Gå till innehåll
onsdag 24 juni 2026

Sejsa

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    85
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av Sejsa

  1. I listan Senaste obesvarade trådar på http://eforum.idg.se/ verkar de ha löst det...
  2. Hur funkar de här framåtseende ekoloden med vattenväxter? På många lite äventyrligare, grundare ställen som jag skulle kunna tänkas försöka ta mig fram om jag hade ett framåtseende ekolod växer det nog också grejer upp från bottnen här och var, och det vore ju inte så lyckat om växterna också ser ut som grund på skärmen...?
  3. Jag Googlade lite nyss och fann billig lakansväv i olika kulörer... men det kanske är lite väl tunt? Såg också bävernylon. Vad tror ni om de tygerna?
  4. Det kanske också finns något ställe som billigt säljer andrasorteringar, eller från överskotts-, konkurslager e.dyl?
  5. Hmm... hoppas det finns något billigare...? Flera tips?
  6. Vad bör det vara för tyg till båtdynorna? Det handlar om gamla, tidigare runtomklädda skumgummidynor (med nu trasigt tyg) som används löst såväl i ruffen som ute på tofter o.dyl.. Det bör som förut vara robusta tyger i marinblått och mellangrönt, eller vad det kan heta. Finns väl något som kallas markisväv? Jag är inte bosatt där men undrar ändå var hittar billiga sådana tyger i Stockholmstrakten (SL-området)? Det gör nog inget om tygerna utseendemässigt är lite typ andrasortering.
  7. Själv sysslar jag inte med javaskript och vad det kallas, men jag förmodar att det går att använda något special sådant som får texterna att visa sig i något annat slags popup-fönster så länge man pekar på dem.
  8. Jag har kört min bärbara dator i båten via en spänningshöjare från Classe, men nog bara vid avstängd motor. En gång försökte jag titta på den till vanliga elsystemet i båten direktanslutna gamla svartvita tv:n när datorn gick via spänningshöjaren, men det blev visst mycket grova störningar på tv:n.
  9. För min del finner jag det mycket sannolikt att visningstiden kan förlängas genom någon kod i sidornas programmering. Det självklara för mig vore att popup-meddelandena istället visades så länge som man pekar på stället!
  10. Men det måste väl gå att justera visningstiden någonstans?
  11. Jo, jag har faktiskt en bärbar men tyvärr är den säkerligen alldeles för primitiv för att duga som tv. Bara att titta på bilder i den från digitalkameran brukar ofta gå dåligt, lite mörka bilder ser ibland mer ut som negativ. Och processor på knappt 300mHz räcker nog inte. Och fortfarande finns det väl inga nya, riktigt billiga bärbara datorer att köpa, annars kunde ju det vara ett alternativ. Slå två flugor i en smäll s.a.s.. Eller skulle det duga med någon begagnad? Hur potent dator kan behövas månntro?
  12. Jag har en gammal huvudströmbytare (ser ut som Hjertmans nr 5449) för två batterier. På baksidan av den finns utöver de tre grova, två mindre nu oanvända polskruvar som man visst, om jag minns rätt, egentligen ska koppla ledningen till generatorns fältlindning(?) igenom för att undvika överspänning, eller var det generators död, om strömbrytaren slås ifrån när motorn går. Är den funktionen verkligen tillräckligt effektiv? För att annars undvika att barn eller vuxna av oförstånd slår ifrån strömbrytaren (den sitter inne i ruffen på skottet) när motorn går, om inte annat kan ju någon få för sig att det är lysknappen, har jag funderat på att tillverka någon spärrande bygel e.dyl. att ha över den, som kraftigt förvårar för icke insatta att manövrera strömbrytaren.
  13. Ja, nu ser jag att jag skrev fel i artikelnumret. Jag är väl lite ängslig av mig, men jag förmodar att om det skulle bli typ en loppa eller annat fel i den säkert minst 50-åriga gamla mekaniska laddningsregulatorn (eller kanske bara om förbindelsen till den skulle brytas e.dyl.) på inombordaren, så kan spänningen rusa upp betydligt?
