
Hej på dig hade liknande problem jag byte tändkablar med varan typ sexan till ettan osv ......då gick den igång sen hade gubben jag köpt båten av monterat in en ny mekanisk bensin pump och det visade sig att det fattades en bakelit packning mellan motor o pump var av att själva hävarmen gick av och ej pummpade fram någon bensin,men men nu funkar det
-
Hej på er alla.Har en fråga angående termostat till en b-30 jag undrar hur många grader den skall vara på den som satt i motorn stod det 77 grader på motorn började o koka i hamn efter 5 minuter kan vara termostaten eller om jag har fått in impellern fel kan man byta impellern utan att det kommer in sjö vatten genom impellerhuset har ingen separat avstängningskaran till intaget
-
Hej har en fråga angående generator Jag har en b-30 motor och en generator med ett separat laddnings relä min amperemätare lyser hela tiden kan det va felkopplat är kolen slut är det bättre med en generator med laddnings relä inbyggt kan man ha generator från bil eller är det spesial
-
Hej på er igen,har en fråga angående bensinpumpens anslutning till motorn skall det vara en bakelitpackning mellan pump o motor.den gammla bensinpumpens arm som går på nocken var av bruten så då funderade jag om pumpen kommit för långt in i motor och på det viset blivit avslagen
-
hej igen mitt problem löste sig båten har stått på land i tre år så vajern var kärv förmodlingen var den fast rostad lite grann så jag juckade ett par gånger fram och tillbaka så släppte det.Sen hällde jag vanlig olja i höljet så nu funkar det m underbart
-
hej igen mitt problem löste sig båten har stått på land i tre år så vajern var kärv förmodlingen var den fast rostad lite grann så jag juckade ett par gånger fram och tillbaka så släppte det.Sen hällde jag vanlig olja i höljet så nu funkar det m underbart
-
Hej på er alla. Har en fråga angående 280 drev jag har teleflexstyrning på mitt gashantag så måste jag dra ut spaken för att lägga i back eller fram ingen knapp.Startar motorn och skall lägga i back eller fram så får jag ingen drivning på proppelern,växel vajern är injusterad bak efter boken men hur är det där framme går det att justera något där hur jag en gör med gashantaget så får jag ingen drivning på proppelern
-
Hej på er jag har en b 30 med teleflexstyrning,vad mitt problem är är att när jag skall gasa eller läga i rätt växel så händer det inget alls i mekanismen där bak där växelvajern skall anslutas .Givetvis när jag skall gasa så funkar ju det men inte när jag skall lägga i växel fram eller back 280 drev
-
Hej på er har en fråga angående bensinpump startade motorn häromdan b-30 den startade och gick igång, men hörde efter ett tag ett litet metall ljud stannade motorn och inte mer med det.Skulle starta den idag då gick den inte igång och då börja man o lura till slut så skruvade jag ner bensinpumpen och såg då att armen som går på kammen var avbruten är det någon som har råkat ut för något liknande pumpen var ny.....
-
Hej på dig jag har en b-30 som var väldigt tjurig men efter alla uteslutningsmetoder med konde stift brytare bränsle så skiftade jag kablarna i fördelarlocket typ ettan mot sexan osv sen funkade det perfewkt prova det
-
Hej på er alla jag har ett teakdäck på min båt jag har fått många förslag angående hur man får rent däcket sista förslaget var att slipa däcket med ett fint papper och sen olja in däcket igen är det någon mer som tycker likadant eller något annat förslag
-
Hej alla ni som har svarat på mina frågor mycke bra tips.Fick i gång motorn till slut det visade sig att tändkablarna på fördelaren satt fel så jag bytte plats med ettan till sexan osv sen startade den med en gång puh va skönt ett bekymmer mindre
-
har testat startgas oxå när jag kör runt motorn så pffa det rök ur fögasarna kommer bra med bränsle har 3st solexfögasare har en annan fråga har fördelar lock med en vakum regulator men det sitter ingen slang i den har letat vid förgasarna men har ej hittat något
-
hej igen ,blir tokig får inte i gång motrn har gnista på allt som det skall vara gnista på.Jag kör direkt från reservdunk med bensin har bensin i min tank men den är 3år gammal har solex förgasare finns det några andra djungeltricks att få igång motorn skall köpa ny konde , stift, brytare i morgon o testa.Hur skall jag veta om tändingen är rätt inställd om jag inte får igång motorn
-
hej igen om det nu är så att inte det står noll på remskivan vad kan det då vara.Jag har tagit ny bensin och testat men det fungerar inte heller,imorgon skall jag byta konde stift o brytare
-
Hej igen får inte igång motorn.Har testat att köra upp ettans kolv i topp och då har rotorn i fördelarn ställt sig över markeringen vad skall det då vara för siffra eller grad på remskivan jag har kollat stift,brytare,tändspole överallt kommer det en fin gnista.Båten har ju stått på tommten i 3 år bensintanken är halv på mätaren kan det vara något med bensinen vatten kanske vad vet jag
-
Hej på er igen jag tackar så jätte mycke för alla bra tips,skall kolla detta,denna site är hur bra som helst ha det gött
-
Hej på er har en fråga angående b 30,motorn har varit i garage i tre år har nu satt in den i båten.Bensin kommer fram gnistor finns det överallt ,startar motorn utan gas händer inget ting startar med gas normalt då slår det ekldsflammor ur förgasarna 3st.har även testat med start gas funkar ej
-
Hej på er alla. Har en fråga ngående min b 30 den har stått still i 3år motorn har fövarats inomhus och nu har jag satt motorn i båten.Försöker att starta motorn men den tänder inte har 3 st förgasare på den men ingen luftburk i start skedet finns det några bra tips vad problemet kan vara.Gnista mellan brytarna finns, även tändstiften finns det gnista och bensin går fram
