Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

xistan

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    14
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om xistan

  • Placering
    Kadett
  1. 20 cm låter lite, men kanske är det så. Nu kommer jag säkert av andra skäl (främst på grund av att bryggan ligger utsatt för vind och vågor) behöva hålla mig till de mindre av båtarna jag listade, men jag tog med drömbåtarna som exempel. Vad tror ni om båt med inombordare under samma förutsättningar? Ex mindre amerikansk DC typ Sea Ray 215 Express Cruiser eller något i stil med Ryds 20 DC, Bella 640, Askeladden 645 alt C6 eller liknande? Min slutsats är att drev fungerar dåligt eller inte alls att köra med i trailerläge och det är nog vad som krävs för att inte gräva lera med propellern hemma. /C
  2. Ja, att paddla sig fram är ju såklart ett alternativ, men det fungerar inte riktigt om båten bottnar. Då krävs lite mer kraft. Letandet (och mätandet) får fortsätta. Var (längs skrovet) går normalt en DC/HT av modernt snitt som djupast? Med tanke på motor, tank och last så känns det naturligt att det skulle vara i aktern, men å andra sidan är det ju också mest bärighet där. Annars kan man ju enkelt mäta sig fram med typ tumstock just på akterspegeln, men går båten djupare längre föröver, blir det lite värre att mäta... Nåja, nu är det snart höst och drömmarna får väl mogna över vintern. /C
  3. Hej, Börjar växa ur den första båten och vi känner nu att en DC runt 6 meter är lämplig som nästa steg. Har båtplats hyggligt nära hemma dock på en brygga i en långgrund vik där djupet kan vara så lågt som 40 cm när det är som värst. (Normalt runt 60-70 cm) Detta sätter ju vissa begränsningar på val av båt. När man kikar runt på olika båtar slås man av att just uppgiften om djupgående ofta saknas (ex Ryds, Yamarin) eller förmodligen inkluderar motor (ex. Bella, Finnmaster). Det som för min del är intressant är skrovets djupgående med uppfälld motor för att inte riskera att ligga på botten när vattnet står som lägst. Kanske finns kunskapen kring detta på just detta forum. Båtar vi tittar på är ex Uttern D55, Bella 620/621, Finnmaster 57DC/WA, Yamarin 6110/59/64DC, Ryds 568/620 DC och liknande. Inombordarvarianter av ovanstående går väl troligen av naturliga skäl bort eftersom jag misstänker att jag får svårt att ta mig ut även med drevet i sitt högsta läge. Åsikter kring detta är dock också intressant. Är jag helt fel ute i mitt båtval? Är det styrpulpet och tält som gäller kanske? Tacksam för alla svar / åsikter kring mina funderingar! /C
  4. Saken du ringat in på tredje bilden är så vitt jag förstått en justeringsskruv med vilken du kan ställa in friktionen (motståndet, trögheten) i reglaget. Har själv en Johnson 30, men kan nog inte påstå att jag märker någon skillnad i reglaget när jag vrider på skruven.
  5. Du har en poäng med det! Fast det är ändå roligt om de fungerar när man vill använda dem. Kanske är därför tjuvarna låter dem vara.
  6. Anslutningarna till bränsletanken har läckt luft tidigare, men då hade jag aldrig problem när jag var ute och åkte utan bara på tomgång då motorn dog när bensinen i systemet tog slut och den sög luft i tankanslutningen. Fast jag vet inte, kanske skulle jag haft samma symptom då även när jag var ute. Den gången upptäckte jag läckaget på land före sjösättningen då motorn vägrade gå bra på tomgång. Tänkte nog faktiskt investera i en ny slang med blåsa, och kanske även byta membranet i bränslepumpen. Har haft isär pumpen och kollat membranet och det är helt men ganska sladdrigt. Vet inte hur ett nytt membran ska se ut dock. Båda dessa är ju relativt enkla och billiga åtgärder som kanske kan hjälpa. Härligt med detta forum och alla tips man får.Det gör båtlivet lite roligare trots en småkrånglande motor och håller hoppet vid liv på något sätt. Riggen blir ganska varm, inte så man bränner sig men man håller ogärna på den så att säga. Fast det är mer den nedre delen av riggen, från kylvattenutsläppet på mitten och nedåt. Övre delen och motorblocket känns inte överdrivet varmt, även om jag inte direkt har kollat i år och inte heller när jag varit ute och kört. Bara efter tomgångskörning hemma i trädgården. /C
