Gå till innehåll
lördag 27 juni 2026

SegelBruce

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    66
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av SegelBruce

  1. En kompis hörde att man kunde köpa en billig hydralpump för att koppla in på sin hydralstyrning. Denna skulle man då koppla så att man fick en relativt billig autopilot. Har hört detta innan, men vad för pump och styrning behövs? Färdiga paket finns ju för ca. 25-30 tusen. Hur kopplar man in denna till styrningen?
  2. Mycket vackert fartyg. Var får man tag i en sådan? Hade passat mig perfekt. Ungefärligt pris för en fin en? Gärna fler bilder om du har.
  3. Håller definitivt med att det var ett dystert och tråkigt program. Vill ju se en lite mer positiv skildring av något som faktiskt för det mesta är en trevlig sysselsättning. Fanns en stark ångestladdad atmosfär tycker jag, och inte en allmängilltig upplevelse. Borde vara ett intresant ämne för tv kanalerna att ta upp. Man behöver ju inte vara seglare eller båtmänniska för att tycka denna typ av program ska vara intressant. Själv skulle jag ha stor behållning av långfärd/äventyr/miniexpedition med familjeförtecken. Fina alternativ för inspiration/drömmar av egna aktiviteter.
  4. Tackar! Har tittat på denna innan, den är fin. Har du ingen bild på Orion 15? Skulle vara kul att jämföra.
  5. Vad var det för film? Låter spännande. Var i Göteborg?
  6. Hej igen! Verkar inte bli någon affär av. Han var själv för att kolla på båten i helgen, och säljaren verkade tveka. Polarn´ n har hittat ett nytt objekt idag, och första säljaren vill inte ge besked om han vill sälja eller ej. Hade fixat besiktningsman och allt, som kunde komma ganska omgående. Märkligt! Vet inte hela storyn, men verkar skumt. Men han har väl sina orsaker. Kanske vill invänta fler köpare så det blir budgivning. Men då menar polar´ n att han drar sig ur direkt, vill inte hålla på med sådant. Han menar i så fall att har man satt ett pris så får man ju stå för det och inte hatta rundor. Annars skriver man priset eller högstbjudande. Verkar mer vara som att han kollar vad han kan få för den. Han har ev. en mycket välutrustad och fin Ansö 42:a som han funderar på i stället. Något högre pris, men i perfekt skick och massor med relativt ny utrustning. Motorn har installerats för 2 år sedan. Segel 3 år gamla. Plus massor med elektronik som bara installerats och ej användts än. Tycker personligen att han ska satsa på denna istället. Aldrig kul att behöva joxa med omlackering, värmare och segel. Detta blir det första han behöver göra i det första fallet. Slutpriset kommer nog att bli ungefär det samma, men betydligt mindre arbete med Ansön. Hoppas det löser sig, för han vill göra affär innan våren. Skulle varit med i helgen för att titta, men kunde inte. Kanske lika bra det.
  7. Hej Eruts! Tackar för dina länkar. Vad jag är ute efter nu är bara i första skedet lite data på motorn. Intresserad av vridmoment, varvtal mm. Vore kul om någon visst bränsleförbrukning också. Borde väl vara något mellan 3-5 l/t?
  8. 10 mm laminerade rutor plus påskruvningsbara skivor i 12 mm plywood i nödfall borde räcka. Hittat rätt motor, men tycks inte finnas manual eller data på nätet. Ska vara en Leyland 4.98 på 75 hk. Tydligen en rejäl arbetshäst med lågt varv. Kanske samma som du har fast den heter 6.98 i stället? En otroligt vanlig motor med standard prylar på. Då menar jag reservdelar som finns på många andra dieselmotorer, filter, pump, avgaslimpa mm. Hur seglar den på bidevind? Nej jag har inte fått ditt mail.
  9. Hej Bosse! Ha Ha! Håller det hemligt än så länge. Ska kolla först. Ligger inte i Göteborg utan en bra bit utanför. Båten är i första hand tänkt som familjebåt vid långsegling. Behöver en stabil/trygg båt som tål öppet hav och busväder. Är inte mycket för kappsegling, men man bör väl komma upp i 6 knop i alla fall vid normal sommarvind med genua, stor och mesan? Fina utrymmen vill man ju ha med 3 ungar. En liten undran är motorn som är på 73 hk. Verkar vara liten, om man kollar andra Orion 12:or. Men den ska gå 6-7 knop på 1600 varv. Max vrid vid 2200. Men ger bara marginell fartökning då. Vad kan en sådan dra per sjömil i diesel då? Ägaren har ingen aning. Ska gå kanalvägen till Medelhavet, är det tänkt. BMC Tempest Commodore diesel. Hittar inget på nätet om denna motor.
  10. SegelBruce

    Orion 12

    Vill veta lite om denna båt. Hur är den som seglare? Vad ska man titta/tänka på? Vilka motorallternativ finns, och vad bör det vara? Ska med en vän och titta i Gtb.
  11. Vet någon hur skonare uppför sig i olika vindar? Vacker att titta på, men fugerar en sådan rigg att tex kryssa med? Vilka bogar är den som bäst?
  12. Tar gärna emot fler synpunkter, om det finns ang. Tekno Materiel. Ringde Rolf Eliasson och pratade bygge i Baltikum. Han var väl positiv till detta, men huuu! vilken prisskillnad på 53 fots båt. 5.5 mil mot 1.7 mil från Tekno Materiel. Båten är kanske gjord i guld, vad vet jag? Tycker det är lite väl stor skillnad i pris för att motivera en Långedrag. Skulle vara kul med synpunkter på BR 53:an modell G. Verkar vara ett bra val tycker jag.
  13. Vill kolla rep. i Sverige för kvalitet mm. Hört att Tekno materiel skulle jobba med ett Baltiskt företag. Sen kanske det är bäst med någon som har koll på bygget, och kan alla turerna. Själv vet man inget om båtbyggeri och inrednings snickeri. Sen ska vågar man inte ens tänka på elbiten. Har du byggt en 53:a eller? Såg att du ville sälja ritningar. Vet du någon som man kan titta på i södra Sverige? Blir väl beslut om köp om ett par år kan jag tänka. Har under flera år tittat på denna båt men ej fått tillfälle att studera den närmre. Vi är stor familj så vi behöver stor båt.
  14. :tantNågon som känner till något om Tekno Materiel i Strängnäs AB, som ligger i Västervik. Ämnar kontakta dessa för att bygga en stålbåt. Dom bygger sina båtar i Baltikum. Verkar vara bra priser då. Har funderingar kring en större Bruce Roberts seglare. (53 fot) Spännande med synpunkter, om ni känner till något.
  15. Var hittar jag ett sådant? Ska finnas en man i Småland som tillverkar detta. Detta ska använda pneumatik som servo.
  16. Någon som känner til någon Bruce Roberts 53:a man kan kolla in? Gärna i södra delen av landet. Någon på forumet kanske känner till båten för närmare för info.
×
×
  • Skapa nytt...