Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

smuggler28

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    200
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

1 följare

Om smuggler28

  • Placering
    Kommendörkapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. jag letar efter en åf som säljer fullstora skivor marinplywood, på västkusten gärna Meranti som jag har erfarenheter av tidigare. Helst i närheten av Uddevalla/Kungälv. Har varit runt på diverse byggföretagskedjor och de tittar som om man kommer från yttre rymden typ. Sea sea på Torp och Rodins marin har det inte heller vilket känns obegripligt.
  2. No wake zoner är en bra ide tänker jag att testa. Men samtidigt blir det då en bedömningsfråga när båten drar minst svall. Jag är osäker på min egen båt. Håller hastighetsbergänsningar slaviskt och går gärna utomskärs när vädret tillåter. Kul Med en levande diskussion bra med uppdateringar trots att ämnet varit uppe tidigare.
  3. Jag håller med om att diskussionen är intressant även om den drar åt lite olika håll. Jag var mest ute efter de grundläggande reglerna för prickade farleder. Har googlat lite bla. på sjöfartsverket men där är inte helt enkelt att naviger rätt heller, smugglern skär som en kniv genom svall så inga problem där. Först när det rör sig om de större kryssarna får man slå av lite;)
  4. Tack för ditt svar i alla fall. För en som inte förstår det där med segling, Varför seglar man i farleder där det verkar trångt? Ibland tom kryssa? Jag har inga problem med att man gör det. Lätt att maövrera runt med en motorbåt men det verkar meckigt. Vill man inte ut och testa sin segelbåt en bit från land. Ok kan förstå sjögång och så men ändå. Obs jag vill inte bråka bara försöka lära mig nåt.
  5. Det var precis det jag inte ville göra genom att ställa frågan. Givetvis är det gott sjömanskap som gäller i alla lägen men ibland e man ensam i farleden, (exempelvis efter de stolliga semesterveckornadå vi tar husbilen istället) och då har jag funderat på detta.
  6. Finns det några generella regler för hur fort man får köra i farleder? Prickade farleder med mera? Är det olika i havet och insjöar. Vänern vättern?
  7. Min lokala handlare hade inte "bekräftat ordern" som jag lagt på hansen marine gällande de nya packningarna. "Därför har den förmodligen inte ens skickats"??? jag kanske var naiv men förr fick man grejerna dagen efter om man beställde före 12. Ingenstans såg jag info om att den lokale handlaren ska "bekräfta ordern. Ett sånt skräp. Nåja får knacka egna packningar. Ska iväg i morgon var tanken;) vad för typ av packningsmaterial rekommenderar du?
  8. Nu förstår jag vad du menar med strypta packningar. Jag har bytt knän två gånger på de 14 år jag haft båten så det är nog dags igen. (Hansen racing)Limporna bytta en gång. De packningar som jag har fått med har varit av den typen utan stora hål på kortsidorna. Blypackning med metall i mitten?. Om jag måste knacka en packning vad för packningsmaterial rekomenderar du? Jag lyckades komma igenom de små hålen i nederkant och de delar sig cirka fyra centimeter in och övergår sen i kylmanteln. Mycket skit satt där, men inte nu. Vid ett test evakuerar de hålen cirka en till två dl vatten per knä. Vatten som annars står kvar och riskerar att läcka in bakvägen i minsta por. Skönt att bli av med vattnet efter att man stängt motorn. Får bli såhär. Byter allt till vintern. 5600 på hansen racing tror jag att jag läste.
  9. Tack för snabb respons, du snar inte hur viktigt det är att få dryfta detta med nån som har erfarenhet. Oj det där såg inte bra ut. Ska verkligen hålla koll på det vid montering. Men varför skulle man vilja strypa flödet i knäna. Fullflöde låter som en god ide' Har tidigare haft problem med kylningen och vill inte strypa nånstans men jag böjer mig för din kunskap om jag förstår varför. givetvis ska packningarna följa hålbilden både mot limpa och knä. Ser ut som nåt gåt fel i tillverkningen eller går de att lägga åt fel håll? Noterar att packningen saknar hål på kortsidorna. Så ser min också ut.
  10. Tack för svar. Misstänker det också men är som sagt inte säker om funktionen av det lilla hålet. Ja jag har haft båda varianterna genom åren. Hur avgör jag om det är vatteninträngning eller inte. Anliggningsytorna såg bra ut även om det var rejält rostigt runt vattenkanalerna. Göra rent smärjla av ytorna och återmontera med nya blypackningar och nya bultar? Redan beställt monteringsatser från hansen marin. Hur beter sig en motor med början på vatteninträngning? Tror att jag haft lite för bråttom den här gången;)
  11. Det är korrekt det är ett HGE knä, halvmåne-utkast för kylvattnet med mellanvägg. men det lilla hålet i nederkant, vad fyller det för funktion? det var heltätt på båda sidorna och jag har inte lagt märke till hålet tidigare. (lyckas inte skicka med någon bild, skitforum som kräver komprimerade bilder, löjligt 2016)
  12. Jag har en vp271c. När vi tog en tur idag så fick jag känslan att motorn blev lite mer svårstartad. Den hackade liksom vid en kompression och gick sen snabbare på startmotorn igen. När den väl går igång funkar den bra. Varvar ur som den Ska och så. Oro för vatteninträngning som jag haft tidigare med topprenovering som följd rev jag av knäna när jag kom hem. Den ena tre och den andra sex år gammal. Ser inga rostangrepp men noterar ett hål i underkant vid utloppet mot gummihylsa och bokhorn. Hålet är borrat men jag har aldrig lagt märke till det förut. Vad är de till för? De var båda igensatta, har fixat det. Limporna är sju år gamla
  13. toaen, låter intressant, trailer är dock nära 12 meter och pickupen modell större går det att sjösätta baktunga båtar i munkedal utan kran? annars får vi ta kranen tror jag.
  14. Var kan man sjösätta en Scarab 33 med ganska tung motorbestyckning dubbla mercruiser 500 och höghastighetsdrev långt in i Gullmarsfjorden? det som krävs är en lång ramp som också fortsätter en bit under vattnet. om den tvärt tar slut efter en liten bit som det gärna gör på mindre ramper så rinner vattnet in i motorummet. Kostar det en slant är det ok. förslag.
  15. Det sitter en slang mellan drev och sköld där kylvattnet ska passera från intaget på drevet till impellern.. kan det vara så att den är trasig? i så fall fungerar kylningen ända tills du gasar på så mycket att vattnet släpper från akterspegeln, då kokar motorn. be en vän spana när du gasar och se om temphöjningen kommer då vattet släpper.
×
×
  • Skapa nytt...