Gå till innehåll
måndag 29 april 2024

jalvars

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om jalvars

  • Placering
    Kadett
  1. Ett tips för alla er som behöver reservdelar till VP motorer, då jag själv satt in en B20 istället för min gamla trasiga B18, så fick jag tips på Hummelmora varvet beläget på Ljusterö, han har det mesta till mycket bra priser. Undertecknad bor på Ljusterö och har inhandlat bland annat packboxar och annat till vattenpumpen, total kostand 150:- VP orginal grejor....
  2. Jag kör med Fugawi 4 i vår båt, har den i en laptop och en gps puck, fungerar kanon bra, men har iofs alltid med mig minst båtsportskorten och ibland de stora sjökorten. Men visst litar jag på de digitala sjökorten, litar iofs lite mindre på att laptopen ska fungera hela tiden, vågar inte köra den på batteri, kör alltid med strömmen från båten. Ska även testa att köra med mobilt bredband kommande sommar, kan ju vara bra att när som helst få updaterad info om väder och vind. Pålitligheten vad gäller bredbandet verkar vara runt 95 % , då jag bor året runt i skärgården,så har jag redan testat detta.
  3. Hej igen! Är nu dags att ta upp skorven, hehe Någon som vet hur och framför allt om man (jag) kan bygga in toa och pentry i min lilla pärla? Jag har en rydö 21. Det ser ut att finnas plats för åtminstonde pentry, kanske blir lite svårt för toa, säkert är i alla fall att det inte blir någon ogenerad historia, finns ju inte så mycket privat utrymme i båten. tacksam för all hjälp.... Senast ändrad av jalvars | 11 oktober 2008 | 10:38 Senast ändrad av jalvars | 11 oktober 2008 | 10:38
  4. Hej alla i detta eminenta forum. Imorgon sker det som jag och frugan har väntat på sedan helgen före midsommar 2007... Nu har jag fått ny motor i min Rydö 21:a, det blev en B20, den förra B18 gick i graven utan återvändo, det enda som gick att rädda var avgaslimpan och solexförgasarna..... Så nu har en mycket vänlig själ ute på Blidö hjälpt mig att byta motor, lagat trimplan, drevlyften, backspärren, dragit delvis ny el, ny propp m.m.... Så imorgon tar vi hem henne sjövägen, jipiiieee. Återstår dock några små problem, vi har tydligen vatten i soppatanken samt lite interiörroblem, men inget som frugan inte kan fixa. Så när båten läggs på sin plats så skall vattnet sugas ur tanken, och en ny inpeller köpas, sedan kan vi för första gången köra henne i åtminstonde 18-20 knop, har aldrig fått henne att gå mer än 8 knop förr. Så nu önskar jag er alla en riktigt trevlig båtsommar!
  5. Tack för snabbt svar. Jaha, ja inte vill man väll släppa ut skiten rakt ut inte. Hörde talas om nån slags kvarn som man kan installera, har ju inte obegränsat med plats i båten, men kanske inte behövs så stor septitank?
  6. HEj igen! Nu var det ganska länge sedan jag skrev i detta forum, fick mycket hjälp med min rydö 21, tyvärr så gav motorn upp i somras, fick lite vatten i den... Åker uppåt en bit i landet och köper en B20 imorgon, får tyvärr också betala för ett 100 drev som jag inte vill ha en avgaslimpa som jag inte heller behöver.., men det var ett paketpris, he he Men nu till min fråga, hur gör man för att installera en toa ombord? Hur löser man man själva utsläppet? Mig veterligt så där det kan komma ut nåt i ett rör kan det ju också komma in nåt, eller? Vill ju inte att båten ska ta in vatten, hehe
  7. tack för dina tips.... Ja, jag funderar på att gå ner till 13/14 eller 13/15 prop, men det får bli lite senare, kanske man kan laga denna som jag har nu..... Men just nu får båten vlia, några dagar, nu är det lite annan avkoppling som står på tur... Önskar er alla en fortsatt trevlig båtsömmar/höst
  8. Hej igen! Jag testade med en annan prop, som jag lånade av ett marin företag.... Den var märkt 14/17, men då vi monterat den så gick båten bakåt, vid gaspådrag, mao, den verkade gå åt fel håll, så jag ska se om de har en som är rätt..... Vid närmare koll på min prop, så stod det 15/16, det finns dock några skador på den, det verkar som om förre ägaren kört på sten, det ena bladet är lite skavt, ett annat blad är ganska mycket skevt, kna detta göra alla dessa problem? Ser fram emot nya svar Ha en fin båthöst!
  9. Hej igen! Har nu kollat vad det står på prop, det finns en beteckning som lyder 16/15, kan detta vara storleken och stigningen? Det känns som om jag kanske skulle försöka få tag i en mindre propeller, var idag ut till Lådna, båten gjorde inte mer än 7,4 knop, med 4 personer i, 3200 varv som mest...... Detta står på motor volvo 4968, ska kanske vara 1968, lite svårt att se, sedan följer dessa:JEG4188201 samt B18 planar inte, trimplanen fungerar som de ska.... Ha en fortsatt bra båtsommar!
  10. Jag ber att få tacka återigen för mycket bra svar och fina tips...... Jo jag har elekriska trimplan, de verkar fungera.... OK, då vet jag att den elektriska tilten inte fungerar som den ska, får kolla det med... Den gröna boxen sitter på mellanväggen mellan motor och batterier..... Nu blev det mycket på en gång, men förmodligen det man lär sig av Jag pratade med en kollega idag, han tippade direkt på fel propeller, ska kolla det imorgon, tillsammans med tilten... Han snackade om att det förmodligen är bättre med en mindre prop, en för stor kan ge kraften åt fel håll..... Jaja, det är bara att testa, jag var inne på länken, den gav en hel del, tack för den! Ha det bra på sjön!
  11. Återigen mycket tack för era tips.ska kolla det där med propellern.. När det gäller tilt? trim? så har jag en gummiknapp eller spak kanske man kan kalla det, med en lampa, den lyser dock ej, förre ägaren sade att detta fungerade i fjol, men inte nu längre. Så det är ju nåt elektriskt, sedan om det är tilt/trim eller bara tilt, det vet jag ej. I motrorrummet finns en grön liten behållare, är den till trimplanen eller tilten?, tro? Verkar som om han har petat i det där, för när jag lägger i backen, så lyfts drevet upp och propellern blir synlig ovanför vattenytan, så ska det väl ändå inte vara? ska ut med båten nu på onsdag, får se om vi kan reda ut några av problemen då.... Ha en fortsatt skön båt sommar!
  12. Mycket tack för snabba inlägg... Som sagt, är mycket novis på detta med motorbåt, i alla fall i denna storleks klassen... Jag tror det är 90 hk i min motor, jag har nån slags siffer kombination, hittade en hemsida på nätet där alla volvo penta fanns med..... Vid full gas utan belastning dvs friläge, varvar den 6000 varv, eller rättare sagt, det är max som visaren går till, vid full gas med växel i varvar den inte mer än mellan 3000 - 3600 varv. Tilten verkar dock inte fungera som den ska, det liksom klickar i den, men inget händer, vet inte vad det beror på. Trimplan har jag, ska kolla dem på tisdag, då en polare kommer hit, men det låter som om dom fungerar.... Jag flyttade fram frugan, då gjorde den 3-4 knop till, kom upp i planing i ett antal sekunder, det hann bli skillnad. Jo tack, jag har märkt att den drar en hel del bensin... Återigen, tack för snabba tips, och ha en fin båt sommar!
  13. jalvars

