Jump to content
Friday 27 January 2023
Niklasberntsson

Volvo Penta KAD43

Recommended Posts

Har en Sealine S34 med 2 stk KAD43 från 1999. Motorerna har gått ca 1000 timmar och har gått som klockor utan fel och startat varje år utan problem.

 

Det som jag märkt är att den ena motorn börjar bli lite tröttare än den andra. Lite segare att komma upp i varv till planing och även när jag testade vid hög marsch fart, båda motorer på 3.600 varv så svarar den ena motorn väldigt snabbt på gaspådrag, medans den andra inte "orkar" öka alls.

 

Jag har haft inne alla spridare på kontroll utan problem, tagit isär Intercooler och kontrollerat, den ser utom ny. Och även demonterat IN/UtLOPP på turbon som ser frisk ut utan skador och snurrar lätt. Det finns heller ingen speciellt synlig rök från motorerna när jag kör. Bränslefilter bytta och även provat med att köra båda motorerna från samma tank och samma filter men problemet kvarstår.

 

Kompressorn går in när den skall och det känns som att problemet är mer framträdande efter att kompressorn kopplat ur.

 

Jag har inte mätt turbotryck, kanske är turbon inte i bästa skick även om allt ser bra ut? Vad mer bör jag kontrollera? Kan det finnas något kring begränsing av dieselpumpen som inte fungerar riktigt?

 

Tacksam för förslag!

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja du är nog på rätt spår, finns det inget problem på bränslesidan så mät laddtrycket och fortsätt sen att felsöka utifrån det, annars blir det ju bara gissningar :)
Vad har du för spel mellan turbinhus och vingar (avgassidan) om du mäter med bladmått?

Edited by Makro
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Köp och montera fasta turbotrycksmätare, kablaget är redan förberett.

Turbotrycket indikerar även belastningen på motorn och därmed förbrukningen.

Hur agerar motorerna när du gasar på i friläge - varvar de upp lika snabbt utan belastning?

Blir de lika varma vid längre drift?

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minuter sedan skrev ThomasVikhog:

Köp och montera fasta turbotrycksmätare, kablaget är redan förberett.

VP:s monteringsinstruktion är inte helt korrekt när det gäller inkopplingen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oj, jag som tänkte montera oljetrycksmätare (som jag saknar).

Vet du om man kan få tag på ett el-schema som är korrekt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev ThomasVikhog:

Oj, jag som tänkte montera oljetrycksmätare (som jag saknar).

Vet du om man kan få tag på ett el-schema som är korrekt?

Oljetrycksmätare har vi inte skrivit om i denna tråd, hittills.

 

När det gäller monteringsanvisning till VP turbotrycksmätare så har jag det ursprungliga elschemat och är upphovet till en rättelserapport inskickad till VP. Eftersom "turbomätar-satsen" inte längre finns att köpa från VP misstänker jag att den gamla monteringsanvisningen aldrig blivit uppdaterad. Flertalet av komponenterna i satsen fick dock att köpa dyrt som reservdel, än så länge. Jag har provat att köpa direkt från VDO via en bekant på VDO men det gick inget vidare, tyvärr.

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

Oljetrycksmätare har vi inte skrivit om i denna tråd, hittills.

 

När det gäller monteringsanvisning till VP turbotrycksmätare så har jag det ursprungliga elschemat och är upphovet till en rättelserapport inskickad till VP. Eftersom "turbomätar-satsen" inte längre finns att köpa från VP misstänker jag att den gamla monteringsanvisningen aldrig blivit uppdaterad. Flertalet av komponenterna i satsen fick dock att köpa dyrt som reservdel, än så länge. Jag har provat att köpa direkt från VDO via en bekant på VDO men det gick inget vidare, tyvärr.

Varför inte mäta med en mekanisk, pneumatisk mätare?

Iofs så mäter man ju både kompressorn och turbons tryck om en sådan mätare kopplas in på insugningsröret.

Men man ser ju om det är en dipp där turbon skulle ha börjat att ladda.

Jag har också KAD43, min turbo lade av redan vid omkring 600 driftstimmar. Min turbo snurrade ju också lätt, och hade inget kännbart glapp, jag mätte aldrig med bladmått. Om man tittade riktigt noga så kunde man skönja svart avgasrök, men det syntes på akterspegeln att det var sotigt där.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Georg,

Ja även original mätgivare för laddtryck sitter insuget och mäter laddtryck (turbo + kompressor-motorsug).

