Tobiasmatsson
Medlemmar-
Innehålls Antal
37 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
2 NeutralOm Tobiasmatsson
-
Placering
Fänrik
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Har aldrig uteslutit växelhuset, men det är klart att en skramlande anod eller en bristfällig gummikoppling hade varit ett mer tacksamt problem med tanke på att båten ligger i vatten. Ah okej, tycker mest att jag hittat om andra fabrikat och inte riktigt samma problem som jag upplever. Du får gärna tipsa om något forum eller specifik tråd där jag kan läsa lite om likvärdiga problem med Quick. Kan vara intressant att läsa bara. 🙂 mvh,
-
Tack för inspel Har googlat som en galning för att hitta någon med liknande problem och som har en Quick. Känner ingen personligen som jag kan rådfråga heller tyvärr. Ja dessa reservdelar känns bekanta med det vi hittat tidigare. Däremot det du nämner att det följde med olika typer av kopplingar från början är högintressant. Det förklarar nog varför jag har en mässingskoppling istället för gummi och som inte alls liknar den som visas i manualen/reservdelslistan. Så till hösten blir det ett nytt växelhus inkl. packningar och ny koppling (som jag bif. i mitt förra inlägg). Växelhuset verkar gå på ca 5000-6000kr och koppling ca 700kr. Måste ju ha något att göra till hösten också… 🙃 mvh,
-
Låter som en trolig teori som du beskriver, förmodligen har detta skett för rätt länge sedan med tanke på hur det ser ut. Upptäckte som sagt missljuden direkt efter iläggning av båten i år. Nejnej, de 2 insex som går rakt ner i växelhuset kommer jag inte plocka loss. Det jag tänkte på var de små insex som ska sitta i övre och nedre delen av kopplingshalvan för att fästa på själva axeln. Se bif. bild Tittar man på sprängskissen så ser man också dessa små hål på kopplingshalvorna, men de verkar inte finnas i verkligheten vilket gör mig väldigt konfunderad. Sedan som sagt att den övre kopplingshalvan inte är gjort i gummi i mitt fall gör mig än mer förvirrad. Frågan är om man bytt den övre kopplingshalvan för några år sedan och tog vad man hade i verkstaden. Känns lite så. Nej nu får det vänta till hösten om jag inte får ett ryck och drar upp under sommaren. Får väl hålla lite koll så det inte kommer in mer vatten bara. mvh,
-
Plockade precis bort motorn Här kan ni se lite bilder hur det ser ut, så det var mindre roligt. Mindre vattenansamling i själva flänsen, lite brun sörja. Nu har förmodligen inte motorn varit av sedan 2018 när den installerades av föregående ägare. Så detta har mest troligen letat sig in under längre tid. Torkat bort detta nu för att se om det letar sig in på nytt. Har varit i båten i ca 90min utan att något nytt vatten tagit sig in. Sedan är jag väldigt konfunderad då jag letar efter gummikopplingen som ska finnas, här är det bara metalliska delar. Den del som jag uppfattar som koppling är gjort i mässing eller liknande. Svårt att se hur en gummikoppling också ska få plats här, så det känns som att man har satt en mässingskoppling istället av någon anledning? Vet knappt hur jag får bort den heller, vågar inte rycka och dra för mycket. Trodde det skulle vara en liten insexskruv i sidan som man lossar på för att plocka bort den, men icke. Vrider på mässingskopplingen(?) åt båda hållenför hand och tycker att den snurrar på för det mesta utan några större motstånd, man hör kuggarna i växelhuset. Sedan plötsligt kan det komma motstånd, typ som ett hack, för att sedan fortsätta snurra på. Framförallt när jag vrider åt vänster. Så det känns som att det är växelhuset som är problemet här. Sedan att det inte finns någon gummikoppling kanske är en bidragande orsak till att växelhuset gått sönder? mvh,
-
Ja i alla fall till en början så lät det bättre åt ena hållet. Får se om jag lyckas få bort propellern från navet. Försökte få bort muttern som håller propellern på plats, men hade en för grund hylsa med mig. Jo jag hade gärna plockat bort övre delen av motorn för att se hur drivkopplingen ser ut. Är lite nojig att det ska börja komma in vatten dock, även om det borde vara lugnt. Klarar mig säkert utan bog i sommar även om det såklart är skönt och smidigt att ha ibland. Dock är jag fortsatt förvånad hur detta problem bara uppkom från att fungera klanderfritt hela förra sommaren. mvh,
-
För att återkoppla lite i ärendet Blev ett uppfriskande dopp för att kontrollera propeller och anod. Anoden satt lite löst så jag valde att plocka bort den tillfälligt. Sedan är det lite märkligt gällande propellern, ena stunden går den att snurra för hand flera varv (åt båda hållen) utan några bekymmer, sedan plötsligt kan det hacka till och bli lite motstånd. Efter att jag plockat bort anoden så provade jag att köra bogen igen. Började åt höger och tyckte det lät bra, sedan när jag körde åt vänster så är det metalliska klonkande ljudet tillbaka. Så även om anoden var lös så verkar den inte vara rotorsaken. Misstänker att det är något i växelhuset som inte lirar eftersom det plötsligt kan hacka till. Tänkte att jag började i denna änden för att undvika att plocka bort motor med risk att vatten tränger in. Får se hur jag går vidare, annars får det som sagt bli ett höstprojekt. Mvh,
