-
Innehålls Antal
17 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
3 NeutralOm di98mase
-
Placering
Kadett
Mina båtar
-
Båtens namn
ÅttAnn
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Här kommer mina tillägg till @StorTure. I år har vi båten inomhus i plusgrader. -2: tvätta båten utvändigt när den ligger i vattnet. Jag använder såpa, en Gardena-borste som kopplas på slangen och som jag når alla ytor över listen med. Ta rutorna med ajax fönstertvätt. (Detta kan vara en vecka eller två före upptagning) -1 Efter tvätt; vaxa fördäck och allt du kommer åt från sittbrunnen (inte i sittbrunnen). Mycket skönare att jobba "på" båten när den är i vattnet och inte på trailer tycker jag. 1: Jag kommer nog tömma färskvattentanken genom kranarna och sedan ta i detta (https://www.seasea.se/antifrost-vake-4l-50-50) för att sedan spola så det kommer grönt ut ur båda kranar. (Då vet jag att pumpen även är säker) 2: Till toan använder jag nog denna som är lite billigare (https://www.seasea.se/starbrite-anti-freeze-gr-3-78l) 3: Alla bäddmadrasser samt dynor i aktern tar jag in (enda som blir kvar blir stolarna) för att undvika mögel. Även körkapellet är intaget. 4: köra ruffen med avfuktare, sen när jag ställer ifrån den blir den utbytt till torrbollar. stängd dörr in till ruffen. Har köpt hygrometer för att hålla koll på luftfuktigheten under vintern. Precis så gjorde jag förra vintern då båten stod kallt. Stängd dörr och torrboll och det gick jättebra. Det fanns vatten att tömma i Torrbollen på vårkanten. 5:Ladda batteriet och ta av polerna. batterierna kommer vara kvar i båten. Jag har fått för mig att batterier inte mår bra av kyla. Det händer något med elektrolyten så OM man kan kanske man vinner lite livslängd på batteriet om man kan förvara dem varmt. Sen är de ju megatunga tyvärr. 6: stabil 360 marin i bränsletanken. Här är jag verkligen amatör MEN min båtmek från Yamaha märkesverkstad sa att man inte behöver tillsats i bensinen eller köra "spray" in i cylindern via tändstiften. Däremot skulle man tömma vaporatorn på bensin efter att man provkört motorn efter oljebyte osv. Jag har ingen egen uppfattning om detta, jag bara berättar vad han sa. 7: Service på motorn utförs även nu på hösten. 7.1: Spola av under vattenlinjen 7.2: Tvätta utvändigt med Abnet (alkaliskt avfettning. Låt torka. Polish och vax. 8: Jag kommer nog låta hamnkapellet vara på för att skydda mot att smuts/damm kommer in. Min mekaniker tyckte vi skulle lämna båten så öppen som möjligt förra året när den stod i ett kallutrymme så vi hade kapellet uppe men bakrutan borttagen. Dörren till ruffen var stängd. På våren finns där löv o damm och nått som jag skulle säga såg ut som mögel på teaken i sittbrunnen. Så frågan är om det hade förvärrats om vi haft hamnkapellet på, någon som tror sig veta?
-
Vi är nog fler som är intresserade av steget på bilden så dokumentera gärna och dela OM det blir något studiebesök @Marty.😊
-
Nu har jag äntligen fotat av bogpropellern på vår T8. Båten tillverkad 2023 men uttagen 2024 och det ser inte lika "flagnat" ut som på bilderna från @StorTure.
-
Jag tycker inte bogpropellern på vår båt ser så annorlunda ut. Jag ska försöka ta lite bilder om jag får chansen i helgen.
-
Underbart med all aktivitet i tråden @StoreTure:). Remmarna jag tänker på är ca 20mm breda och ca 40cm långa. De är fastsydda på de kapellets utsida. Två på varje del av kapellet. (Kapellet har ju en två stycken liksom). de är ju inte sydda hela vägen utan har öppningar eller vad man ska kalla det. Ibland undrar jag om de är tänkta för någon form av förvaring av nått. Det är säkert bara nån förstärkning eller så men man vet ju aldrig.
