Gå till innehåll
söndag 28 april 2024

simon78

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    17
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om simon78

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Ja, det händer ju att man glömmer av att kolla forumet ibland. Jag använder den förträffliga funktionen bevakning, och då slipper man missa något intressant! Tackar för uppgifterna om fart och Hk. Jag pratade med en båtfirma som räknade ut att jag behövde ungefär 270Hk för att nå mitt mål på 22-25knop på topp. Det stämmer ju ganska bra med dina erfarenheter. Jo, motorbyte blir det, men det dröjer nog till sommaren 2009 åtminstone. Jag tänker marinkonvertera två volvo-dieslar och då få drygt 300Hk tillsammans. Det är ett stort projekt vill jag lova. Kolla gärna på projektloggen på http://www.familjenlundell.se/simon
  2. Tackar för svaret! Det var precis sådan data jag ville ha. Ursäkta det sena svaret, jag hade nog missat mailbevakningen.
  3. Jag har pratat med Union motor i Landvetter och han har varit med att konvertera volvo D5-or till marint bruk. Han fixar alla delar som behövs inkl anpassning till drev. Det enda kruxet som blir kvar är elektroniken, som löstes av någon annan. En D5244T4 på 185hk med mindre än 2000mil går loss på kanske 25000 på skroten. Marinkonverteringen knappt det. Visst blir det förmodligen inte lika bra som en marin D3:a, men det blir förmodligen tillräckligt bra. Angående tomgångsegenskaperna så vet jag inte hur momentet ser ut i det låga varvtalsområdet på denna motor, men vid 1000rpm ger den 125Nm, antar att kurvan är rätt brant där. Jag har börjat kolla runt för att kunna slänga ut mina MD32:or till fördel för marinkonverterade D5244-or. Jag vet att det kommer bli en hel del meck, krångel och att det inte blir 'plug-and-play'. Men, jag tror att det kommer att vara lärorikt, och ge lön för mödan. Mer om mina funderingar: http://www.familjenlundell.se/simon //Simon
  4. Anledningen till att de tar så mycket betalt är enkel: För att de kan! Bra bellaragazza att du inte accepterade priset och slantade upp!
  5. Hej! Jag har kollat runt på klubbmedlemarnas båtar men hittar bara data för båttypen, inte per båt. (dvs klickar jag på mer info så får man upp en ruta med ägarens kommentar samt generell info om båttypen) Jag skulle vilja ha info om vikt, motor, march/max-fart odyl. Är det bara jag som inte hittar det. Om det är så att det inte finns på maringuiden får ni gärna dela med er genom att svara på detta inlägg! //Simon
  6. Någon här som säljer? http://www.blocket.se/vi/12231677.htm?ca=13_s
  7. En liten lägesrapport: Efter några år så släpper färgen i skarven för om ruffluckan. Det gör att vatten rinner in och uppenbarar sig som droppar i bakkant av lucköppningen. Jag tänker silicona fast en alu-list längs hela skarven. I år sitter en silvertejp och tätar sålänge. //Simon
  8. Jag tycker väl att 5ton låter i mesta laget. Om jag kollar på era båtar så väger de knappt 3ton, jag har ju knappast lagt i 2ton byggmaterial! Båten var iofs semesterpackad. Jag upplever båten väldigt stabil. Den rör sig knappt en tum när man går på skarndäck. Men den följer med vågorna väldigt lätt. Förmodligen har jag en förhöjd tyngdpunkt som gör att min svajjar mer. Jag var mest nyfiken på om andra exotic betedde sig likadant eller om det är min tillbyggnad som orsakat det.
  9. simon78

    Sjögång?

    Jag upplever att min Exotic är väldigt känslig för sjögång. När sjön kommer frammifrån tar den vågorna ganska bra, nu när jag lagt ballast i fören. När sjön kommer från tvärs gungar den ordentligt. Upplever ni andra exoticägere samma sak?
  10. simon78

    Tung exotic

    Hej på er! Jag har renoverat en gammal exotic till oigenkännlighet! Den är nu överbyggd och har annan planlösning. Den är utrustad med två MD32:or. Tillbyggnaden och de tunga motorerna gör den tung. Dessutom väldigt baktung. Se bild: http://www.familjenlundell.se/images/rsgallery/original/img_5566.jpg Jag har efter bilden togs lagt i 300kg ballast i fören, vilket gjorde att fören sjönk ca 15cm och aktern steg 5cm. Kranföraren vägde båten vid sjösättning och den borde allt som allt väga drygt 5000kg. De trötta och tunga motorerna gör att jag inte längre kommer upp i planing. För ett par år sedan (och några hundra kilo) så kom jag precis upp i planing och kunde ligga i 17knop. Nu kommer jag upp i 10.5knop. Jag har lite planer på att byta motorerna. Budgeten är begränsad, men jag gör gärna allt jobb själv. Har ni några tips, vad tror ni krävs för att få upp en sånhär klump i planing?
  11. precis samma gäller min båt. Hardu hittat något glas?
  12. Ett något sent svar kanske, men ändå... Jag har lagt till ett kort på mitt däck i mitt fotoalbum. Det syns väl inte så jättetydligt men man kanske kan få en känsla för hur det ser ut i vitt. De som är knivigt är skarvarna mellan plåtarna på fördäck. Där släpper gärna färgen efter något år. Funderar på att lägga en plattlist i alu över. Duken sitter under profilerna runt rutor och kantlisten. Jag tog en mattkniv och skar av så nära som det gick.
  13. Angående exotic-webben; Jag skulle tycka att det var lite intressant med lite körfakta. dvs en tabell med motorer, vikt, propellrar och fart för varje båt.
  14. Hej! vi har inte haft något problem med svetsningarna än. Vi svetsade inte hela sömmen utan tog lite punktvis. Emellan tätade vi med gojja. Det är väl skillnad på att byta en plåt i skrovet mot att svetsa ett skott kan jag tänka. //Simon
  15. jag har skrapat med stämjärn, löst limmet med lösningsmedel, och därefter slipat. Det tog tre hela dar. Sen målade jag hur många lager som helst enligt internationals rekomendationer. Sista lagret målade jag med halkanix.
×
×
  • Skapa nytt...