Jump to content
Friday 27 January 2023

Niklasberntsson

Medlemmar
  • Content Count

    8
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Niklasberntsson

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Någon som har god rekommendation på leverantör av ersättnings turbo till KAD43?
  2. Bytte du båda Turbos utan att kontrollera tryck och jämföra före och efter? Hade du några symptom på att dom inte var OK?
  3. Tack för bra ide där. Vet du vilken storlek det är på gängorna? Festo har också ganska enkla vinkel anslutningar som jag funderar på om man inte kunde använda direkt in i inloppsröret och sedan snabbkoppling till pneumatikrör www.festo.com/us/en/p/push-in-fitting-mini-series-id_QSM/?q=~:festoSortOrderScored
  4. Funderar på samma lösning. Samma givare som Biltema har för småpengar. Men då har du dragit slang från motorrummet hela vägen till förarplatsen? Jag kollade runt lite och det skulle nog kunna gå med VDO och elektrisk givare men det blir inte billigt. Hur tycker du dina intrument fungerar? Är dom långsamma med att reagera med tanke på att trycket skall byggas upp islangen till förarplatsen etc? Tog du bort pluggen på insugningsröret efter Intercooler och ersatte med någon egen nippel? Typ av slang?
  5. Hur märkte du att den lade av? Blev det betydlig ändring när du bytte turbo?
  6. Var kan man köpa dessa? Jag har tagit upp båten så vet inte om det varierar på varv vid friläge. Temperaturerna har varit väldigt lika på båda maskinerna.
  7. Jag mätte aldrig med bladmått. Är det en god indikation på om Turbon inte är i gott skick? ur skall mätningen göras och vad är ett OK spel?
  8. Har en Sealine S34 med 2 stk KAD43 från 1999. Motorerna har gått ca 1000 timmar och har gått som klockor utan fel och startat varje år utan problem. Det som jag märkt är att den ena motorn börjar bli lite tröttare än den andra. Lite segare att komma upp i varv till planing och även när jag testade vid hög marsch fart, båda motorer på 3.600 varv så svarar den ena motorn väldigt snabbt på gaspådrag, medans den andra inte "orkar" öka alls. Jag har haft inne alla spridare på kontroll utan problem, tagit isär Intercooler och kontrollerat, den ser utom ny. Och även demonterat IN/UtLOPP på turbon som ser frisk ut utan skador och snurrar lätt. Det finns heller ingen speciellt synlig rök från motorerna när jag kör. Bränslefilter bytta och även provat med att köra båda motorerna från samma tank och samma filter men problemet kvarstår. Kompressorn går in när den skall och det känns som att problemet är mer framträdande efter att kompressorn kopplat ur. Jag har inte mätt turbotryck, kanske är turbon inte i bästa skick även om allt ser bra ut? Vad mer bör jag kontrollera? Kan det finnas något kring begränsing av dieselpumpen som inte fungerar riktigt? Tacksam för förslag!
×
×
  • Create New...