Gå till innehåll
lördag 27 april 2024

Stortriss_Pelle

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    23
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Stortriss_Pelle

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Om motorn går bra när du köper den och du sköter om den så är det inga som helst problem. Oavsett vad alla viktigpettrar på detta forum säger om att man skall ha fyrtaktare så är det så att en tvåtaktare är en sjösäkrare motor med en livslängd som är det dubbla jämfört med en fytaktare. Jag snackade lite med en polare som jobbar på varv innan jag köpte min begegnade evinrude 110 hk v4 och han sade att det är 2-takt som gäller.
  2. Har inte haft problem med att den kaviterar. Snackade med förra ägaren om detta och han sade att det har med hur man ställer in motorns lutning att göra. Om man ställer in den fel så orsakar motorn i sig att det bildas luftbubblor kring propellern. Båten går som ett jihu med en 85 hk V4 Evinrude på. Så fort vädret tillåter blir det båtsemester nu. Tack för att ni skriver till mig om båten !
  3. Ja det känns onekligen rätt surt att bli bestulen på delar till en båt som ej tillverkas längre. Dessutom har jag fått reda på att de saker som blivit stula kostar mer än hela båten att köpa nya. Dvs, mer än vad jag tilläts att försäkra båten för. Så nu återstår bara att sälja båten i befintligt skick. Sen tycker jag att det känns lite extra jobbigt att Svindyra marinan på Bullandö bara skiter i de stölder som begås på deras mark och avfärdar det med att Sånt händer vi kan inte göra något. Bullandö är ju ingen klubb det är en komersiell marina, och dom har inte ens sagt att dom tycker att det är trist att detta händer, dom tycker bara att man är jobbig när man ringer och berättar om en stöld.
  4. För mig finns det inget alternativ till att renovera. I priskallsen 5-50.000:- handlar det mycket om motorn. Du borde kunna få en bra båt för runt 25.000 med en juste 2-taktare från mitten på 80-talet. Går motorn bra och båten känns ok är det bara att köra. Vilseleds dock inte avv alla trådar här om att man skall byta impeller på beg båtmotorer. Det är bara folk som har gått på motortillverkarnas sätt att tjäna pengar på redan sålda motorer. Har strålen från kylningen bra tryck så är det bara att köra. Att renovera en båt är en trestegs raket. Man tar det som behövs först bara. Lycka till !
  5. Om du skall ha båten i karlskrona så måste du måla. Bräckt vatten är inte bra för gelcoaten. Googla på lite bilder på en likadan båt så ser du hur vattenlinjen ligger. Det kan aldrig skada att måla. Kör du med en vanlig roller för lackfärg så tar det inte mer än en timme. Var noga med att kolla i din lokala butik vilken färg som är bäst för ditt område. Jag blev en gång rekomenderad västkustfärg i stockholm och fick ta upp båten och måla om den. Den fick ca 30cm långa sjögäs under på bara tre månader. Och skulle du måla fel så kommer du att se nästa år hur linjen ligger.
  6. Jag går alltid in hela vägen och kollar så att det är en bra plats. Sedan backar jag ut och gör hela anläggningen i ultra rapid. Ett bra tips är att snurra ankartampen ett varv runt knapen i aktern och låta linan löpa i handen, på det viset kan du både slacka och spänna linan, dessutom kan du bromsa farten och spänna upp den när du står i land.
  7. Lite info om Tohatsu. Tohatsu är väldens största tillverkare av utombordare. Tohatsufabriken ägs av Nissan Corp. Det är mycket snack om vart olika motorer tillverkas etc. Faktum är att det skiljer mycker från år till år. Sammarbetet mellan Tohatsu, Yamaha Och Mercury kan närmast beskrivas som Johnsson/Evinrudes sammarbete. Tänkvärt är att i Japan & Korea är Tohatsu ett dyrare märke än Mercury och Yamaha. Vad man gjort är att dumpa priserna för att komma in på den europeiska markanden. Tohatsu har ett stort kunnande när det gäller att utveckal fina 2-taktare. 4-takts motorerna är inte i närheten.
  8. Jag har köpt en båt av märket Golden Star. Har aldrig tidigare sett en sådan båt och när jag Googlar på det så verkar det som om jag är den enda som gjort det ha ha. Vet ni något om denna båt eller har råkat på en länk med någon sorts info om dessa båtar vore jag superglad om ni kunde hojta till. Nu är jag i processen att renovera båten., och av vad jag hittills kan bedöma så är den mkt bra byggd. Skrovet skär som smör genom vattnet.
  9. Jag blev helt paff när jag lade i båten förra helgen. Min Evinrude V4 på 85Hk med stålpropeller gjorde 43 knop enligt min GPS.
  10. Jag har fått inbrott i min kära Stortriss. Inbrottet skedde på Bullandö Marina på Värmdö. Följande saker har blivit stulna. * Roder - Helt träfärgat, med en nytillverkad fästplatta i rostfritt. Dom stal även fästena som sitter fast i båten. * Segel - Storsegel, 2st fockar och en genua. (jag kommer att uppdatera här med segelnummer innom kort) Även om segelnumrena sprättas så kommer det att synas Pga att seglena har ett par år på nacken. * Ruffdynor Blå med grön och lila rutning. Hör gärna av er till mig om ni ser en stortriss med sprättade segelnummer eller något som stämmer överens med signalementet. Förmodligen är tjuven någon som själv renoverar en stortriss i stockholmstrakten.
  11. Hej. Det enda jag vet är att om du fått vatten i växelhuset så kan det vara jäkligt svårt att lossa på den. Kolla ifall växelhusoljan är grumlig. är den det har det förmodligen korka igen.
  12. Hej. Jag har precis köpr en liten daycruiser av märket Golden Star. Är det någon här inne som vet något om dessa båtar ?
  13. Ah det var ett svar i min stil. Skall be att få kolla på kompisens sprayhood och fixa själv.
  14. Problemet är att dom tar ca 3500:- för en sprayhood. Båten är värd typ 10.000
  15. Någon som vet vart man kan få tag i en juste sprayhood till en stortriss ?
×
×
  • Skapa nytt...