-
Tack för era svar Nej men precis, behöver ju inte ta ut det värsta i förskott. Däremot tror jag inte att jag själv kommer börja meka med detta när den ligger i vattnet, utan jag kommer nog be någon med mer kunskap att ta en koll. Kan ju hoppas det är av enklare karaktär och som är enkelt att åtgärda, annars får det bli höstens projekt. Trevlig helg på er! Mvh,
-
Hej Pär, Tack för bra och utförlig input, även om ett haveri låter mindre kul såklart. Hade dock hoppats på några varningssignaler innan. Köpte båten i Maj 2024, bogpropellern eftermonterades av förra ägaren under våren 2018 (ensam ägare av båten sedan ny 2013). Sedan är frågan hur han har hållt efter med service om det nu är olja osv. Inget jag tänkte på heller vid köpet tyvärr. Propellern snurrar så det kommer vatten åt båda sidorna. Vill inte använda den i onödan just nu. Känns såklart tråkigt när jag precis lagt i båten med kran då trailern är trasig. Så får nog bli till att köra utan bog i sommar och så får jag ta tag i detta till hösten. För det låter som båten måste upp på land för att åtgärda. Frågade även firman som bottensanerat båten innan sjösättning, men de hade inte varit just runt bogpropellern eller i själva spåret där propellern går. Tänkte om de monterar bort något som inte satts tillbaka ordentligt, eller att det blivit för tjockt lager med färg så propellern tar i. Borde kunna utesluta det. mvh,
-
Hittar denna sprängskiss hur det ser ut
-
Aa, kanske får bli ett dopp när det blir lite varmare i vattnet. Dock så såg jag inget synligt skräp innan sjösättning och den lät såhär direkt efter sjösättning. Var lite inne på om det kan vara anoden som inte sitter helt fast.
-
-
Hej, Båten sjösatt idag och upplever ett nytt skramlande ljud från bogpropellern. Några tankar vad det kan vara innan jag tar hit en båtmek? Fungerade hela förra säsongen utan några som helst problem, så lite konfunderad hur detta ljud har uppkommit plötsligt. Är en Quick BTQ 125, 12V, 2.2 kW Tacksam för input mvh,
-
Tack för input Firman var till båten i morse och fixade den högra skadan. Han konstaterade att den vänstra inbuktningen är från sliprondell, men att det inte gått igenom gelcoat. Så de får fixa detta till hösten genom att slipa ner till gelcoat och spackla för att slutligen lägga på epoxi och sedan bottenfärg. Intressant gällande knottrig bottenfärg, jag vet bara att färgen jag hade innan från tidigare ägare var katastrofal. Den hade flagnat över stora delar av skrovet och delar av färgen hade lossnat helt. Det var en självpolerande färg och denna är en hård. Så förhoppningsvis blir detta inte sämre i alla fall Aa sorry gällande två case/skador i samma bild, tänkte först om jag skulle förtydliga inbuktningen och med facit i hand skulle jag nog gjort det. Väl mött mvh,
-
Ja men det är ju möjligt att det kommer från sliprondell, för jag är 99% att märket inte var där innan de börjar arbeta med båten. Har kollat till båten under arbetets gång och de började med att skrapa hela båten innan de gick på slipning. Såg inte märket mellan skrapning och slipning heller, så det skulle vara möjligt att det märket har kommit till i samband med slipning. Får se vad firman svarar, för jag har också svårt att se att det ska bli sådana märken av stödrulle i gummi, där jag vet att det inte ens har varit något speciellt tryck innan. Mvh,
-
Jo men jag tror det vita området är som du beskriver Däremot om du kikar lite till vänster om detta område så är det en liten inbuktning som jag är fundersam till Mvh,
-
Hej, Har nyligen haft hjälp av en firma för att bottensanera och lägga på epoxi/bottenfärg. De blev nyligen klara och jag var ner och inspekterade båten igår. Noterade dock en form av tryckskada i gelcoat, se bild. Uppskattningsvis är märket ca 30x10mm Jag har ifrågasatt detta till firman, får se vad de återkommer med. Båten har legat på trailer under hela processen och de har sänkt och höjt stödrullarna för att komma åt. Noterade även att båten var något tiltad åt styrbord, samma sida som tryckskadan. Dock så låg det ingen sidorulle just vid tryckmärket, men man börjar ju fundera om de stöttat upp båten med något om det börjat blåsa. Ska sjösätta båten nu på fredag och jag känner bara att jag måste rådfråga här om det finns någon uppenbar risk eller är det bara att köra på? Har svårt att se hur det ser ut på insidan tyvärr, kommer inte åt Det ska ligga 3 lager epoxi, 1 lager primer och sedan 2 lager bottenfärg. Kommer inte finnas tid att slipa bort och åtgärda detta innan fredag. Tacksam för era råd Mvh,
