

KlasP
Medlemmar-
Innehålls Antal
7 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
2 NeutralOm KlasP
-
Placering
Kadett
-
Tack för information. Jag har redan beställt en ny rem. Jag tror jag beställer ett nytt spännarhjul också.
-
@Mercury_44XSTack för ditt engagemang. Se modell (bifogad bild). Du kan mycket väl ha rätt i att det handlar om serpentinremmen. Ljudet kom nämligen i och med att jag skruvade bort sjövattenpumpen vid byte av impeller förra sommaren. Efter att serpentinremmen var ditsatt och uppspänd. Kanske spände jag för hårt? Då ljudet uppkom bytte jag styrrullen som sitter ovanför sjövattenpumpen. Men, det hjälpte inte. Varje gång jag startar motorn och den är kall hörs inget skrammel. Det kommer efter att motorn blivit varm. Likaså försvinner det när motorn varvar upp. Förra veckan havererade dock sjövattenpumpen totalt, drivaxeln plus kullager kröp ut ur huset. Så nu har jag bytt hela pumpen. Och det visade sig att en av fästbultarna för sjövattenpumpen hade skruvat ur sig. Mycket märkligt. Men, nu har jag ny sjövattenpump. Jag har ett stetoskop som jag har jobbat med, men kanske att ljudupptagningsstaven i stetoskopet inte har legat emot membranet så att jag har ändå haft svårt att plocka upp ljud på tillfredsställande sätt med stetoskopet, vilket innebär att jag inte riktigt har kunnat lokaliserat skramlet. jag tänkte att jag ska göra ett nytt försök med stetoskopet och, tack vare din rekommendation så har jag idag köpt en IR termometer som jag tänkte använda. Jag ska mäta temperaturen vid övriga lager där jag kommer åt. När jag har tagit bort serpentinremmen och rycker och vrider på axlarna vid pumparna och försöker lyssna, även på lagret på den andra styrrullen (vid spännmekanismen) tycker jag inte att jag får indikationer på att något lagret är dåligt. Men egentligen är det kanske det andra styrhjulet vid spännmekanismen som är den huvudmisstänkta boven i dramat. Så, med IR termometern vore det spännande att mäta temperaturen på det lagret när jag har kört motorn ett tag. eller vad tänker du?
-
Har en Mercruiser 4.3 MPI som jag fått ett slammrnde ljud i, vid låga varv. Lyssna på bifogad film. Kan det vara avgasklaffen (water shutters) som ni skriver om ovan, eller någonting annat? Jag har inte lyckats lokalisera ljudet. När jag ser på Youtube-filmer om byte av avgasklaffar ser det ut att nästan uteslutande vara av gummi, kan de verkligen ge ett sådant slammer? (Jag söker på: Water shutter replacement Mercruiser) Eller finns det olika typer av klaff kanske? Min_film_17.mov
-
Tack för omtanken I slangen ut från pumpen låg det massor av smulade impellerdelar. Jag sög även anslutningsröret (till den slangen) på motorn, med dammsugare, men inga ytterligare delar kom. Nu har jag monterat tillbaka pumpen och anslutit slangarna och startar motorn. Den får kylning och ligger på sina vanliga (kalla) 73 grader, inga igensatta kanaler - phu…
- 28 svar
-
- 2
-
-
Tack Sumpan99. I kväll har jag lyckats demontera vattenpumpen. Om någon därute behöver byta impeller på sin 4,3 MPI sittandes i en Uttern D68 kan jag dela med mig av hur jag gjorde. Alltså på årsmodell 2010. Jag kunde inte komma åt slangklämmorna bakom pumpen, den gick inte att dra ut ens när den var loss från sina två skruvar. Ty då höll slangarna kvar den. Jag lossade dock enkelt slangen i bakkant av motorn (som för vattnet från pumpen in till värmeväxlaren på motorn) . Jag försökte sen lossa slangen från kranen på genomföringen som tar in vatten till pumpen, det gick inte. Till slut skar jag av slangen med en kniv. Då kunde jag dra ut pumpen och lossa grå, grön (och svart) luftslang (som ska öppna för drenage vid vinterförvaring). Sen kunde jag enkelt ta ut pumpen, öppna den och konstatera att impellern var totalt förstörd efter 14 års gott arbete. Nu ska jag stoppa i ny impeller, köpa ny slang för intag av vatten till pumpen och montera tillbaka hela rasket. Totalt troligtvis 6-8 timmars arbete.
-
Jag har en Uttern D68 2010 som jag misstänker att impellern gått sönder på (motorn varnar för överhettning och så vitt jag vet har impellern inte bytts någon gång). Som konstaterats här tidigare; det är trångt. Så trångt att man omöjligt kan komma åt slangklämmorna på baksidan av pumpen, man behöver alltså loss slangarna i andra ändan - som Centrino skriver redan 2015. Jag får inte heller bort slangen vid genomföringen där den tar in vatten, kommer behöva såga av slangen tänker jag. Någon som har erfarenhet av impellerbyte på just Uttern D68, kanske Centrino är kvar i forumet, hur gjorde du? (I modellerna med grått skrov (lite nyare) är det ännu lite svårare att komma åt då det finns en vägg som inte går att ta bort i framkant an motorrummet). Bilden visar skrovgenomföringen där den tar in havsvatten.