  7. Angående blåsan, nej, jag kan inte påstå att jag har högt tryck. Jag pumpar upp blåsan före start av motorn så den blir hård. När jag kört en stund (oavsett om motorn dör, varvar ner eller går som vanligt) så är blåsan mjuk igen. Ska den alltså vara hård hela tiden efter man har pumpat upp den? Ursäkta dumma frågor, men man lär så länge man lever. Ska även kolla termostaten packning. Får väl köpa på mig reservdelar i förväg innan jag börjar skruva eftersom båten nu ligger vid bryggan och man vill ogärna göra den obrukbar genom att sakna delar om nu solen skulle titta fram på semestern. /C
  8. Ta bort termostaten... Ok, är det för att se till att inte kylvattnet hindras? Vet faktiskt inte var termostaten sitter på min motor. Någon som vet? /C
  9. En liten lägesuppdatering. Båten är nu i sjön och vi kom i alla fall hem till bryggan från sjösättning. Motorn går, men vid ett flertal tillfällen så tappar den orken och går ner i varv för att sedan varva upp igen. Denna gången dog den aldrig helt. Har inte bytt blåsa och slang, men det är ju en enkel fix att göra då båten är vid bryggan. Får testa helt enkelt. Nu hoppas jag bara att åsk- och regnmolnen ska dra iväg så att man får komma ut på havet!
  10. Skulle kunna ge det ett försök. Slangen och blåsan har bråkat tidigare, men då mest på tomgång då det drog tjuvluft på ett ställe. I år känns slangen och blåsan ovanligt stel, kanske är en billig investering att byta denna. Hoppas kunna få båten i sjön till helgen, så då får jag väl svar på om förra årets problem fortfarande finns, eller om motorn har självläkt under vintervilan. Funderar allvarligt på att pensionera den gamla spisen och hänga på en ny fräsch motor istället. Hade varit trevligt att slippa lite oljud och oljerök och framförallt kunna känna sig hyggligt trygg med att motorn startar och går som den ska när man vill vara ute på havet. De få dagar man har med båtliv på ett år vill man inte tillbringa med att vara orolig och neroljad på grund av krånglande motorer. Tack för responsen. Om det finns fler tips och idéer så mottages dessa naturligtvis med tacksamhet! /C
  11. Tack för tipset, men detta har jag kollat. Har råkat ut för detta missöde en gång och sedan dess kollar jag alltid luftskruven. Jag har haft isär bränslepumpen för att kolla membranet och det är helt. Tändstiften är nya och ser rena och fina ut. Fler tips mottages med tacksamhet. Funderar på om det eventuellt kan vara överhettningsskyddet som går in av någon anledning. Motorn ska ha någon form av skydd mot överhettning som ska begränsa varvtalet, men i mitt fall dör ju motorn så därför tror jag inte att det är det som är fel.
  12. Hej, Har en Johnson 30EL -91 på min styrpulpetare som tyvärr ännu inte kommit i vattnet, men i väntan på att allt ska bli klart för sjösättning inför semestern så passar jag på att ställa frågan i forumet. Förra säsongen hade jag en del problem med att motorn helt plötsligt lägger av emellanåt då jag är ute och åker. Den går hur bra som helst, men helt plötsligt tappar den orken och går ner i varv för att sedan dö. De flesta gånger räckte det med att vrida om nyckeln igen och den startade direkt och bara att åka vidare tills det händer igen en stund senare. Känns lite olustigt att ge sig ut på längre turer med motorn i nuvarande skick så jag hade inne motorn på verkstad förra sommaren, men man hittade inte något fel på den. Den startar hur bra som helst och går jämnt och fint på tomgång. Problemet verkar uppstå när den fått gå en stund med belastning. Har försökt leta på forumet efter liknande erfarenheter men har inte hittat något särskilt, så alla tips och idéer är välkomna. /Chrille
  13. Nja, Uttern D55 är väl godkänd för 135 hk (enligt uttern.se). Även senare årsmodeller (2000-2001) av föregångaren 5500DC var godkänd för 135 hk enligt Utterns tidigare broschyrer. Dessutom är det väl samma skrov på 5500DC och D55 oberoende av årgång, så det är kanske andra modifieringar av båten som påverkar skillnaden i godkänd motoreffekt. /C
  14. Hade liknande bekymmer med min Johnson 30 -91:a för två år sedan. Motorn gick bra när den fick mycket gas, men gav upp efter en stund på tomgång. På något vis lyckades jag höra att den drog tjuvluft i slangkopplingen till tanken. Sökte i detta område eftersom bränsleblåsan inte blev hård när jag pumpade fram bränslet. Verkade också som att det var luft instängd i blåsan som inte kom ut. Plockade av tank- och motoranslutningarna från slangen, spolade igenom med hjälp av blåsan och satte ihop allt igen. Voila, det gick sedan avsevärt mycket bättre. Får fortfarande lite problem ibland, men nu är det hanterbart. /C
×
×
  • Skapa nytt...