-
Hej @Torbjorn77, Jag har tyvärr väldigt begränsad erfarenhet av andra båtar. Det enda råd jag kan ge är att tänka som jag gör angående bilar: "Köp en bil du verkligen gillar, den kommer bara kosta pengar och förlora i värde och då är det roligare/enklare att betala eftersom man verkligen gillar bilen." Bakgrunden till denna insikt är att jag köpte en bil en gång som skulle vara "så bra om man tex har småbarn" och "tysk kvalitetsbil" osv. Hatade bilen från första dagen och har efter det varit mer noggrann vid val av bil:). Så, välj den båt som du/familjen gillar mest. Den du dras till och drömmer om när du tittar på bilder osv. Det högre priset kanske avspeglas i priset när du säljer den dvs du får kanske mer för din T8. Oavsett så önskar jag dig lycka till!
-
Det där låter intressant, ännu bättre än lösa lådor kan jag tänka mig. Har du några bilder @FMT8?
-
Parkera i sand!? I helgen gjorde vi en tur en bit norrut i Vättern. På en plats nära ett stort sandtag finns en lång och fin sandstrand och fantastisk natur. På stranden fanns två båtar mer eller mindre uppkörda på stranden. En av båtarna var, till min glädje, en T6. Jag tyckte det såg så läckert ut när båtfolket låg på stranden o solade med båten parkerad mer eller mindre på stranden (tyvärr tog jag ingen bild på T6 ser jag nu, bara en annan större styrpulpet) Nu undrar jag om någon har provat att parkera nära eller på stranden med ankaret i samt motorn tiltad? (Jag uppfattade det som att T6an låg i vattnet trots allt men att det var knädjupt för ägaren gick runt och tvättade båten.) Hur påverkar det bogpropellern att ev. omges av sand?
-
Tack alla för era kloka tankar. Det handlar, som så ofta om risktagning och att "efterklok" är en exakt vetenskap dvs det är alltid lätt att säga vad man borde gjort när man vet utfallet☺️. I något läge kommer jag nog göra oljebyte/konserveringen själv och bara ringa hit teknikern när moment ska göras som bara de är utbildade till. Där är jag inte ännu så det kommer bli alternativ 1 några år till. (@rejas, nej inte i Gävle men i Jönköping😃)
- 8 svar
-
- 2
-
-
När det gäller transport av båten mm så finns det massor att berätta och jag har använt allt från sunt förnuft, chatGPt till snacka med ”alla som verkar veta nått” och detta är nuläget: Jag drar båten med en Tesla m3 Long Range dvs 4 hjulsdrift. Trailern är en obromsad TK trailer med dubbla hjul ett sk. efterfordon. Släpet väger 600kg och det skulle gå med en storlek mindre sa båtfirman men denna är lite mer rätt för T8 tyckte de och jag tycker det var klokt resonerat. Det är otroligt behagligt att dra med elbil, märks knappt när man drar upp båten på rampen. När vi sjösatte i höstas hade jag med dottern och frun i bilen och det gick geswint. MEN i Hjo är det en snäll ramp och vägen till förvaring va ganska plan. I höst ska jag köra båten i lite längre upp-, och nerförsbackar vilket gör mig lite mer spänd. Bilen får dra 1000kg på släp och det är ju klart tveksamt om Tesla skulle gilla vad jag gör:). Lagligt är det så länge vikten på efterfordonet inte överstiger bruttovikten på dragbilen (2300kg i mitt fall). Jag uppskattar att fulltankad båt och trailer väger ca 2800-3000kg så min kombination är olaglig. Å andra sidan kan jag ta vilken EPA som helst och dra den lagligt eftersom det inte finns nån övre gräns på vikten för traktorer. Så mot bakgrund av detta åberopar jag sunt förnuft och försiktighet. (Vi får väl se om nån månad hur det gick😊) Din BMW är ju bakhjulsdriven vilket jag tror är det viktigaste, sedan beror det nog på hur brant ramp du har och underlaget vid rampen. Jag gissar att du har 4 hjul på trailern @Marty?
