Gå till innehåll
lördag 27 juli 2024

jocke31

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    27
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

4 Neutral

Om jocke31

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej! Vi har kollat på Aquador HT 23/24/25/26/27 och jag skulle gärna vilja höra om era erfarenheter av de motorer som sitter i båtarna. I 23:orna sitter det ju ofta D3:or, och om man läser här så verkar det ju råda lite delade meningar om just denna motor. 24:orna och 25:orna har ju oftast Mercruisers V6:a, och det vore intressant att höra om någon rentutav har erfarenhet av båda. Tänker då både på kvaliteten, men även på förbrukning och inte minst reservdels- och servicepriser. Och förstås hur båten beter sig i sjön med olika motorer. I 26:orna och sitter det väl oftast D6:or, ni som har en sådan båt, vad tycker ni om den motorn? Har även sett Mercruiser TDI i 27:orna - några åsikter eller för-/nackdelar här? Någon som t o m testat båda alternativen? Har även sett vissa båtar med V8:or, är det ens intressant eller bara en pengaslukare? Så om ni har några erfarenheter att dela med er av så är jag mer än tacksam.
  2. Absolut kan det gå att pruta på en ofräsch båt. Men jag har lärt mig lita på magkänslan, och i det här fallet säger den mig att det är en ägare som inte bryr sig, vilket är ett dåligt tecken. En ägare som inte bryr sig kan mycket väl vara en ägare som kört på en sten och tänkt att ”det verkar som om det funkar ändå, så jag behöver inte kolla drev/propeller”. Och att firman som säljer båten inte heller bryr sig är i min värld ett mycket dåligt tecken. Men du har förstås helt rätt i att servicehistorik och noggrann dokumentation är viktigt. Engagemeng hos säljföretaget, provkörning + test av båten samt dokumentation av skador och brister tyder på ett seriöst företag, motsatsen not so much. Den andra båtfirman jag besökte hade BTW just gjort ovanstående kontroller, vilket känns betydligt bättre. Köper helt enkelt hellre en båt av dem än av firma nr 1. 😎 Jodå, jag har också sett en del båtar genom åren där man har försökt skyla över fel och brister genom att göra ett kosmetiskt lyft.
  3. Så kan det visserligen vara. Men i så fall borde mäklaren antingen ha fräschat upp den själv eller ha lagt ut rekonditionering på någon annan. En båt för de pengarna ska helt enkelt inte visas i sånt skick. Och - varför skulle man chansa som köpare på att båten trots allt är välskött? Det finns ju hur många andra båtar som helst att välja på.
  4. Jo, jag förstår det. Men otroligt oproffsig säljare/förmedlare skulle jag säga. Lite som att vara mäklare och visa en skitig lägenhet. Chansen till en affär minskar ju drastiskt när varan inte är fräsch. Men hursomhelst så köper man inte en båt av någon som bryr sig så lite om grejorna. Det säger en hel del om vad man kan förvänta sig av resten av båten, liksom.
  5. Kollade på några 23:or och 25:or idag och konstaterade att en 20 år gammal, sliten båt inte direkt är något som lockar. Även den 2008:a vi såg kändes lite väl sliten, tyckte vi. Det finns dock säkert finare och mer välskötta exemplar därute. Men fick även en ny insikt idag, nämligen att nivån på handlare skiljer sig mycket åt. De nyare och dyrare 25:or vi kollade på skiljde sig mycket åt i intryck. Hur kan man lägga ut en båt för 1,2 Mkr till försäljning och inte bry sig om att ens torka av dynorna, torka ur kylen eller ta bort privat jox ur båten? I min värld diskvalificerar detta såväl tidigare ägare som handlare totalt. Den som bryr sig så lite får inga pengar av oss i alla fall. Hos handlare nr 2 (med fräscha båtar) fanns dessutom betydligt mer detaljerad information om varje båt, inklusive om ev kända fel och brister i båten. Vet helt klart vilken handlare vi kommer återkomma till.
  6. Hej och tack för en massa klok och bra input från er alla. Nu ska vi åka och kolla på några båtar för att få en ännu bättre uppfattning om ålder vs skick och pris och vad man får för pengarna. Man ska inte underskatta magkänslan när man tittar på båt…🙂 Men vi är väl medvetna om att det förstås är långt ifrån billigt med båtliv. Båtlån, värdeminskning, service, reparationer, underhåll, båtplats, försäkring, vinterförvaring, bränsle och en massa andra oförutsedda utgifter ger säkert en kostnad på åtminstone 10 000 - 12 000 kr/mån eller så för den typ av båt vi kollar på. Så frågan är förstås om vi bedömer att det är värt pengarna. Nu ska jag starta en ny tråd för att få lite input kring motorval, utrustning osv.