Har du inte en givare på insuget som jag? Se bild (mellan oljepåfyllnadslock och bränslefilter, den med gul och svart sladd.IMG_4654.thumb.JPG.dd7512830131fbc6d687283ffce5e40a.JPG

Ja naturligtvis kan man ansluta en analog tryck/vacuum- klocka till samma anslutning på insuget. Så som visas i manualen. 

Skärmbild 2022-11-29 133846.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev ThomasVikhog:

Hej Georg,

Ja även original mätgivare för laddtryck sitter insuget och mäter laddtryck (turbo + kompressor-motorsug).

Har du inte en givare på insuget som jag? Se bild (mellan oljepåfyllnadslock och bränslefilter, den med gul och svart sladd.IMG_4654.thumb.JPG.dd7512830131fbc6d687283ffce5e40a.JPG

Ja naturligtvis kan man ansluta en analog tryck/vacuum- klocka till samma anslutning på insuget. Så som visas i manualen. 

Skärmbild 2022-11-29 133846.jpg

Nej, precis, en sådan elektrisk givare med instrument har inte jag... eller det kanske jag har, som skickar sin signal till kontrollboxen, jag får väl titta efter litet noggrannare.

Men jag lånade en vanlig 52 mm laddtrycksmätare med en lång slang och en passande anslutning till ett likadant hål som den elektriska givaren är fastskruvad i och som i figuren ovan. För övrigt ett rätt billigt instrument från en känd "temabutik".

 

Iallafall så kunde jag se att trycket gick ned betänkligt då kompressorn kopplades ur. Sedan kom sig turbon på litet högre varvtal runt 2500- 3000 rpm, men då var kändes det som om trycket ändå inte räckte till.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja troligen har du ingen givare.

Jag ser att både givare och instrument är dyra, så det var väl att beställa extra.

Konstigt att min inte har oljetrycksmätare installerat - givare har jag.

 

Ja, jag hade samma dip vid 2300-2500 rpm när kompressorn stannat (för mig 23-25 knop) och turbon inte laddade tillräckligt. Avgashuset hade rostat bort kring turbinen, det var nog 1-1,5mm spalt.

Detta skedde efter 1450 h, nu har jag en utbytesturbo och kan köra utplanat i 22-24 knop igen (2200-2400 rpm) och har då 0,3-0,4 bar övertryck. Normalt kör jag i 27-30 knop (2700-3000rpm) på 0,5 bar överladdning. Full fart 38 knop och 3800 rpm har jag 1,2 bar.

IMG_4437.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 11/28/2022 at 9:15 AM, Makro said:

Ja du är nog på rätt spår, finns det inget problem på bränslesidan så mät laddtrycket och fortsätt sen att felsöka utifrån det, annars blir det ju bara gissningar :)
Vad har du för spel mellan turbinhus och vingar (avgassidan) om du mäter med bladmått?

Jag mätte aldrig med bladmått. Är det en god indikation på om Turbon inte är i gott skick? ur skall mätningen göras och vad är ett OK spel?

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 11/28/2022 at 10:54 AM, ThomasVikhog said:

Köp och montera fasta turbotrycksmätare, kablaget är redan förberett.

Turbotrycket indikerar även belastningen på motorn och därmed förbrukningen.

Hur agerar motorerna när du gasar på i friläge - varvar de upp lika snabbt utan belastning?

Blir de lika varma vid längre drift?

Var kan man köpa dessa? Jag har tagit upp båten så vet inte om det varierar på varv vid friläge. Temperaturerna har varit väldigt lika på båda maskinerna.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 11/29/2022 at 1:28 PM, Georg_Ohm said:

Varför inte mäta med en mekanisk, pneumatisk mätare?

Iofs så mäter man ju både kompressorn och turbons tryck om en sådan mätare kopplas in på insugningsröret.

Men man ser ju om det är en dipp där turbon skulle ha börjat att ladda.

Jag har också KAD43, min turbo lade av redan vid omkring 600 driftstimmar. Min turbo snurrade ju också lätt, och hade inget kännbart glapp, jag mätte aldrig med bladmått. Om man tittade riktigt noga så kunde man skönja svart avgasrök, men det syntes på akterspegeln att det var sotigt där.

Hur märkte du att den lade av? Blev det betydlig ändring när du bytte turbo?

