Karljohansson
Medlemmar-
Innehålls Antal
126 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
13 TrovärdigOm Karljohansson
-
Placering
Örlogskapten
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
var förbi båten och kollade in impellern, på något sätt har den klarat sig, det enda jag såg se filmen nedan är att baksidan mot väggen så det ev. lite slitet ut, får kanske ta ut den för att vara helt säker? sen filma jag lite hur sjövattenledningarna flödar, de verkar vara rätt långa så kan säkert vara en hel del vatten i dem och går via en backventil så även när man stänger till sjöventilen så borde det vara kvar vatten i dem? https://drive.google.com/file/d/1qyJfKlRTclMme1g-LvXrR7neTXOLIl4J/view?usp=share_link https://drive.google.com/file/d/1wpV2kyMmA5a3CKswl6iLrAkL-pTHCl2Z/view?usp=share_link
-
för att byta impeller kolla lite förstått nedan - vara försiktig så man inte skadar hållaren, i brons - använda exempelvis polygrip och långsamt jucka den utåt - köra zipties för att få in ny impeller - ev. ha lite sandpapper väldigt finkornigt för att ta ned gammal packning om den sitter fast - byta packning - smörja med medföljande smörj 1) Vad tror ni om ovan? några fler bra tips för uttag och insättning ny impeller? Sen för att leta gammal impleller delar, där har jag inte hittat några bra råd än, men är väl att följa flödet och se vad jag hittar, vart är det vanligaste stället att de fastnar? Utifrån sprängskissen nedan är det ju väldigt litet rör in och ut, så kan ju knappast vara stora delar 2) tips idea hur jag letar delarna bäst? bild nedan är sprängskiss från motorn
-
Bra bilder lär ju se när jag öppnar upp imorgon hur den ser ut, dock funkar ju min impeller fortfarande, kom ju ut vatten som vanligt när jag fortsatte köra i min okunnighet efter att jag kört torrt ett tag och drog öppnat ventilen, hade en impeller sett ut som ovan borde ju vattenflödet nästan inte komma alls
-
Jag gjorde olje byte och filterbyte tidigare i veckan på min LDW702 Lombardini motor, vid oljebytet var jag fokuserad på det och av misstag så glömde jag öppna sjövattenintaget till kylaren, körde motorn en stund, är osäker hur länge kan ha varit upp till nästa 2-5 minuter, började märka något var konstigt för det började komma en liten droppe kylvatten (sötvattnet) vilket jag inte sett tidigare och då stängde jag av , antar det var pga att det blev väldigt varmt vattnet ev. ånga? varpå trycket ökade och det började droppa liten vatten genom packningarna Hade inte riktigt koll på hur snabbt det kan bli kritiskt med ovan, så körde motorn lite efter detta och den verkade fungera som vanligt, vatten kommer ut osv. hade inte riktigt förståelse för hur kritiskt detta var 1) Funderar vad man nu bör undersöka och kontrollera, tänker mig nedan men vill gärna höra input tankar från er? - kolla hur impellern mår och byta (ligger i planen oaktat) kolla om några vingar gått av och ev. hitta dem eller gräva fram dem och de åkt vidare - kollar slangar kolla runt så inget ser ut att ha smält (om det nu går så snabbt?) efter koll på ovan kör motorn med ny impeller (eller bef om inget tappats) och se att temperaturen ligger kring där den brukar efter 10 min körning 2) detta måste jag ju undvika i all framtid, en ide är att sätta en sensor på genomföringen som gör att nån lampa lyser grönt eller rött när den är öppen eller stängd, nån mer tips på lösning för detta? Man borde ganska enkelt kunna bygga ihop nått själv, men borde finnas nått kitt för detta?