  7. Man kan kolla på dessa sida för att få mer rättvisande prisstatistik: https://www.sokbat.se/modell/aquador/23-ht https://www.sokbat.se/modell/aquador/24-ht Dessa siffror baseras på verkliga försäljningar och inte fantasipriser på Blocket. Just nu så är marknaden lite rörig, verkar det som. Gissar att det det är många pandemibåtar som nu säljs, och med skenande räntor och tuff ekonomi tror jag många kommer sälja det närmaste året, och med rejält prisdropp. Skulle inte förvåna mig om det blir lite av ett fyndläge framöver.
  8. Det behöver man absolut ta med i beräkningen. Värdeminskningen är ju större de första åren och planar sedan ut med tiden. Inte riktigt lika illa som med bilar, dock. Man ser ju en del båtar som fortfarande säljs för 50% av nypriset eller mer efter 20 år. Här är det förstås viktigt att välja en båt som är lättsåld och har bra andrahandsvärde.
  9. Absolut kommer både diesel och bensin bli allt dyrare framöver. Vi skulle dock inte komma upp i riktigt de siffrorna även om vi använde vår båt en hel del. Möjligen hälften. Det är en av fördelarna med att ha båten så långt ut på fastlandet som möjligt så man har närmare till skärgården. Vi bor i yttersta Nacka, så med en båtplats på t ex Värmdö någonstans så spar man både tid och pengar. Min erfarenhet säger mig att bränslekostnaden trots allt är en mindre del av ekvationen jämfört med andra kostnader för båtägandet. Eftersom vi tittar på lite mindre båtar (23-25 fot) så känns det inte alls lika självklart med en diesel som i en större båt.
  10. Mycket värdefulla tankar och bra input, tycker jag. Och låter som en fullt rimlig kompromiss. Det finns absolut ett stort värde i att lära känna sin båt ingående. Vi har haft och skött ett par mahognybåtar genom åren, och just målning, fernissning osv är ju rätt trevligt. Att tvätta och polera en båt är väl inte heller något vi direkt bangar för. Eller annat småfix samt löpande underhåll av enklare slag. Precis som du beskriver det så är det fr a motorservice där vi saknar kunskaper/talang och intresse. Ska absolut kolla/jämföra även utomhusförvaring när vi kollar vidare.
  11. Intressant med oduglig "fulservice" som kostar skjortan. Här behöver man nog se till att få referenser och omdömen innan man skriver ett avtal. Visst kan man komma undan billigare om man meckar själv, det är jag väl medveten om. Men det kräver både en hel del kompetens och intresse skulle jag säga. När jag var yngre höll jag på och meckade med såväl utombordare som inombordare och pysslade om mahognybåten, men nu vill jag mest åka båt och slippa fixa så mycket. Min jämförelse är egentligen snarast mellan en äldre båt där man behöver leja bort det som ska fixas när något går sönder och en nyare båt med färre potentiella felkällor. Det är här jag tror att det kanske blir billigare med den nyare båten i långa loppet.
  12. Inget som helst fel på snipa och lugn och ro! Har haft båtar som har gått både långsamt och halvfort förut. Förra gången vi hade båt så hade vi en båt som marschade kanske 20-22 knop eller så. Däremot så var det en hel del fix och renoveringar och vi hade båten inne i Stockholm, vilket gör att det tar ganska lång tid samt är en rätt tråkig transportsträcka ut till skärgården varje gång. Och slussningar. Numera bor vi längre ut i Nacka och tänker ha båten längre ut redan från början, eftersom charmen i att åka Sthlm-Vaxholm eller Lindalssundet är högst begränsad när man åkt där några hundra gånger. Fördelen med en lite snabbare båt är väl främst att man kommer hyfsat långt ut i skärgården utan att det tar så lång tid. Vi har blivit lite äldre och bekvämare med åren och känner väl att vi har gjort våra timmar med sjö-/torrsättning, nattvakt på båtklubben, målning, renovering och mekande helt enkelt.
  13. 🙂 1200 nätter á 1000-2000 kr = 1,2 - 2,4 Mkr. Så du har nog gjort en mycket bra affär! Och utsikten från naturhamnen i t ex Lilla Nassa är svår att få på hotell...
  14. Mycket kloka tankar. Nej, det är nog helt sant att varvsskött inte per definition betyder väl skött.
×
×
  • Skapa nytt...