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-11-29 vid 13:28 skrev Georg_Ohm:

Varför inte mäta med en mekanisk, pneumatisk mätare?

Behöver man en mätare för en kontrollmätning av turbons prestanda, eller vill man ha konstant visning av trycket?

 

Ska man bara kontrollmäta där och då kan man köpa en mekanisk mätare från Biltema och ansluta plastslangen med en lämplig slangnippel till något av uttagen på insugningsröret. Hur exakt Biltemas mätare visar har jag dock ingen aning om. Rent principiellt är det är så VP:s kontrollmätare används.

 

Jag ville dock ha en mätare som kontinuerligt visade turbotrycket och jag tyckte att det skulle bli snyggare med mätaren i samma utseende som de övriga instrumenten. Dessutom fick jag ett "insider-tips" att turbomätarsatsen skulle försvinna som tillbehör ur VP:s sortiment så jag passade på att köpa några satser till rimligt pris. Dessa satser är dock förbrukade. Jag skulle för något år sedan hjälpa en bekant med anskaffning och montage och då vände jag mig till en gammal bekant på VDO i Tyskland men det gav ingen framgång eftersom Volvo har spärrat de VP-specifika mätarna och givarna.

 

Behöver man inte ha VP original kan man köpa vanliga prylar ur exempelvis VDO:s sortiment. Eller montera en mekanisk som en del andra har gjort.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag monterade 2st turbo tryckmätare från GIK turboteknik 

24CDEEFB-5874-401D-A554-0F7BC03A2235.jpeg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Köpte 2018 en VDO mätare och givare(M18) via VDO.nl för 1200:- och monterade till min dåvarande AD41B  .  Ledig signalkabel fanns i VP:s orginal kabelstock.

Det stod VDO och inte Volvo Penta på mätaren, med det gick att leva med. Hade sedan stenkoll på laddtrycket och när maskinen gick ekonomiskt .

Antar att detta även funkar på KAD43. På mina nuvarande KAD44:or tar styrsystemet ut laddtrycket till den virtuella luftmassemätaren .

VDO AD41.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Niklasberntsson:

Jag mätte aldrig med bladmått. Är det en god indikation på om Turbon inte är i gott skick? ur skall mätningen göras och vad är ett OK spel?

Jag minns inte exakt utan att kolla i verkstadshandboken men är spelet över 0.9 så är det dags för byte och då har man redan börjat tappa effekt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 12/3/2022 at 8:22 PM, Janne1 said:

Jag monterade 2st turbo tryckmätare från GIK turboteknik 

24CDEEFB-5874-401D-A554-0F7BC03A2235.jpeg

Funderar på samma lösning. Samma givare som Biltema har för småpengar. Men då har du dragit slang från motorrummet hela vägen till förarplatsen? Jag kollade runt lite och det skulle nog kunna gå med VDO och elektrisk givare men det blir inte billigt. Hur tycker du dina intrument fungerar? Är dom långsamma med att reagera med tanke på att trycket skall byggas upp islangen till förarplatsen etc? Tog du bort pluggen på insugningsröret efter Intercooler och ersatte med någon egen nippel? Typ av slang?

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev Niklasberntsson:

Funderar på samma lösning. Samma givare som Biltema har för småpengar. Men då har du dragit slang från motorrummet hela vägen till förarplatsen? Jag kollade runt lite och det skulle nog kunna gå med VDO och elektrisk givare men det blir inte billigt. Hur tycker du dina intrument fungerar? Är dom långsamma med att reagera med tanke på att trycket skall byggas upp islangen till förarplatsen etc? Tog du bort pluggen på insugningsröret efter Intercooler och ersatte med någon egen nippel? Typ av slang?

Hej. Givare som går på trycket från insuget fungerar utmärkt både när kompressorn o turbon laddar, kan inte uppleva att det är någon fördröjning. Borrade och gängade ett hål i en av insugningspluggarna och sedan monterade jag en vinklad insticks nippel typ Festo med tryckluftsslang, detta trädde jag sedan i en VP slang som skydd upp till instrumenten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vill/ kan man inte borra i befintliga pluggar i insuget kan man beställa nippel 949402 från Penta som har hål med färdiga gängor för slangnippel. Sen hade jag gått till Hydroscand och köpt en tunn PE/ pneumatikslang eller liknande och använt slang där böjarna blir för skarpa.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
33 minutes ago, Makro said:

Vill/ kan man inte borra i befintliga pluggar i insuget kan man beställa nippel 949402 från Penta som har hål med färdiga gängor för slangnippel. Sen hade jag gått till Hydroscand och köpt en tunn PE/ pneumatikslang eller liknande och använt slang där böjarna blir för skarpa.

