

Bogus
Medlemmar-
Innehålls Antal
96 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Rollen, exakt så ser det ut på min Monark 670. Kan de pumparna läckage in vatten I motorn via deras drivaxel och hur åtgärdar jag det i så fall?
-
Motorn har marteckylare så kylsytemet i motorn har ju glykol, med rätt blandning. Marteckylaren kördes igenom med glykolblandning vid upptagningen i höstas så inget borde ha kunnat frysa sönder.
-
Grädde, men inte mycket. Oljenivån visade obetydligt högre nivå.
-
Hej! Tack så väldigt mycket för alla tips. Ska börja beta av dem snarast. Motorn har gått varm. Verkar vara en frostbricka som läckt lite när motorn är kall. Vatten i oljan kom efter varmkörningen.
-
Aq115 Efter att fått in vatten i motorn har jag nu demonterat toppen. Ser inga synliga läckage på topplockspackningen. Vad har Ni för synpunkter på bilderna på kolvar och ventiler? Kommer att lämna in toppen för genomgång med nya ventiler och säten och ev planing.
-
Ok tack. Då har det ingen betydelse vid planing av topp och byte topplockspackning?
-
Hej Vad innebär denna märkning på ventilkåpan? Verkar vara en utbytesmotor? Vad står måtten för? Speciellt tänker jag på "cylinderdimension 0.30" Ska byta topplockspackning men det är väl inget som påverkar val av packning? Ursäkta min okunskap.
-
Nu har jag provtryckt Martec kylaren utan att se något läckage. Kopplade en vattenslang direkt till ingående anslutning samt pluggade returen. Vattentryck ca 5 bar. Förslag på hur jag kan felsöka vidare? Kylvattnet försvinner (ca 1,5 liter) utan synligt läckage i motorrummet. Oljan är fin, dvs inget vatten i den. Svårt att bedöma avgaserna färg eftersom utloppet är under vattenlinjen. Nivån i expansionskärl är stabilt när motorn är igång men sjunker mycket när motorn kallnar.
-
Ja, jag kollade när motorn var igång. Nivån sjönk när motorn kallnat. Gick i 1,5 l.
-
Har Monark 670 med AQ115 (b20). Sista turen så började den koka. Fyllde på vatten o tog mig hem. Inget synligt läckage. Oljan är fin. Ingen vit rök. Körde ca 40 minuter vid bryggan o nivån sjönk inte. När jag nu kommer till båten så är kärlet tomt igen. Kan det vara Martec sötvattenkylaren som börjat läcka igenom? Dvs när motorn kallnat så läcker den mer. Någon som har erfarenhet av problemet? Mvh Bosse
-
10 grader, men enbart armarna från badbryggan👍
-
Nu är reglagevajern bytt. Blev en Seastar Solutions Reglage Kabel XTREME. Den gamla var mellan 20-21 fot så det fick bli en på 20 fot. Oj vad smidigt det går att växla nu! Tack för alla tips😀
-
Tror faktiskt att gamla vajern var för lång. Den gick runt i hela motorrummet vilket innebar onödiga böjar. Övriga sträckan ligger i rör utan böjar. Kommer stt satsa på lågfriktion. Skadan var nära akterspegeln. Ska se vid monteringen om det blir extra påfrestning där o ska då som du säger se om det går att skydda höljet just där. Tack Mvh Bosse
- 15 svar
-
- 1
-
-
Demonterade vajern idag, ca 620 cm. Tack för all hjälp Georg!
- 15 svar
-
- 1
-
-
Det var bara att lossa de fyra skruvarna och lyfta upp reglaget. Reglaget fungerade perfekt. Visade sig att ytterhöljet på wiren var trasigt vid aktergenomföringen vilket gör att wiren viker sig. Någon som bytt wire på en Monark 670 o som vet vilken längd och typ det ska vara? Hittar inte någon märkning.