-
di98mase började följa Hur fungerar tömning av septitank vid servicestation?, Ny utombordare - serva själv eller verkstad?, Finnmaster T8 och och 1 annan
-
Ja, som titeln försöker säga så handlar detta om service och underhålla av en ny utombordare. Vi har en ny 300hkr som fick sin första service förra säsongen. Då kom serviceteknikern till vår vinterförvaring och gjorde service och vinterkonservering på plats. Detta besök ingick i köpet. Resan tog 2 timmar och servicen var det vanliga, olja, filter, bensinfilter mm. Motorn hade gått 10h så det var en 20h kontroll som gjordes.Vi hade tur och han kunde vara under tak en skön höstdag. Nu har båten bytt hamn och resan för märkesverkstaden blir dubbelt så lång. Det finns dock en båtverkstad (ej märkesverkstad) ett stenkast från nya hamnen där en service och vinterkonservering kostar 6000kr plus extra om man vill ha några speciella märken på oljor osv vilket man ju vill tänker jag. Det jag funderar på är den långsiktiga planen och de alternativ jag ser är: 1) Fortsätt med märkesverkstaden - det får kosta att köra hit teknikern varje år. restiden är säkert marginell i förhållande till delar och oljor + samma firma som sålt båten + garanti gäller från tillverkaren - kostnaden (?) - kan inte, med säkerhet, erbjuda varma lokaler inomhus osv. kanske inte uppskattat av mekanikern 2) Byt till närmsta marinservicefirman i närheten + nära 3) Sköt allt som inte kräver speciell utbildning själv dvs oljbebyte, filterbyten, konservering osv + billigt (?) + mekanikern kommer bara när han behövs (ventilsjustering osv) - inga garantier - dyrt om nått pajar(?) Hur går tankarna hos er andra båtägare, skulle ni "våga" serva er nya båtmotor själva?
- 8 svar
-
- underhåll
- servicekostnader
-
(och 1 mer)
Taggad med:
-
Samlade erfarenheter av T8 (2 säsonger) Tack @Marty för att du startade denna tråd! Superkul o prata med andra T-ägare i forumet:). Bakgrund. Vi är en familj på 4 som inte har någon bakgrund inom båtliv annat än att jag seglat en del och gått seglarskola. För några år sedan hyrde vi in oss på en katamaran i Kroatien och "seglade" en vecka. Vi hade en fantastisk vecka men det var ingen tvekan om att vi inte skulle bli seglare. Skulle det vara båt så skulle det vara nått enklare dvs motorbåt. Till saken hör att vi gick för motor nästan 70% av tiden så det där med segling blev inte en så stor grej. Så, tillbaka i Sverige igen så återkom hela tiden tankar på en båt. Vi bor i Jönköping och har således Vättern som vårt vatten. Många tycker inte Vättern är nått vidare men för oss duger det gott o väl. Efter att ha stått i båtplats-kö några år fick vi tillslut en tillfällig plats i Hjo förra året och allt ställdes på sin spets, ska vi ta platsen måste vi ju köpa en båt. Sagt o gjort, ett besök på kusten och efter lite rådgivning blev det en ny T8.Kravlistan var: utrymme för umgänge och badturer, bryggsegla och möjlighet att sova någon eller några nätter för oss fyra (2 vuxna o 2 tonåringar). Första året i Hjo var en skräckblandad upplevelse. Allt från, "vad har vi gjort" till "YOLO" och en otrolig kick när man parkerat vid bryggan några gånger eller när jag själv kunde dra upp båten med egen bil och endast med hjälp och råd från en supertrevlig hamnkapten i Hjo. Sen kom alla bestyr kring tvätt, förvaring osv. Men en lyckad säsong är avklarad och i år har vi sjösatt själva och fått en ny båtplats i Jönköping som givetvis gör det enklare att komma till båten. Några tankar om båtliv och båten: Om båtliv Är man inte född in i en båtfamilj är tröskeln jättehög att bli båtmänniska som äldre. Båtbranschen/klubbarna borde införa något faddersystem i klubben så man kan få rådgivning och hjälp med sin båt det skulle underlätta för många Service och förvaring av båtar verkar vara ett lotteri, säkert lättare på kusten än i inlandet men här finns mycket att önska. Om T8 Eftersom jag inte har så mycket annat att jämföra med än nån mindre hyrd styrpulpet så måste jag ändå säga att vi är