Gå till innehåll
tisdag 05 augusti 2025

kjellander

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    28
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om kjellander

  • Placering
    Fänrik
  1. kjellander

    Bly köpes

    Hej, I sommar ska jag bygga köl till min båt. Behöver ytterligare c:a 2 ton bly. Köper gärna till vettigt pris. Maila johan@toan.se Bygget finns på www.toan.se MVH, Johan
  2. Det finns ju massor med svenskar som är ute och seglar men dom deltar ju inte i den här tråden förstås..... MVH, Johan
  3. Hej, I ditt ställe skulle jag slipa av skrovet, först med 120-papper och sen med 180. Tvätta med vatten, torka. Sen lacka med vanlig billack (2-komponent polyuretan). Detta är klart billigast. MVH, Johan http://www.toan.se
  4. Hej, Ska du bara dagsegla kommer du antagligen också att avstå från att segla vissa dagar pga. vädret eller därför att det händer nåt kul i land som du vill vara med om. Jag skulle då inte räkna med mindre än 3 veckor. Skall du segla nonstop bör ni vara minst 3 erfarna personer ombord som kan gå 4-timmars pass. Då kan det gå snabbare, säg 10 dar eller bättre men då måste allt funka och ni måste klara hårt väder och gå genom Kiel-kanalen vilket tar en dag för motor. Åtminstone en av er bör ha gjort resan tidigare. MVH, Johan http://www.toan.se
  5. Jag har haft en Reflex i 15 år och seglat minst 35000 sjömil med den. Nu bygger jag en ny båt och jag kommer inte att sätta in en Reflex därför att den funkar helt enkelt inte när man seglar ! Den slocknar när det lutar och sen ryker den in oförbrända dieselgaser i båten som luktar apa och det är rena pesten i många timmar därefter. Fy fan !!! Ett alternativ är en liten ebersprakare, webasto eller mikuni. Nackdelen med om är att dom drar mer el och att dom måste servas efter 4000 timmar men dom är lättskötta, små, lätta, rena, driftsäkra och funkar när det lutar. Priset är ungefär detsamma. Reflexen måste servas betydligt oftare ! MVH, Johan http://wwww.toan.se
  6. Hej, Jag håller med om det mesta som sagts ovan men enligt Magnus Sterky som skrivt elboken för båtar är det faktiskt tillåtet att göra en 230 V installation ombord själv. Så var det inte tidigare men när vi gick med i EU antog vi EU-regler och då blev det tillåtet. Enligt samma bok håller naturligtvis sjöfartsverket på och försöker täppa till detta hål ! MVH, Johan http://www.toan.se
  7. Hej, Lyckost, nu har du chansen ! Vi seglade i 5 år i Medelhavet på somrarna och jobbade hemma på vintrarna. Gustav var 1 år när vi lämnade Sverige och Martin 4. Nu är dom 12 och 16. Tiden i Medelhavet sitter fortfarande djupt i dom och vi pratar och drömmer nästan varje dag om att vår nya båt snart ska bli klar så vi kan ge oss ut på nästa äventyr. Att segla med barn går jättebra. Dom gillar den lilla trygga värld som en förpik kan erbjuda och dom älskar att leka på stranden och träffa andra barn. Samtidigt växer dom (mentalt) och lär sig saker som inte alla barn får lära sig. På en båt måste man ha lite mer ordning och reda än vad man har hemma. Detta lär dom sig snabbt och när man sen kommer hem sitter det kvar. Vi fotade mycket och vi tittar ofta på bilderna för att hålla minnena vid liv. En bildkväll kan tom. konkurrera ut ett nytt dataspel ! Jag vill absolut rekommendera er att prova på att segla med era småbarn. En 30-fotare är absolut inte fel. En mindre båt kan bli trång med två små barn. Det är mycket man vill ha med sig. 2 cyklar med barnstol är kanon. Jolle att leka i. Vattenleksaker (uppblåsbara), gott om plats för leksaker, böcker, bandspelare mm. är också bra. Långa seglingar är inget problem om det finns nåt att göra. Vi har seglat mer än 10 dygn i sträck och det blev aldrig långtråkigt för barnen. Att fiska är kul. Ta god tid på er och gör många roliga saker i land när ni komer till ett nytt ställe. Ge barnen den tid dom behöver för bad och lek. Nåt som absolut inte funkar är barn och kappsegling ! MVH, Johan http://www.toan.se
