Gå till innehåll
onsdag 08 oktober 2025

malteez

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om malteez

  • Placering
    Kadett
  1. Jättesnyggt, så enkelt !!! Tack
  2. Ja, jo....jag har mätutrustning så det räcker oxå, så en flödesgivare ger ju svaret, men om någon här visste så hade jag sluppit mäta....men tack ändå. Ja, jag var lite otydlig....tänkte ta ett hål i locket på filtret och sätta en backventil där, som kan suga in luft men inte släppa ut vatten. Idealt skulle det såklart sitta innan pumpen om endast filtreringen var viktig, men gör då mindre nytta som "vacuumventil". Pumpen lär ha dragit igenom diverse skit redan efter 16 år, så det är jag inte rädd för....det är värmeväxlaren jag vill skydda isåfall...men den egentliga poängen är att jag inte litar på vacuumventilen...är membranet kasst så vet man ju inte det förrän det är för sent, och det hade varit schysst att kunna kolla att kylvattnet flödar på (igenom det genomskinliga locket) Den sitter ca 3-5 dm över vattenlinjen, i ett stuvfack, så lätt tillgängligt.
  3. Har du nån skiss på din rodkick? Hur kraftig gasfjäder använder du?
  4. Dessa skall jag montera för precis samma ändamål.....dock blir hanen den med spänning, men jag får vara försiktig (täcka solpanelen innan man kopplar isär). Jag vill ju ha täcklocket på det som sitter fast monterat. Vet inte var den finns att köpa dock (tidigare har den funnits på Hjertmans)
  5. Hej, Jag tänkte montera ett sjövatten filter på intaget till min D1-20 (i Maxi87), och skulle då vilja veta vilket flöde som filtret måste klara av. Nån som vet flödet på sjövattenpumpen, Penta D1-20? Jag funderar på om sjövattenfiltret även kan ersätta vakuum ventilen? Kretsen ser ut som så: från drevet till sjövattenpump under vattenlinjen, upp till vacuumventil över vattenlinjen för att sen ledas tillbaka ner till vvx på motorn...och sen vidare ut.
  6. Alltså, idén är ju att skölja sjövattendelen (saltvatten?)....gå då på å anslut färskvatten så nära där vattnet kommer in i båten normalt....och låt sjövattenpumpen själv göra jobbet. Om motorn inte går och du vill trycka in vatten, så får du nog ta bort impellern i sjövattenpumpen och täta locket, annars lär du inte få igenom nåt. Trycka in vatten i avgasröret/limpan kan vara lurigt, beroende på hur det ser ut....risken finns att vattnet går baklänges in till avgasventilen/turbon, om det inte finns något gasflöde (om motorn inte är igång)...det är inte bra. Men det ser ju ut som om du kopplat isär innan "limpan", så du kan ju nöja dig med det. Red: Kollade en bild på TAMD40 och inser att du avser skölja endast värmeväxlaren....då bör det funka att mata in vattnet/systemrens så som du tänkt.
×
×
  • Skapa nytt...