Tack för bra ide där. Vet du vilken storlek det är på gängorna? Festo har också ganska enkla vinkel anslutningar som jag funderar på om man inte kunde använda direkt in i inloppsröret och sedan snabbkoppling till pneumatikrör

www.festo.com/us/en/p/push-in-fitting-mini-series-id_QSM/?q=~:festoSortOrderScored

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag är ingen guru på gängor men jag tror att det är en 3/8 gänga (ca 10mm) i Pentas nippel.

Vad själva pluggen har för gänga vet jag inte?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hoppar in litet här... hittar inte till min egen KAD43-tråd.

Jag har börjat skruva loss alla grejerna på motorns sb-sida, eller om man benämner den som höger sida... 

Just nu är luftfilterburken, expansionskärlet och kompressorn och diverse slangar avlägsnade.

Jag börjar nu skymta oljekylen under värmeväxlaren, och jag tror att oljekylen eller oljeanslutningarna till och från turbon som kanske läcker en del olja. Nu är jag bara orolig om jag kan skruva ihop allting igen, om jag nu får loss oljekylet med tillhörande armatur, det är trångt. Lika bra att packa om värmeväxlaren när jag ändå skall åtgärda oljekylaren. Om jag nu kan ta isär dessa utan specialverktyg. I verkstadshandboken står det ju väldigt väl beskrivet hur man åtgärdar varje enskild del, men inte hur man skruvar loss grejerna från motorn.

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gäng storlek på pluggar till insug AD41,KAD42-300 framgår i mitt inlägg ovan. Det finns två storlekar en är M18. 

Georg_Ohm : Låt värmeväxlaren vara av och skruva antingen av de 4 bultarna som håller oljekylaren i fördelningshuset eller skruva loss hela fördelningshuset ifrån motorblocket 3 bultar , men bult, den i mitten kan gå av som på bilden. Kontrollera då reduceringsventilerna till smörjoljan och kolvkylningen om fördelningshuset tas av. Var försiktig när du trycker ut insatsen i oljekylaren, lägg hela i citronsyrabad ett par dygn  och skölj sedan ur mantelsidan med avfettning innan du pressar ut tubpaketet, lägg på lite värme .

Tråden handlar väl om turboproblem och motorork ifrån början...

Oljekyl fördelare AD41 .png

Oljekyl AD41.png

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för tipsen! 
Att dra av en bult där innebär ju att motorn måste lyftas ur båten… 

 

Turbon ja, jag kanske har skrivit det innan, men min höll i 700 timmar på ett ungefär.

Jag fick låna tryckmätare med nippel av @Makro och testade förra hösten. Inget vidare tryck, och det blev värre, sedan startade inte kompressorn, och då var det 9 knop och en rökridå bakom båten… Att kompressorn inte startade berodde på en oxiderad anslutning på relät i svarta boxen, så det var ju en baggis att fixa. Egentligen rätt okomplicerat att byta turbon också. Men det är ju några muttrar som är litet halvsvåra att komma åt, liksom skruvarna vid flänsen till oljereturen.

Sedan fyllde jag upp med olja i anslutningen vid lagret innan jag provkörde, och då på tomgång tills jag hade försäkrat mig om att det kom upp olja till turbons lager, det hade det bevisligen, eftersom jag hade blandat ihop skruvarna till oljerören, de till övre anslutningen är längre än de till den undre, som är returen. Så det pissade ju litet olja där innan jag förstod att byta.

 

Jag konstaterar efter att ha sett bilden på motorn uppifrån, att jag har ett aluminiumrör mellan spjället och kompressorn, på bilden ser det ut att vara en slang eller plaströr..?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-12-03 vid 21:05 skrev Makro:

Jag minns inte exakt utan att kolla i verkstadshandboken men är spelet över 0.9 så är det dags för byte och då har man redan börjat tappa effekt.

Att mäta med bladmått ger nog en högst variabel siffra eftersom man i så fall mäter med ett plant bladmått inne i en radie. Ska man mäta med bladmått måste man göra bladmåttet skålat i samma radie som turbinhuset, annars bildar bladmåttet en korda inne i radiens båge och då beror resultatet bl.a. på bladmåttets bredd. Visst kan det finnas någon som har kommit fram till att bladmått 0,9 är gränsen för sliten turbo, men då behöver man också veta hur brett det bladmåttet ska vara.