  8. Hur långt seglar man på en dag ? Konstigt nog skiljer det sig inte så hemskt mycket mellan olika båtar. När det blåser för lite får alla gå motor. När det blåser mycket går en 8-metersbåt bara 1-2 knop långsammare än en 12-metersbåt. Över Atlanten från Kanarieöarna till Västindien brukar det handla om c:a 20 dagar /- 4 dar oavsett båttyp. Gör du ett snitt på 100 M/dag är det ok. Med en större båt kanske 120. Mitt eget rekord är 175 och bottennappet tror jag ligger på c:a 30. Jag tror inte det finns många långseglare som trimmar dygnet runt för att få ut det mesta ur båten. Själv brukar jag försöka hitta en fart som är bekväm och gör det möjligt för autopiloten att klara båten utan ständig tillsyn. På natten tar man det oftare lite lugnare så folk får sova bra och man slipper gå upp på däck för att hantera segel. Havet är ju för det mesta underbart med vackra solnedgångar, bad och bra böcker att läsa och färsk fisk att ta hand om så varför stressa ? En dag mer eller minder har ingen betydelse. MVH, Johan
  9. Hej, I båda fallen beror det helt på hur erfaren långseglare du är och hur stor del av tiden du vill lägga på själva seglandet. I mitt tycke vore det dumt att stressa på en sån intressant segling så jag skulle ta minst 3 månader på mig i båda fallen. Helst mer. Rent teoretiskt skulle du kunna segla Atlantvägen på 2 månader eller mindre men det blir rätt jobbigt. Jag har själv seglat Gibraltar-Örebro på 6 veckor en gång men då var vi inte många dagar i land. Vi var då två man på en 12-metersbåt. Behagligast är som föregående brevskrivare säger att gå via Azorerna men det tar mer tid. Fördelen är att du slipper kryssa upp från Gibraltar till Biscaya i den nordliga vind som vanligtvis blåser på den sträckan. 1998 seglade jag Gibraltar-Örebro via Azorerna. Gibraltar-Azorerna 10 dar. Azorerna-England 11 dar. England-Stockholm via Kielkanalen c:a 10 dar. Jag har seglat Malta-Gibraltar på 7 dar. Jag har seglat Split-Malta på c:a 5 dar. Kanalvägen tar också tid men går kanske att göra på mindre än 2 månader om du gillar att slussa från morgon till kväll. Dessutom blir det dyrare. Seglar du nonstop blir det naturligtvis billigare än om du stannar och vilar upp dig eller går på kanaler. Då tillkommer ju dessutom rätt mycket diesel. Kanske har du en bra båtaffär i tankarna och ser hemtransporten som en del av det pris du får betala för att komma över båten. Då blir ju hemtransporten ett nödvändigt ont som helst ska gå fort och billigt. Om det är så (eller nåt i den stilen), varför inte lägga till några månader (kanske dela upp det på två långa somrar) och se den ökade kostnaden som ett oslagbart billigt sätt att få vara med om en oerhört fantastisk resa. MVH, Johan PS: Det finns massor av bilder och text om våra resor på: http://www.toan.se
  10. Hej, Jag har byggt 3 båtar (5.6, 8.75 och 12.5 meter) från tomt skrov och bygger nu min fjärde båt fast då bygger jag även skrovet. Om du inte räknar din arbetstid bör du kunna bygga billigare själv än om du köper nytt. Så har det varit för mig. Det gäller dock att ha gott om tid så att man kan hitta bra priser. Lokal och verktyg/maskiner kostar också pengar. Räkna med att en tredjedel av tiden går åt till att rita inredning, elsystem, VVS och allt annat, en ytterligare tredjedel till att fixa bra priser och köpa in materialet och den sista tredjedelen till det faktiska byggarbetet. Du kan alltså spara mycket tid genom att köpa en färdig byggsats där ritningarna redan är klara och där allt material ingår. Vill du rita själv föreslår jag att du rita och fixar fram material på vintrarna och bygger på somrarna. Då klarar du dig med en enkel lokal, kanske bara en pressenning. Räkna med att det tar några år att färdigställa en 32-35 