Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

KarlAlfred

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om KarlAlfred

  • Placering
    Kadett
  1. Söker sliders (A i figuren) till synkroniseringshuset på en VP200 (Volvo Penta 20 Hkr). Någon som vet om det går att få tag i? Kanske någon sitter på en icke fungerande som går att plocka reservdelar från?
  2. Nu har jag kontaktat KGK. De gissar på att kodpanelen är trasig (fukt och/eller att knappen fastnar) eller att det är hela startspärren. Kan också lösa sig om jag lyckas koda om den nya fjärren. Men det förutsätter att lampan slutar lysa med fast sken. Men jag vill vara säker på att kodpanelen funkar som den ska så jag har bokat en tid på verkstan. /Hängslen och livrem
  3. Provade med ett nytt fulladdat batteri men det hjälpte tyvärr inte. Lampan lysert fortsatt med fast sken. Ska den ens göra det eller betyder det något, typ att den är spärrad en viss tid? Som jag skrev tidigare finns ingen information om detta i Defa-manualen. Har också googlat och kikat här men hittar inget intressant. Så problemet kvarstår.
  4. Batteriet skulle nog behöva bytas. Både GPS:en och Ekolodet har sista tiden larmat om låg spänning. Sist det lyste fast tog jag bort batteriet och passade då på att ladda det över natten och det hjälpte - det gick sen att låsa upp startspärren med att knappa in koden på kodpanelen. Kanske är du något på spåret. Tack.
  5. Jag har en 50 hästars Honda med en Defa startspärr. Båt och motor köpte jag nya 2007. Nu har startspärren börjat krångla ordentligt. Startspärren svarar inte på fjärren när jag försöker avaktivera den, utan motorn förblir låst. Batteriet ska inte vara slut då lampan på fjärren blinkar när jag trycker ner knappen. Så säger de även när jag pratar med mekaniker på olika båtfirmor. Fick rådet att koda om nyckeln vilket jag lyckades med (avaktiverade startspärren genom att knappa in koden direkt på kodpanelen på motorn). Fick kvittens på att omkodningen lyckades (enligt manualen) vilket gör att jag drar slutsatsen att kommunikationen mellan fjärr och startspärr egentligen funkar. Nu börjart jag tro att något är galet på mottagaren och inte fjärren. Dessutom lyser ibland lampan på kodpanelen med fast sken efter att jag börjat trycka på kodpanelens knapp för att avaktivera startspärren. Den ska ju vanligtvis blinka. I manualen finns ingen information om att lamapan vid något tillfälle ska lysa fast. Detta släpper dock efter att jag kopplat ur batteriet ett tag och lampan återgår sedan till att blinka. Köpte en ny fjärr idag som jag tänkte koda om men tji fick jag då lampan återigen lyser fast och jag inte kan upphäva startspärren genom att knappa in koden. Finns det någon varit med om liknande eller har en idé om vad felet kan vara? /Frustrerad
  6. Hej! Är marschfart vad jag tror att det är, nämligen bästa driftekonomi eller är det något annat? Så, vad exakt är marschfart? Tacksam för svar från en rookie. //KarlAlfred
×
×
  • Skapa nytt...