  14. Idealet vore väl något ställe där det kan tänkas finnas färdiga stuvbitar...?
  15. Sverker Olofsson hävdade visst detsamma igårkväll i konsumentmagasinet Plus i SVT. Hoppas bara att det kommer att stämma... Apropå anordningar för att stabilisera spänningen i båt och bil, har jag nu upptäckt en spänningsomvandlare (32-7723, 129:- ) i Clas Ohlson-katalogen. Bl.a. står det: från 12 DC till 1,5V/3V/4,5V/6V/7,5V/9V och 12V. Man kan ju undra om 12V - 12V bara innebär trådar rakt igenom? I vart fall står det att den lämpar sig för drift av t.ex. kasett- och CD-spelare, bärbara TV. Eftersom jag lurar på att eventuellt köpa ett ekolod för runt 10.000:- vore det iallafall skönt att först ha något slags spänningsstabilisering i båten.
  16. Jag har en gammal lite trasig overall som bitvis är klädd med enligt etikett 100% kevlar, som flamskydd. Nu skulle jag vilja ha tag i lite ny kevlar och har visst hört att det även nyttjas till segel(?). Går det att få tag i lämplig, gul kevlar nånstans, helst i Stockholm?
  17. Det stod någonting i City häromdagen att om fyra år kommer SVT övergå till ytterligare någon ny sändningsteknik - fastän jag blev inte klar över om det ändå kommer gå att fortsätta titta med dagens digitalmottagande prylar. Någon som vet?
  18. Du skrev:Låsringen är en mutter med samma gängdimension som hylsans och som har en fläns som låser fast givaren och hindrar den från att glida upp. Är det alltså en avsats på själva givaren? (Det kanske fanns någon bild av det på Nauticatsidan som jag tipsade om, men den tycks tyvärr ha försvunnit.) Isåfall nödgas man alltså gänga loss muttern helt för att hunna hissa upp givaren? Har du kommit på något bra knep att spärra givaren i hissat läge?
  19. Kan man verkligen förvänta sig att de framåtseende (ekoloden) ska bli avsevärt billigare inom några år? Hur har prisutveckligen sett ut hitintills? Om jag trodde att jag nästa år kunde få ett framåtseende som även visar riktningar, för samma pris som de billigaste enbart framåtseende betingar nu, skulle jag gärna avvakta.
  20. Tråkigt nog tycks Jula ha höjt tv-priset till 3.595:- om man ska tro webbsidan. Ang spänningsomvandlaren nr 604-055 (som bara tycks finnas i papperskatalogen) står det 2000 mA. Men reglerar verkligen en sån där billig, 69:-, spänningen rätt till 6V oavsett vad 12V ligger på just då?
  21. Träligt med priset dock - i nu gällande papperskatalog där jag först fann tv:n igår står det 2.995:- Kanonpris!. Och jag som trodde att eletronikprylar bara blir billigare och billigare. Min digitalbox går på 6 volt, men det borde väl gå att ordna med en sådan där spänningsomvandlare (Jula 604-055) som kan pluggas direkt i ett cigg-uttag, hoppas jag
  22. Vad tror ni om den här: \ target=\_blank\>15 LCD-TV i 4:3 format, anpassad för mobilt bruk och hemmabruk då den drivs både med 12 och 230 Volt. Perfekt för att användas i husvagn och båt eller varför inte i hemmet. Det går även att använda LCD-TV:en som PC-skärm. Pal/Secam, Svideo, VGA, Fjärrkontroll, Audio/Video in & ut. P.S. Jag kopierade in en varubeskrivande text och gjorde en länk av hela texten, men sedan syntes den inte när jag postat...? Länken var http://www.jula.se/Butik/default.asp?OrderId=631384174&url=docs/produkt.asp?pf_id=SE-920201&dept_id= %>
  23. På den digtalbox jag redan köpt till hemma-tvn är det enda som liknar videoutgång, ett SCART-uttag. Ska det alltså funka att koppla in en 12 volts LCD-skärm där?
  24. Hjärtligt tack för leveransen! Under skötsel i anvisningarna står att man ska hålla givarens packningar och låsring rena och väl insmorda med vattenfast fett. Det låter lite märkligt tycker jag - är det några O-ringar som avses med packningar? Och vad är det för låsring de syftar på egentligen?
  25. Skulle vara kul att äntligen modernisera tv-tittandet i båten med en färgtv (12 volt och högst 15). Har ni några tips?
×
×
  • Skapa nytt...