fotare. Det gäller då att redan från början vara inställd på att dessa år av ditt liv kommer du inte att ha nåt annat i tankarna än ditt båtbygge. Inga semestrar och mycket lite tid för umgänge. Har du familj är det viktigt att även dom är införstådda med vad detta innebär. När det gäller kostnaden är rigg, segel och motorinstallation dom stora bitarna. Rigg 150, Segel 75, motorinstallation 100. Lägg till 200 för resten så har du en mycket mycket grov uppskattning. Har du inte dom pengarna liggande bör du överväga att inte bygga så stort. Kostnaden sjunker enormt snabbt när man går ner i storlek. Likaså tidsåtgången. Lite bistra råd kanske men jag vill absolut inte avråda dig från att prova. Köper du ett välkänt skrov och material av god kvalitet kan du antagligen sälja av om du tröttnar och få pengarna tillbaka. Lycka till, MVH, Johan http://www.toan.se
  11. Hej Pelle, Du skriver att: \Förstår inte riktigt varför man vill ha en långkölad segelbåt. Dom är tunga, tröga....\ Jag tror att du menar att många långkölade båtar är tunga och tröga. Det stämmer. Men i själva verket har varken tyngden eller trögheten egentligen med kölens längd att göra. En tung båt är bekvämare än en lätt båt. Detta är en viktig faktor vid långfärdssegling. Nu menar jag inte att dra över till västindien i passaden utan att segla där man riskerar dåligt väder och grov sjö. En längkölad båt är kursstabilare. Detta är viktigt för säkerheten. Om du får en hög brant våg bakifrån in under båten kan du hamna i ett läge där rodret hamnar i luften. Du tappar då styrförmågan och risken för broach med efterföljande kullslagning, masthaveri osv. är överhängande. En långkölad båt klarar en sån situation bättre. Därför är en långkölad båt säkrare. En tung och långkölad båt är således både bekvämare och säkrare. Den behöver absolut inte vara trög. Detta har ju med riggens storlek att göra. Jag har seglat långkölat över Atlanten och fenkölat både till Island och Azorerna. Nu bygger jag en ny båt. Den väger 14 ton och är långkölad. Den kommer att ha ett LYS på c:a 1.4 ! MVH, Johan http://www.toan.nu
  12. Hej Andreas, I Sverige finns (ännu) inget krav på registrering. Det har pratats om det så länge jag minns (å de börjar bli rätt länge...) och det fanns ett register ett tag som sedan togs bort. En rimlig gissning är dock att det snart blir obligatoriskt. Det har länge varit en politisk fråga och V-politiker har varit för ett register medan borgarna varit emot. Nu verkar det dock som de flesta är överens så det är nog bara en tidsfråga. Ett register är bra ur säkerhetssynpunkt (identifiering vid räddning och stöld) men också en möjlighet för staten att ta ut båtskatt eller andra avgifter ! Frivillig registrering är dock möjlig. Sjöfartsverket har ett register dit du kan anmäla båten och om jag inte minns fel kan du då också få båtens registreringsnummer som anropssignal till din VHF- och eller HF-radio. Du kan dessutom få ett intyg om att båten är svensk (natonalitetsintyg) vilket är bra att ha särskilt utanför EU. Allt detta med reservation för att rutinerna har ändrats de senaste åren, jag har inte riktigt koll på vad som hänt nyligen. En annan möjlighet är att registrera båten i en båtklubb. Kryssarklubben har ett register som man kan anmäla båten till. En sån registrering har dock inte samma officiella tyngd utomlands som sjöfartsverkets register. Oavsett om båten är registrerad eller ej är det bra om den är lätt att känna igen på nåt sätt, även från luften. Båtens namn med stora bokstäver på båda sidorna samt på rufftaket tex. gärna med texten SWEDEN också. En nationalitet är lättare att minnas än ett namn. Dessutom kan du sätta fast en namnskylt inuti båten på ett hemligt ställe så att den kan identifieras även om en tjuv försökt byta utseende på båten. Lycka till, MVH, Johan http://www.toan.nu
  13. kjellander

