Gå till innehåll
fredag 26 april 2024

dangerousdave

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    44
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om dangerousdave

  • Placering
    Fänrik
  1. OK då har vi kommit längre: Jag laddade batteriet, det tog längre tid än jag trott så ni hade rätt, det har inte fått laddning. Så där har vi ett problem. Sen gjorde jag rent alla kontakter som var involverade och satte i det nyladdade batteriet. Då drog startmotorn runt som den aldrig gjort något annat. Då startar inte motorn?!? gaaaah! skriker ut över Vänern Tog loss ett tandstift och lade mot motorblocket o fick förstås inte någon gnista... hurra. Så något mer har tillkommit!??! Blir att ta upp båt o motor och köra till marinverkstaden i närheten och sikta på höstfiske med grannens båt Men har man en 23 år gammal motor så får man väl räkna med lite problem. Kunde ju ha hänt mitt i sommaren så jag får vara glad för det!
  2. Ok Hasse jag vågar inte säga emot Ska ladda batteriet! Ska införskaffa en laddare som underhålls-laddar den under vintern med. Tack för svaret!
  3. Det där du nämner om Bendix, att kuggen inte når upp har hänt/händer mig i sommar. Smörjde med wd-40 så det minskade det problemet. Får ta upp båten o mäta som ni nämner!
  4. Ja så klart missade jag något! 12.6 volt ger batteriet ej belastat. Jag har ej laddat om batteriet sedan inköp då jag kört med båten en del i sommar. Har ju huvudströmbrytare så chans att det ska ladda ur sig måste väl vara minimalt!? Dave
  5. Ah tack för era svar! Batteriet är nytt som sagt och har 46AH om jag inte missminner mig. Det funkade riktigt bra då jag köpte det, sen har båten blivit mer o mer svårstartad. Ska testa att mäta som föreslaget och även kontrollera alla kontakter, jord och + för att utröna om det ärjat eller gått sönder något. Annars blir det nog att ta av startmotorn då jag nu tar upp båten. Såg att man kunde köpa ny för runt 1000 med frakt från USA. Iofs vore det lite intressant att ta isär den och se om en rengöring och byte av borstar skulle hjälpa. Ett bra vinterprojekt! Så 9.6 volt som går fram till startmotorn är nog? Eller ska den ha 12volt? Tack för hjälpen! Dave
  6. Har börjat få problem med att min 30hp johnson från 1990 inte vill starta ordentligt. Startmotorn får motorn att sakta gå runt för att ibland komma upp i samma fart som vanligt men det händer väldigt sällan nu för tiden. Mätte strömen idag (har ingen större kunskap i det) och 9.6 volt går fram till startmotorn då jag vrider på nyckeln, är det för lite? Har 12.6 på batteriet (som är tre månader gammalt) Det jag märker då jag försöker starta motorn är att startmotorn blir väldigt varm. Är det för lite ström eller är startmotorn trasig? Sökt runt men inte hittat hur mycket volt just den här startmotorn ska ha. Dave
  7. Aha ok, då förstår jag lite mer. Tack för att ni tog er tid att svara! Dave
  8. Som rubriken lyder, vilket startbatteri bör jag köpa? Köpte båten med ett 62ah 12volts som nu givit upp efter två säsonger. Enklast är ju att bara köpa ett liknande 62ah men är det rätt för den här motorn så jag inte förstör något!? Dave
  9. Letade efter vilken av biltemas gelcoatspackel är för ryds vita båtar från 90 talet? Någon som har en ide´ kanske? D
  10. blank för det glider bättre i vattnet, var min tanke. Sen försöker jag inte dölja skavanker, är mån om att båten år i skick för nästa ägare, att få det till något negativt borde ge dig ett pris eller nåt. . .
  11. Rätta mig om jag har fel: riktig bottenfärg är väl glansig? Det som någon har målat på min båt är hel-matt och lossar då jag stryker handen över. Måste varit någon vattenlöslig fasadfärg eller nåt. Ska nog testa o slipa lite med grov borste o diskmedel o sen med lite högtryck. Den som ska köpa båten måste ju få en rejält blank och fin botten.
  12. har nu en båt över och tänkte göra den fin innan försäljning. Förra ägaren målade bottenfärg som de blinda slåss vilket ser förjälvigt ut, Tror inte ens det är riktig bottenfärg då den är matt och skrovlig. Min fråga är, kan man bara slipa bort färgen tills botten är vit igen och sen polera och vaxa upp botten? Är rädd jag sabbar gelcoaten. Har ingen erfarenhet av att bry mig om gelcoaten tidigare.
  13. Hej, köpte ny båt och då jag nu kört den ett par dagar så märker jag att tomgången är mkt högre då jag haft rejält gaspådrag och sen dra ner till tomgång. Detta medför också att växeln läggs i hårdare då jag ska igång igen och att lägstafarten, i vilken jag fiskar i är för hög. Motorn styrs av ett gashandtag som också växlar samtidigt (vet inte vad det heter, reglage?). Så är det något med den jag ska ställa in eller är det i motorn? Sen visste jag om att ena propellern hade fått sig en kyss, där är ena bladet böjt framåt, ca en 0,5 mm kant. Det får jag lämna in på verkstad, men motorn hoppar rätt ordentligt i låga varv, är det boven tro? Samtidigt såg jag nu att den där fenan framför propeller är lätt böjd, är detta något som påverkar fart/planingsmöjligheter/styrning? Motorn sitter på en Ryds 430GT från 93. Tacksam för alla tankar och förslag! Dave
×
×
  • Skapa nytt...