    Rätt motor?

    Hej! Roligt att vara med i en klubb, där alla förmodligen kan hjälpa varandra.. Som nybliven båtägare, så hoppas jag på en del hjälp.. Har en Rydö 21 delux I min båt sitter nu en vp B18, förmodar att detta är en icke orginal motor, skulle tippa på att det ska sitta en B22 eller liknande. Då till mina frågor: Är det bristen på hk som gör att båten inte planar? och följdfrågan blir då, kan man få tag i en orginal motor och vad kan en sådan kosta tro? Bytte igår lanternor, så nu syns vi i skärgården, det blev lite onödig kostnad dock, då förre ägaren, bara kapat av kabeln till lanterorna, men det kanske är så att de bör bytas då och då, pga gamla glas och liknande... Tacksam för några svar på mina frågor. Ha en skön båtsommar!
  14. jalvars

    Ryds rydö 21 ht

    Hej! Nån av er som vet vad det var/är för orginalmotor i en Rydö 21, den båten jag köpte förra veckan, är tydligen en de lux modell, den har rutor uppe på ruffen samt dörr mellan sittbrunn och ruff. Jag vill gärna veta mer om denna trevliga båt. Varför inte starta en online klubb?
  15. Hej! Har precis köpt en Rydö 21, verkar vara en mycket trevlig båt, har dock lite småproblem med den. Kanske nån av er kunniga kan hjälpa eller har några bra råd? Generator kolen bör bytas ut inom kort, det står B18 på motorn, men kan ej få tag i såna kol, de sitter i en hållare, fjädrande en liten brun (bakelit?) platta, nån som vet? Idag under en provtur dog motorn, jag lade i friläge, startade, den dog då jag lade i vxl, men startade med vxl i, gick sedan hela vägen hem, bytte då bränslefilter, den startar, går rent, får upp den i ca 5300 varv, utan vxl i, ska provköra med mekaniker på tisdag.
×
×
  • Skapa nytt...