-
Innehålls Antal
113 -
Gick med
-
Besökte senast
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av Namkong
-
Tjena hejsan! Har en båt på ca 400 kg ink motor, och jag vill använda min elmotor till att bedriva trolling med. Har en Minn Kota Enduro 30 just nu, men vet inte om den är tillräkligt krallig om det skulle bli lite motvind etc. Tacksasm för lite tips och råd. Skitfiske på er. Senast ändrad av Namkong | 05 maj 2007 | 11:15
-
Ska köpa ekolod till båten. Åsikter på bra sådana. Ska ha till trolling och annat fiske. Behöver inte vara färg eller jätte spektakulärt. Tacksam för tips.
-
Biltema säljer nu extra motorfästen för aktersepegelsmontage
-
Tjena på er! Hade tänkt att införskaffa ett ekolod för fiskebruk. och jag behöver något att mäta farten med. Dessa tryckloggar är ju fart gemon vatten och inte lika exakta som GPS, de är inte så bra heller vi låga hastigheter. Hade på min förra båt ekolod och GPS så då fick jag fart av GPSen. GPS tyckte jag då var jättebra att ha för jag märkte ut huggplatser och dylikt, men jag vet inte nu om det kanske är lite overkill. Vad tycker ni? Ska jag införskaffa en kombinerad GPS och ekolod eller GPS och ekolod separat. Vad tycker ni om dessa kombi produkter? Runt 5000:- kan jag lägga ut på detta.
-
Tjena hejsan! Är det någon som vet vad ett kapell till en Rana 17 kan gå på och en billig kapellmakare alt. vart jag kan få tag på ritningar till kapellet?
-
Tjena hejsan! Undrar om ni har sett nylonlinan Pirates på Fishit.se. Är det någon som har köpt den och har någont att säga om den. Har kollat på dim 0,30 mm 6,7 kg lina 300 m för 41 spänn. Ska ha till trolling. Låter lite för billigt för att vara en lita att lita på. Skitfiske på er.
-
Hej på er! Har börjat som hobby med knopar och tränsning av flaskor etc och har en fråga vart man kan köpa Hampa/Lin rep i olika dimentioner. Har varigt på Erlandssons Brygga och införskaffat, med dom har för det mesta slut på dom smalare dimentionerna typ 2,0-2,5 mm. Kan någon tipsa mig om inköpställen på nätet eller dyl. Tack på förhand.
-
Måste jag förbehandla med något eller är det bara att slipa epoxyn men fint sandpapper och sedan föra på fernissan.
-
Biter sig fernissan fast på epoxyn? Och gulnar inte fernissan efter ett tag.
-
Tjena! Jag har gjort en ny motorplatta till min styrpulpet, och jag undrar hur jag ska ytbehandla den. Den är gjord av mahogny skivor som jag har limmat ihop med epoxy och jag har lagt ett par lager epoxy utanpå, men jag vet att epoxyn inte klarar uv strålar och sånt och kommer snart få en gåaktig färg och slutligen krakelera. fick tipset att använda en två komponents lack utanpå. Har en skvätt polyuritanbaserad två komponents lackfärgsgrund, och tänkte om det skulle gå med den? Tacksam för tips.
-
det blev en Bever 470 -89 med en 60 Hk mariner -91, som skar i våras så jag fixade upp motorn och sålde bort. Köpte en Yamaha -07 2-takt istället.
-
Hur är det nu? Alla har sina egna uppfattningar när det gäller hur man ska köra sin båt. Jag tänker i första hand på det här med gaspådraget. Har införskaffat en Yamaha 40 HK -07 2-takt och har ställt frågan till ett flertal båtmänniskor och alla sin version. Hur påverkas motorn om man ligger med gasen i botten hela tiden. Har hört att man ska kör fullt gaspådrag, sen släpper upp lite grann. Hur är det nu? Vad är bästa sättet? Tacksam för era råd och synpunkter.
-
Tjena! Hur förvara ni alla kontakter som går till ekolod, gps, kabelhärvan mellan reglage och motor för oss som tar av den över vintern. Jag tänkte på eventuell fukt som vill tränga sig på. Hade tänkt mej tex att sätta över en plastpåse, spruta in lite 5-56 i påsen och dra åt med eltejp. Tacksam för tips
-
Tjena! Har precis införskaffat ett vattenavskiljande bränslefilter och kan inte så mycket om vad som gäller för det. Har bara kört med det 3 ggr. Ska jag ta av själva filtret eller ska det sitta på över vintern? Jag tänkte att jag bara kört med det 3 ggr och kunde kanske använda det nästa säsong.
-
det beror på hur rädd du är om eventuella kontakter till ekolod etc.
-
Tjena! Har en 40 HK med trim och tilt. Måste man ha tiltpinne?. För att jag ska får lite extra vinkel på motorn så har jag tagigt bort den.
-
Jag ska pröva att sätta in en kil på motorplattans övre del, växelhuset på det sättet kommer närmare akterspegeln.
-
Var i tankarna att köpa båtkapell till min båt. Kollade runt på priser och vi alla vet hur häjdlösa dom kan vara. Gick runt en dag på Clas Ohlson och fick syn på deras båttäckning 239:-. Köpte detta och fixade sedan ett elastiskt rep som jag lät gå igenom alla ringar på pressen. Drog åt ganska mycket och knöt samman. Och där har ni ett heltäckande kapell till båten som är VÄLDIGT billigt. Min båt är 15 fot och jag köpte storleken som går till 12-14 fot. Dom är lite större i och med överhänget. Funkar klockrent. Ett litet tips om ni vill komma billigt undan.
-
Hej! Håller på att köra in min nya Yamaha 40Hk, men när jag ska gasa på lite, så stampar det väldigt mycket upp och ned. Kan det bero på att motorn inte ha tillräklig lutning in mot båten eller är det något annat? I nuläget tycker jag personligen att motorn lutar lite utåt fast den är tilltad så mycket det går in mot båten. Tilltpinnen sitter längst in.
-
jag tänkte försöka göra det, men suger motorn tillräkligt i och med att det finns ju inget tryck. En motor som jag hade förut kunde man inte göra så på för jag var tvungen att ha tryck på om moton skulle suga upp vätskan för muffen sluter ju inte 100% tätt runt riggen.
-
Tjena! Har köpte en nyare Yamaha 40hk och vill spola igenom glykol. Hur gör jag med det????? Har en provkörningstank men vill ju inte fylla hela denna med glykolblandning. Har ni några tips på hur ni får in glykolet genom systemet.
-
Hej! Jag har ett heltäckande kapell på min Bever 470 och jag har en fråga ang vintertäckninen. Vad tycker ni, är det överkurs att ha vintertäckningen med a-ställning och pressening det heltäckande kapellet, eller bör jag ta kapellet?????????????
-
Tja! Har en Bever 470 som är grymt matt i färgen och behöver puttsas riktigt ordentligt. Har ni några tips om hur jag kan få upp glansen på den. Någon slags buffer eller rubbing utan slipmedel kanske? Gärna lite produkttips och inköpsställen, och vad jag bör tänka på när jag använder dessa.