-
Var förbi båten igår, hitta offeranoden, se bild nedan, den behöver bytas, tappventilen på barbord sida satt stenhårt, så behöver göra nått med denna, hade dels kort hävarm på 5 cm så ska testa lite längre eller testa dra på wd40 rost lösande kanske? Alternativt om man pumpar ur kylvattnet ovanifrån? tänker om den är fastrotad eller nått kanske man riskerar ha sönder gängorna? Låter spontant tråkigt om man råkar göra detta Kollade efter tappplugg på styrbord sida, men den jag hittar nära luftfiltret verkar sitta på ovansidan vilket inte känns rimligt? Eller är det så ibland? Se bild nedan tagen under luft filtret däe en slang leder vidare kylvatten samt en ovan (kan vara att den bilden kommer som eget inlägg), ett alternativ kanske bara är att släppa lite på denna slangklämma och tappa ur vattnet den vägen?
-
Tackar! En fundering, om jag ska byta kylarvätska kan man då också behöva lufta systemet? hur gör man detta? Är det nån av skruvarna ovan kylpaketet då som ska släppas av? Lyckades hitta filmer också, delar dem här om nån annan i framtiden har samma fråga som mig, se film nedan för byte offeranod på Lombardini samt bränslefilterbyte
-
jag är rätt säker att det är denna han använt tidigare, är det enklaste kanske att bara tappa ur vattnet och kör med denna helt och hållet? eller ser du att nedan skulle kunna orsaka nått problem? Gjorde en lite film på länken nedan, är lite osäker om jag hittat där man ska skruva upp för att tappa ur kylvattnet, tänker jag rätt? https://drive.google.com/file/d/1UES2tdSfKZHTODclyl3PeARTJ1-hwvxX/view?usp=sharing
-
Har en lombardini motor Lombardini LDW 702M 2009 ska byta kylarvätska då jag har en oklar blandning sedan tidigare, tidigare ägare hade höftat lite med blå glykol blandning (vit förpackning från biltema), har utifrån tidigare tråd här fått hjälp att hitta lämplig kylvätska som blev denna som kommer blandas 50/50 https://www.biltema.se/bilvard/tillsatsmedel/glykol/glykol-longlife-fardigblandad-1-kg-2000052696 Här är instruktionsboken till motorn https://lombardinimarine.com/wp-content/uploads/products/downloads/manuali/Focs_Manual_EN.pdf Har tidigare sett att kylvattnet är lite rosigt och tidigare bladning med glykol är annan. Funderar om man bör rengöra först inför ett byte hitta de nedan https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/kylsystem/kylare/kylarrensning-443-ml-2000017083 https://www.seasea.se/systemrens-för-kylsystem-1l Funderingar tänker mig följande steg 1) tappa ur kylvatten 2) fyll med nytt vatten + rengöringsmedel , kör igenom motor så den bli varm och den öppnar sig, så den blir iaf 80 grader 3) låt stå en natt 4) töm 5) fyll på med nytt kylvatten + glykol ovan. Ett alternativ är att bara köra igenom system med färskt sötvatten en omgång och se om det räcker? men å andra sidan har jag ny glykolblandning än tidigare så kanske är bra att köra igenom ? Kylvatten alternativen ovan spelar det någon roll kring val där? Finns det andra bra alternativ? Något jag bör tänka på inför detta som man lätt missar eller gör fel första gången? gjorde även en film på motorn se nedan, verkar finns två skruvar under jag misstänker är för tappa kylvatten , vilken är rätt eller båda? https://drive.google.com/file/d/1UES2tdSfKZHTODclyl3PeARTJ1-hwvxX/view?usp=drivesdk
-
då fattar jag, det känns spontant som detta är enklaste lösningen för mig, ska undersöka bilteams relä och ta bort befintligt, kan jag reducera komplexiteten i installationen är ju det positivt tänker jag. Den kommer dock sitta nära motorrummet, lät inte som den var Ignition säker när jag läste instruktionsboken, men borde ju finnas fler liknande med samma funktion att de bara går åt ett håll bra tips, över vintern kan man kanske då kopplas ihop hushållsbatteri och startbatteri och ta bort relät över vintern, på så sätt få underhållsladdning från solcellen genom båtpresenningen, borde kanske räcka, 67w solcell har jag, eller behöver det underhålls laddas separat ändå kanske?