    radarvarnare

    Hej, För 20 år sedan träffade jag en Norsk ensamseglare i en hamn i norra Spanien. Han hade en radarvarnare ombord men var inte särskilt nöjd. I kustfarvatten där det finns gott om fartyg pep den nästan jämt och det var inte mycket mening att ha den på. Gör kanske bättre nytta mitt ute på atlanten ? MVH, Johan http://www.toan.nu
  14. Hej igen, Det är många som gått över atlanten med en Ballad. Det kan du med göra. Självklart väljer du en rutt och en årstid då det är så liten risk som möjligt att hamna i hårt väder, tex. Kanarieöarna-Barbados i December - Januari. Därmed sagt att man gott kan långfärdssegla med en fenkölad båt även om det inte är det absolut bekvämaste eller säkraste sättet. Vill man ha maximal komfort och säkerhet bör man dels välja en långkölad båt, djup och smal och dessutom så stor som möjligt. Hur mycket storleken betyder illustreras väl av statistiken från Fastnet Racce 1979 då man hade riktigt dåligt väder. Av 58 båtar i minsta klassen fullföljde bara en båt (98% haverier)! Av 14 båtar i största klassen fullföljde 13 (7% haverier). (Siffrorna är tagna ur C A Marchaj's bok Seaworthiness, the forgotten factor, s81) Fenkölen ökar kursstabiliteten och minskar risken för broach och efterföljande kullslagning. En smal och djup båt med låga fribord är svårare att slå omkull och rätar sig snabbare om den slås omkull. Moderna fenkölar är tyvärr ofta breda och grunda och riskerar att bli liggande upp och ner efter en kullslagning. Som sagt, undvik dåligt väder. Köp en Navtex, lyssna på rapporterna, spela in dom på bandspelare, prata med seglare som du möter, dom kan dom lokala förhållandena. Undvik grunt vatten, håll dig borta från land och segla inte till Nord- eller Sydpolen. Min farmor sa ofta till mig: - Johan, du seglar väl inte där det blåser ! MVH, Johan http://www.toan.nu
  15. Hej, Du undrar varför det inte byggs några långkölar numer. Att långkölade båtar var vanligare förr berodde på att det med den tidens material (trä) var svårt att bygga hållbara fenkölar, tror jag. När plasten kom blev detta möjligt och det har ju visat sig att de allra flesta seglare uppskattar detta. Att fenköl är populärt beror som sagt på att farten ökar, särskilt i lätta vindar. En fenkölad båt är dessutom mindre kursstabil och svänger därmed snabbare vid roderutslag. Att båtar med dessa två egenskaper är populära beror väl på att de allra flesta seglare är intresserade av just de två egenskaperna. Dom seglar några veckor på semestern och därutöver ett antal helger, vanligen inomskärs och ofta i form av kappsegling. En långkölad båt är betydligt kursstabilare. Detta är en viktig egenskap i hårt väder med grov sjö men det är mycket få människor som skaffar sig en båt för att ge sig ut i sådana förhållanden. För en långfärdsseglare är en långkölad båt ett bra alternativ. Kursstabiliteten ökar säkerheten, gör segeltrimmning enklare och spar ström till autopiloten. Den ökade våta ytan kompenserar man lätt genom högre rigg och mer segel. Dessutom blåser det oftast mer på havet än i skärgården. Tyvärr är marknaden för långfärdsbåtar väldigt liten och dom få båtar som finns att köpa är väldigt dyra. Ett alternativ är förstås att bygga själv ! MVH, Johan http://www.toan.nu
×
×
  • Skapa nytt...