 

Jag tror inte att man hittar någon bladmåttsangivelse i handboken. Om inte jag läser helt fel så säger handboken att man kan mäta axialspel, radialspel och turbons laddningstryck. Axialspelet skall vara max 0,16 mm och radialspelet max 0,42 mm. Vad turbons laddningstryck skall vara beror på motortyp, varvtal och insugningsluftens temperatur.

 

En sak är dock säker att med frisk turbo med rätt laddningstryck går båten så mycket bättre än med motsatsen.

 

Snart är det jul och jag hoppas att de som har en sliten turbo har meddelat detta till tomten...🙂

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev Makro:

@Georg_Ohm var det denna tråden du tänkte på? 

 

Ja det var det. Fortsätter där.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-12-10 vid 12:03 skrev Volvo_Penta:

Att mäta med bladmått ger nog en högst variabel siffra eftersom man i så fall mäter med ett plant bladmått inne i en radie. Ska man mäta med bladmått måste man göra bladmåttet skålat i samma radie som turbinhuset, annars bildar bladmåttet en korda inne i radiens båge och då beror resultatet bl.a. på bladmåttets bredd. Visst kan det finnas någon som har kommit fram till att bladmått 0,9 är gränsen för sliten turbo, men då behöver man också veta hur brett det bladmåttet ska vara.

 

Jag tror inte att man hittar någon bladmåttsangivelse i handboken. Om inte jag läser helt fel så säger handboken att man kan mäta axialspel, radialspel och turbons laddningstryck. Axialspelet skall vara max 0,16 mm och radialspelet max 0,42 mm. Vad turbons laddningstryck skall vara beror på motortyp, varvtal och insugningsluftens temperatur.

 

En sak är dock säker att med frisk turbo med rätt laddningstryck går båten så mycket bättre än med motsatsen.

 

Snart är det jul och jag hoppas att de som har en sliten turbo har meddelat detta till tomten...🙂

Det har du helt rätt i, det är ju trycket som räknas men om man ska förklara det populärvetenskapligt så ger ju ett ökat spel mellan turbinhus och hjul ett lägre tryck. Jag kan inte minnas att Penta nämner någonstans (om det inte finns någon bulletin som jag missat) att rostiga turbinhus är ett problem som över tid sänker prestandan till den gräns att motorn bara ryker svart och inte orkar dra upp båten i planing, då är det ju uppenbart 🙂 

I verkstadshandboken nämns bara axelns spel som du säger, det där om spel i rostigt turbinhus har jag nog från från en lokal firma som renoverar turboaggregat?

Så visst 0.9 är ju inget givet mått, en tung båt med ”små” motorer är ju känsligare än en lätt båt med stark motor, men jag tror att vi är överens om spelet är påtagligt i ett rostigt turbinhus så har turbon tappat tryck även om det inte finns ett givet mått att gå efter.

Förresten borde många installationer i AD/KAD serien haft avgasrisers så hade rostiga turbinhus inte varit så vanligt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har inte heller sett någon info från VP om rostiga turbinhus, om trycket inte är OK så är det ju byte som gäller ändå. Att lågt laddtryck på en äldre marin maskin allt som oftast beror på att rosten har angripit gjutgodset på turbinhuset så att avståndet mellan turbinhus och turbinhjul är "för stort" är nog odiskutabelt. Vad sedan "för stort" avstånd är är nog lite relativt.

 

Jag är dock inte säker på att en högre riser skulle vara åtgärden mot rostiga turbinhus eftersom marina motorer, allrahelst med drevmontage, ständigt har fuktig luft i avgasdelen av turbon oavsett riser eller inte. När jag bytte turbo på en av våra båtar för något år sedan kluckade vattnet så ljudligt i avgasröret när jag demonterat turbon att jag trodde ett tag att vattnet var på väg in i båten...

 

Min uppfattning är att många åker omkring med lägre turbotryck än det föreskrivna, just på grund av att man sällan mäter turbotryck innan man upplever en problematiskt slö maskin. Att sen den nya turbon inte heller laddar det föreskrivna är ju en annan historia som oftast beror på bränslets beskaffenhet. Men rätt laddtryck ger en betydligt trevligare maskin, i alla avseenden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...