jättenöjda med båten. Vi fick precis en båt som passar oss. Lite trång när många rör sig fram och tillbaka i sittbrunnen men oftast hänger man ju på sitt ställe och det funkar hur bra som helst. Storleksmässigt passar den oss fyra bra men lyxigast är det ju när jag och min fru är på båten själva, då är det generöst med plats. Kvaliteten på allt har hittills imponerat. . Några negativa observationer: Kapellet - Jag gillar inte hur man byggt kapellet, det är lite av ett lotteri varje gång det ska upp eller ner. Har jobbat med "steg för steg"-process men det slutar oftast med "byrålådeeffekt" när bågarna låser sig och jag har också skurit mig på något flera gånger när jag "meckat" med bågarna vid upp-, nedfällning. Detta känns inte så premium. Kapellet - Jag gillar inte att kapellets främre del måste fästas i fönsterkarmen för att hålla bågarna på plats. Jag tycker båten blir ful och jag tycker framrutorna påverkar sikten negativt. Badbrygga - instämmer med @Marty att det krävs lite av dig om du vill röra dig mellan badplattformarna. Det blir lätt ett kliv i soffan med blöta fötter. Några positiva observationer: Kapellet - Jag har löst problemet med framrutorna genom att montera en "knapp" på insidan av fönsterkarmen där jag helt enkelt fäster en lina mellan kapellets främre båge och knappen. På så sätt kan jag rulla upp alla tre "fönster" och får fri sikt och taken helt uppfält.. Har funderat på att tillverka något mer genuint tex en nylonrem eller så men det duger fint som det är. Fören - Vi har köpt 2 luftmadrasser och en batteridriven pump (ryobi) som vi använder för att snabbt blåsa upp madrasserna med, de är perfekta att ligga på ute på fören och det gungar underbart. Fören är ju enormt stor och jättefin att ligga på:). Storleken - Det är något otroligt skönt att kunna sjösätta och ta upp båten med egen bil samt att kunna transportera den och hantera den själv. Inga kranar, specialfrakt osv osv. Otroligt skön känsla av oberoende tycker jag. För oss som seglar i Vättern behöver man en större båt när det blåser upp, tro mig det blir snabbt obehaglig sjö där ute. Båten - Man blir alltid lika glad när man ser båten och kör den. Kvar att "lösa" Lådor - Hitta en eller flera genomskinliga lådor som passar under spisen där man kan förvara saker och enkelt plocka lådan ut o in ur "köksskåpet" Ett dörrstopp - skåpsdörren till "köksskåpet" skulle jag vilja kunna ställa upp, nu smäller det alltid igen direkt vilket är lite småirriterande om man plockar in och ur saker. Vad är remmarna till för som är fastsydda på ovansidan av kapellet, någon som vet?
-
Hej @Marty! Jag kan tyvärr inte bidra med några svar på frågan du ställer men jag är nyfiken på vilket bord ni byter till? Har ni gjort något eget? Skulle gärna vilja höra projektet framskrider eftersom vi har samma båt.
-
di98mase ändrade sitt profilfoto
-
Tack @Hybro och @Mackey! Känner mig mycket mer förberedd nu🙂.
- 7 svar
-
- 1
-
-
Vi ska tömma vår septitank vid en servicestation senare i sommar. Jag har läst manualen till båten och vad jag kan se måste följande göras för att tömningen ska bli bra: Säkerställ att kranen i båten som används vid sjötömning är stängd (pumpa ut i sjön får man bara göra vid nödfall). Anslut slangen från tömningsstationen och tömt tanken. Det jag försöker förstå är varifrån luften kommer in i tanken? Om tömningsstationen suger ut innehållet måste det ju komma in luft från något ställe. Det finns en lufthål i skrovet ser jag i båtmanualen men är det verkligen där ny luft sugs in i tanken vid tömning? Jag tänker att om det är ett öppet hål ner i tanken bör det börja lukta avlopp från båten, eller? Sedan undrar jag om slangen från tömningssstationen sluter tätt mot anslutningen i skrovet eller om den ska föras ner i själva tanken och där suga upp det som man kommer åt om ni förstår hur jag menar? Jag vill ju inte att stationen suger ihop min tank som en gammal plastpåse och jag vill inte att båten börjar lukta avlopp efter en vecka på sjön😬.
